• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 232
Sv: Vatten

Jag tycker att man ska se till så att hästarna har Fri tillgång på vatten både inne och ute eller så gott som, åtmstinone fri tillgång inne och i samband med utfodring ute. Som någon nämde så är inte snö i hagen tillräckligt för att täcka hästens behov av vatten. Idag kan man lösa det mest med uppvärmda vattenkoppar, vattenkar osv.. eller ex fylla varmvatten på morgonen.

Min häst dricker mycket vatten, jag har två 20 l hinkar inne i boxen + att jag har två stycken hinkar utanför boxen vintertid. Den ena hinken är till för påfyllning av hinkarna i samband med morgonfodringen dvs. inne i boxen. Den andra hinken är till lunchfodringen, så de som i stallet ska luncha hästarna tar med den ut till hagen då och ger vatten i samband med fodringen. Min häst brukar dricka ca 30-40 liter per dygn (halvblod på ca 600 kg).

Självklart skall alla hästar ha fri tillgång till vatten dygnet runt!!!!
Att endast få dricka på bestämda tider eller vid bestämda tider är horribelt. Hur skulle ni själva tycka om det?
Läste senast i går i Kraffts foderbok att många underskattar vattnets betydelse. Vatten är ett foder likväl som allt annat. Hästarna skall ha fri tillgång till vatten av god kvalitet dygnet runt.
Har haft häst med foderstrupsförstoppning två gånger pga vattenbrist i hagen!
Om hästarna går i flock och vatten är en bristvara så blir det lite av en "kamp" när vattnet kommer. De lågrangade får vänta till sist och kanske finns det då inte så mycket kvar...

Jordbruksverkets anvisningar när det gäller vatten:

"Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.
Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas."

Det står visserligen "bör" vad det gäller fri tillgång men jag tolkar att minimikravet att dricka två gånger om dagen är den undre gränsen mot djurplågeri. Vem vill ligga på gränsen till att vara djurplågare?

KL
På Hippson har en veterinär svarat en insändare gällande vatten i hagen och hon skriver såhär:

Märta Claesson Lundins svar:

Hej!

Jag anser att hästarna behöver vatten dagtid även på vintern. I ditt fall så går ju din häst ute många timmar utan vatten och får torrt stråfoder ute. I vissa fall dricker de heller inte på morgonen innan de går ut för att det är lite stressigt i stallet vid fodringen eller för att de har bråttom att komma ut, och de kanske åt både torrt stråfoder och pelleterat foder på morgonen.

I andra fall så tas hästen in av sin ryttare på eftermiddagen/kvällen och förbereds för ridning utan att den får gå in i sin box emellan och rids svettig innan den sedan får en möjlighet att dricka. En sådan häst har då kanske inte druckit sedan mycket tidigt på morgonen, och ätit en hel del foder dessemellan. Hästar som är lindrigt uttorkade löper ökad risk för att få exempelvis blindtarmsförstoppning, vilket kan leda till svåra koliker och ibland döden. Jag tror att om man ger vatten till sina hästar i hagarna även på vintern så kan vi förhindra en hel del av förstoppningskoliker som vi ser just på vintern.

En häst på cirka 500 kilo behöver bara för ”underhåll” minst 25 liter vatten per dag. Sedan måste man lägga till för om de rids hårt, svettas, har diarré eller förluster på annat sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka