• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 232
M

makejo

hur mycket vatten ska en häst ha tillgång till per dygn på vintern? I vårat stall har hästarna fri tillgång under den period på året då vattnet inte fryser men under frystiden har dom bara vatten under den tid dom är inne i stallet vanligast mellan 19-05 ungefär kan ju skilja nån timme hit och dit beroende på väder. om det finns vatten kvar i hinken på morgonen måste det väl vara tillräckligt? hur mycket dricker era stora hästar?

Sv: Vatten

De ska dricka mellan 30-40 liter/dag men på vintern så äter de snö ute och då dricker de mindre så ge en hink med 20 liter i och se om det behövs mer eller inte så har jag i mitt stall.
vi har inte heller vatten på vintern ute.

Hästar ska självklart ha fri tillgång till friskt vatten året om! Det finns tekniska lösningar att erbjuda frostfritt vatten så det kan man inte "skylla" på. Att bara ge dem under natten är snudd på djurplågeri och ökar risken bland annat för kolik.

Som snout skrev, det räcker att du "vattnar" hästen två gånger per dygn. Visserligen är det väl perfekt om hästarna kan få fri tillgång till vatten alltid, men det är inget krav att de ska ha det.

När jag var ung och höll till i ett tävlingsstall drack hästarna ur ett vattenkar i stallet. Vi ledde ut dem en och en och de fick dricka sig otörstiga. Detta gjordes före utfodring morgon och kväll.

Mina hästar har varsin 20-liters vattenhink i stallet och det är oftast omkring 1/4 kvar på morgonen. Ute i hagen har de en 70-litersbalja som fylls på varje dag (jag har tre stora hästar).

Immer

Det där är så typiskt. Många vattnar sällan sina hästar vintertid ute i hagen då det faktiskt är vida känt att hästar gärna dricker i samband med att dom får mat. Många hästar får ofta kolik vintertid och det kan man i många fall leda till vattenbrist. Varför vattnar ni inte i hagen ? Snö är INTE en tillräcklig vattenkälla.

Jag har honom inhyrd i ett stall och dom brukar inte vattna ute under den tid vattnet fryser, men jag kan ju ge honom vatten när jag är upp och fixar maten och rider och sen har han vatten över natten då borde han väl klara sig ?? då blir det ju 2 ggr per dag som någon sa. det är väl bäst att vattna hästen efter man ridit`?

Personligen tycker jag att hästarna ska ha fri tillgång på vatten, året runt, dygnet runt.
Argumentet att de äter snö... ja, finns det inget annat att tillgå så....
Ios är det väl sant att de dricker mindre den kalla årstiden, men de bör kunna dricka om de vill.
Har 8 hästar i hagen med ett badkar, när det är riktigt kallt fyller jag det bara ett par decimeter åt gången flera gånger om dagen, skottar upp snö runt karet som isolerar.
Det finns ju som sagt bra isolerade vattenkar på marknaden idag som jag tror inte är allt för dyra, läste en tråd här på buke för ett tag sen, men hittar inte på den just nu.

djur ska alltid ha tillgång på vatten!!!

fryser det så får man knacka hål på isen några ggr om dagen..

men det var inte jag som sa att dom ska äta snö..
hacka hål på isen blir nog svårt då det fryser rakt igenom och jag bara är upp till stallet 1 gång per dag på fm våra hästar går ute mellan 5 på morgonen och 19-20 på kvällen om det är riktigt dåligt väser med kall blåst eller snöstorm osv. då går dom in lite tidigare.
vi har inte vatten rinnande den värsta tiden alls i stallet utan alla tar med sig vatten till sin häst då.
jag får ta och vattna honom när jag är upp och rider och sen har han vatten under inne tiden sålänge han har vatten kvar på morgonen så måste han ju få i sig tillräckligt.

får inte era hästar middag?

om det inte är extremt kallt så tar det ju några timmar innan det fryser också.

De dagar vi är borta båda så lägger vi ut extra mycket på morgonen - det räcker som lunch också. Påfyllning (om det behövs) får de när vi kommer hem på eftermiddagen.
Vi har egen gård och arbetar borta båda (dock oregelbundet).

Vad gäller vatten fyller jag alltid på vattenbaljan i hagen på morgonen. Dock kan jag inte köra hem på lunchen och knacka hål på isen (fast det brukar Besten fixa. Hon tar sats och slänger ner ena framhoven, sen är det klart))

Immer

Hästarna skall ha fri tillgång till vatten ute och inne oavsett årstid.
Vintern så häller jag varmvatten i ett plastkar som rymmer 80 liter, och oftast är vattnet inte fruset vid eftermiddags tiden vid normal kyla.
Jag ger alltid ljummet vatten när det är minus grader ute, tänk på kolik risken när det dricks så kallt vatten.

Argumentet att de äter snö... ja, finns det inget annat att tillgå så....
Om man smälter snö så inser man att snö faktiskt mest består av luft! Det krävs cirka 10 liter snö för att få en liter vatten. Det går också åt mycket energi för att smälta snö och den energin måste tas från foderintaget. Det krävs ungefär 4 MJ för att smälta vatten för att fylla en hink, det motsvarar energin i ett halvt kilo hö.
Ios är det väl sant att de dricker mindre den kalla årstiden, men de bör kunna dricka om de vill.
Hur mycket de dricker beror bland annat på aktivitet och foder. Skiljer mycket, våra dricker massor nu då de fodras med hö. Mycket mer än då de går på bete eller äter ensilage som innehåller ganska mycket vatten.

Man kan enkelt bygga egna isolerade baljor, sedan finns flera fabrikat av isolerade och/eller uppvärmda vattenkar att köpa.

OM de är ute så länge som mellan 5 på morgonen och 19-20 på kvällen så måste de ju både få mat ute och man måste nog se till att de får något att dricka också. Det är ju nästan 15 timmar de får vara utan vatten annars!!

Mina hästar får vatten i en tunna ute även på vinterhalvåret. De vattentunnor jag har är av tålig plast så dem kan jag sparka på sidorna på och i de flesta fall få bort isen på så sätt. Annars vänder jag dem uppochner och tömmer ut hela innehållet (isklumpen) och fyller på nytt vatten.. (tips! ett durkslag är kanon att fixa upp is ur vattnet med!)

OM man ser till att det är fullt med vatten och isfritt åtminstone 2 ggr/dag, så hinner hästarna själva hålla det öppet ett tag också. DÅ anser jag att det räcker ganska gott utan att man ahr ett isolerat eller uppvärmt vattenkar. Om de dessutom får vatten inne också.

De behöver tillgång till vatten ute i hagen också. Ta en stor balja eller hink och fyll på vid varje fodring. Lägg tex en boll i som flyttas runt när hästarna dricker så fryser det inte lika lätt. Jag har en "tube trug" i ett bildäck, med ett par lager liggunderlag under mot marken. Då fryser det inte alls lika lätt.

Bra tips! Har även hört om folk som isolerat med liggunderlag runt hinken men är inte säker på om det funkade eller inte.
Jag tycker att det är självklart att hästarna har fri tillgång till vatten dygnet runt, men nån timme i hagen utan vatten kan jag tycka är okej. Däremot en flera timmar, en hel dag tycker jag är för mkt!

får inte era hästar middag?

om det inte är extremt kallt så tar det ju några timmar innan det fryser också.

Våra hästar får inte middag, de har fri tillgång på hösilage vintertid, jag har 1 mil till stallet enkel väg så jag kan inte åka ut o knacka hål på vattenbaljan flera gånger om dagen. Tror att många andra har det så oxå.
Nu har ju mina tillgång till vatten ändå, men för många är det ett gissel.

hur mycket vatten ska en häst ha tillgång till per dygn på vintern? I vårat stall har hästarna fri tillgång under den period på året då vattnet inte fryser men under frystiden har dom bara vatten under den tid dom är inne i stallet vanligast mellan 19-05 ungefär kan ju skilja nån timme hit och dit beroende på väder. om det finns vatten kvar i hinken på morgonen måste det väl vara tillräckligt? hur mycket dricker era stora hästar?

Våra har fri tillgång, men det går åt ca en sån där svart tunna per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka