Vatten - "vattenkoppstestet"

Sv: Vatten - "vattenkoppstestet"

Äsch, såna moderniteter, ett strömavbrott så finns inget vatten längre.

Kör med vattenhink. Har offrat ett grimskaft och bundit fast hinken så de inte ska kunna sparka iväg den och hängt den så långt från maten som möjligt så de inte ska grisa ner den.
När mina står inne, vilket de inte gör så ofta då jag har lösdrift, så dricker de ur en hink (20 liter) på ca 8-9 timmar.

Det finns visst vatten vid strömavbrott, t.o.m. mer än vanligt.
Det står att OM man har en ELvattenpump så har du en reserv på 25 liter. Om du har en vattenkopp med (elvattenpump) så har du vattenkoppens volym (1 liter) bara, eller om du har en hink så har man endast hinkens volym (10 liter).
Har man däremot INTE en elpattenpump så har du vatten konstant (även vid strömavbrott) som en vattenkopp.

Tuva-Li skrev:
Enligt SLU krävs ett flöde på minst 8 liter per minut för att hästen ska ha en chans att få i sig tillräckligt med vatten, om jag förstår saken rätt.

I fösöket jämförde man ett flöde på 3l/min, 8l/min och 16(??) om jag minns rätt.... Man har alltså inte testat någon volym mellan 3 och 8 liter varför man inte, enligt mej iaf, kan säga att en häst behöver 8l/min...

Vi har 5-6l/min och min häst ratar sin hink.... Han vill bara ha hink att doppa hösilaget i vissa dagar :D

jag gjorde det igår.

testade i 3 olika boxar i stallet med 3 olika typer av vattenkoppar.

svart vattenkopp med bred metallplatta = 6-7 liter
blå vattenkopp med "liten" metallplatta = 4,5 liter
blå vattenkopp med "pinne" = över 10 liter (hinken blev för tung när det var 9 liter i den och då hade det inte gått 1 min än)

Vi fick på skolan uppgiften att kolla vattenkopparna i våra stall, och till min stora förvåning kom det 15 (!!!) liter /min från våra.
Jag har ändå vattenhink till några av hästarna som jag märkt dricker bätte ur en hink. (2 st rör inte hinken på natten utan dricker bara ur koppen). Då har de bara en 20 l's hink i boxen, men i förra stallet som inte hade koppar var jag tvungen att ha två st hinkar.

Vi kör med vattenhinkar. För att dom ska hållas på plats så har vi spikat fast hästskor på väggen så det går lätt att ta bort hinken för oss men omöjligt för hästen att välta den.

8 liter på en minut knappt så en vattenkran klarar det testet då:smirk:

Jag har vattenhink så jag vet exakt hur mkt min häst dricker och de varierar nu på vintern är det mellan 40-60 liter om dagen sen äter hon snö ute i hagen.
På sommaren betydligt mer

Du skrev att din häst brukar välta vattenhinken. Ett tips är att hänga upp hinken, bla Börjes har krokar till detta som dessutom gör det helt omöjligt för hästen att få loss hinken, dom är super bra!

I försöket visade det sig att hästen inte vill ha för högt tryck heller, då det kanske skvätter etc.... Kan vara din förklaring i vattenkopp med 15 liters flöde/minut!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 438
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar