Vatten vintertid och Hö i hagen

vinkelina

Trådstartare
Har två separata frågor, men tänkte de kanske kan gå under samma inlägg

vatten ute på vintern är ingen lätt historia. Häromkring ser man ytterst sällan att hästar har vatten i hagen, tyvärr. Många hästar är därför ute bara 5-6 timmar (tror det är den tiden de får vara utan tillgång till vatten,är inte säker)

Om man inte har tillgång till thermobar men i alla fall vill kunna bjuda vatten. Hur mycket "bör" man bjuda ute. Om hästen går ute 7-19. Är ju viss skillnad att hantera tex 10 liter mot 40 liter om de ändå bara dricker 8. Om de dricker upp är risken mindre att ämbaret fryser och spricker.

Fråga två gäller hö. Om man inte har möjlighet att fodra dagtid men önskar ha hästen ute. För enkelhetens skull tänker jag mig 10 kg Hö totalt/dag 5 kg till natten ca 21. Skulle man då kunna ge 5 kg på morgonen kl 7 i någon form av slowfeednät/"hökrubba" och de skulle räcka för tiden ute (alla hästar är individuella men i teorin) tänkte mig samma utetider som ovan. Jobbar man 8-17 så är man kanske inte hemma före 18 om man har otur
 
Hästen ska kunna dricka sig otörstig 2 ggr per dygn enl lagen. Det andra finns flera trådar om, bara att söka.
 
Jag har stått på stall där det inte finns värmebalja och vi ställde ut vatten vid varje fodring så att de fick dricka sig otörstiga när de ändå fick hö. För en hel dag vet jag inte hur man ska lösa det, jag köpte en värmebalja på en gång när jag flyttade till egen gård.
För att lösa hö hela dagen skulle jag nog fundera på en lunchgrind så att höet blev lite uppdelat under dagen.
 
Vi löste vattenfrågan när vår normala vattenbalja frös igenom (vi har baljor i isolerade lådor men när det blev superkallt frös hela grejen efter några dagar) genom att ta in vattenbaljan om nätterna. Sen tog man ut den på morgonen och fyllde ca 1/3 bara, så fick alla se efter om dagen så att vattnet inte frös. Jag brukade koka vatten och hälla ut när jag var där. Fungerade fint. Genom att inte fylla ända upp så var det mer praktiskt att ta in och ut och frös det så var det lättare att tina också. :)

Vi ger fri tillgång ute i slowfeednät eftersom det både är bättre för hästarna (ger inga stressbeteenden runt maten, hjälper de hålla värme och det blir mer naturligt) och lättare för oss människor eftersom det inte är garanterat att någon kan komma ut på dagen. Nu fyller den som tar in hästarna näten till nästa dag och så fyller jag alltid på min hages nät när jag är där (mest för att underlätta för den som tar in hästarna).
 
Vi har gjort en egen isolerad vattenbalja. Vattnet fryser inte☺️
Jag har sedan två år tillbaka haft en lunchgrind i hagen.
Är mycket nöjd med den.
 
Vi har ingen termobar, hästarna är ute mellan 7-22, nu på vintern brukar man få bära ut vatten varje gång någon är nere i stallet. Funkar för oss och hästarna. :)
 
Som sagt, lagen kräver att hästen ska kunna dricka sig otörstig 2 ggr/dygn.
Vi har byggt en egen värmebalja. Vet fler som gör liknande konstruktioner och dom fungerar bra. En del isolerar bara, andra använder bara kabel, och vissa både och. Våran kostade inte mycket - allt material gick på 800 kr ungefär om vi köpt värmekabeln men jag fick en av min pappa så det blev ca 300 kr bara för oss. Rymmer 45 liter, mycket enkel konstruktion.

Vi fodrar inte heller på dagen. Våra hästar är ute ca 06-20, vi tar ut slow-feedingnät med hö på morgonen och har en låda med halm för utifall det tar slut (den rör dom knappt så vi behöver inte fylla på den ofta), sen får dom resten av höet i boxen när vi tar in på kvällen. Inga problem. Näten brukar vara nästan tomma på kvällen, jag ger 8 kg i hagen delat på två nät, detta till två hästar (en nsv och en liten storhäst).
 
Jag har köpt mina nät på B**jes. Hästarna har ganska stor hage, dock väldigt nertrampad sen förra ägarens hästar, så de betar en del och står inte bara vid foderlådorna.
 
Jag har isolerade murarbaljor. Fungerar jättebra. Om det är runt -20 grader så kan det ibland bli en tunn skorpa på ytan, men inte värre än så. Hästarna har tillgång till vatten hela tiden. (mina är ute 7.30-22.00)
 
Innan vi fick uppvärmd vattenkopp i hagen så bar vi ut vatten när hästarna släpptes ut på morgonen och sedan fylldes hinkarna på under eftermiddagen när någon var i stallet. Hästarna var installade på nätterna och hade då fri tillgång på vatten.

Hö-frågan har vi löst genom att erbjuda hästarna fritt med halm i hagen. De får alltså frukosthö (3 kg/häst) ca kl 7 och nästa hö-giva vid insläpp kl 19. Funkar fint med halmen, de pillar gärna med den och äter nåt kg var under dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 067
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp