A

aaa

Hur får man sin häst att dricka mer? min häst är inte alls mycket för att dricka. dricker förhållandevis lite men har klarat sig bra på det. (dvs. inte uppdragen, uttorkad eller så) men i början av sommaren när han släpptes på bete vill han inte alls dricka. har försökt smaksätta vattnet, blanda i fodret, saltat fodret o.s.v. men han verkar helt enkelt inte törsig och betet som är blött ger väl honom en hel del, men när han i mitten av sommaren drabbades av urinvägsinfektion och blivit mer och mer uppdragen blir man ju orolig. man kan ju inte tvinga honom att dricka heller. någon som har ngt tips.

Sv: Vatten!

äter hästen betfor som är mycket vatten i? isåffal är det ett förslag, eller sväll betfor med MYCKET vatten och ta bort betforen så hästen bara får betfor vattnet. Min kräsna häst tycker det är mumma! :d
Sedan så kan man blanda äppejuice koncentrat i vattnet också... Gör det varma tävlingsdagar till min pålla...

har provat med det. men det funkar inte. funderade om jag skulle ta och blada i melass? någon som har provat. äppeljucie har jag provat men inte det minsta intresserad. kanske bör tillägga att min häst är krääääsen! :)

ja har de dessutom drabbats av urinvägsinfektion är det ju ännu viktigare att de dricker ordentligt. Hur mycket dricker h*n?

Antar att du ger vatten i hink för att kunna mäta? Ingen vattenkopp?

Vad är det för färg på urinen, röd, orange, mörkgul, gul, ljusgul eller vit. Är det gult ska vattenbalansen i regel vara bra, det blir mörkare ju mindre de dricker och ljusare ju mer de dricker. På vintern när de får hösilage dricker de flera gånger mer än på betet, ts halten på bete är ca. 20%.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Min häst dricker inte gärna betfor vatten som är blandad med kallt vatten men gör jag det med kokande vatten så tycker hon om det, smakar mer när det blir varmt och luktat till och med i min näsa riktigt gott.

Mvh
Camilla

jag har hört att det finns en hel del hästar som älskar té.
Alltså, inte jordgubbssmak eller nåt sånt då utan örtté.

har aldrig testat och kan tänka mig att det inte fungerar. :smirk:

Melass funkade bra på min häst, ungefär 3-4 gånger. Sen tog det stopp. Vissa nätter hade hon inte ens rört vattnet. Fast nu dricker hon igen så problemen är borta... tack och lov. Men det blev lite bättre när vi la lite salt i maten.

Jag fick lov och lägga salt i blöt ihop med betforen för att få min häst att äta det. Dessutom gav jag tranbärsjuice i koncentrat ihop med kraftfodret och timjan. Denna blandningen åt tom min kräsena häst ett tag... Detta hjälper till att bota urinvägsinfektionen och samtidigt döljer det saltsmaken i början tills hästen vant sig. Börja med lite och öka sedan. Jag fick börja med 1 korn salt för att det skulle gå... :o

Såg att du provat men antog att den inte åt det. Fel kanske?

Sedan när han ätit detta ett tag och inte hade problem med infrktionen eller att han drack för lite så slutatde jag med timjan och tranbärsjuics sakta. Så nu äter han i normala fall 2 dl betfor och 2 msk salt.

tillägg:
att ge mer salt var enda vägen att få min häst att dricka mer. Inga andra tips har fungerat och inget annat sätt än just tranbärsjuice har fungerat att få honom att äta det. Har provat många olika sätt...

Senast ändrad:

Hello!
I mitt stall har hästarna 2 hinkar vardera.
En med salt och en med vanligt vatten. Så får den välja.

Men de var en rackare som inte ville dricka.. Vi frågade en veterinär och han sa att vi skulle ta bort saltet ur hinken och hälla i sirap i stället. Nu dricker den lite mer iallafall. Värt och prova?! ;)

min en dricker lite mer när jag har hett slat i kraftfodret, fast det hade du ju provat...

TACK! för alla svar. många bra tips.

eftersom han inte ens verkar vara intresserad av vattenhinken alls så får man prova med det mesta. sätter i hela äpplen som han måste skvalpa runt innan han får tag i, och så kanske han smakar mer på vatten. Ska prova med sirap. och tranbärsjucie. han dricker ingenting på nätterna. går dock på bete på dagarna. ger honom 5 l vatten med morgon maten som han dricker upp. och tranbärsjucie.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 370
Senast: Lyraolissy
·
Foder & Strö Hästarna har nu släppts på bete. Det är första sommaren för vår häst i detta stall. Enda vatten i hagen är en å som går genom hagen. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 767
Senast: movgli
·
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 567
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar