Vatten - "vattenkoppstestet"

Sv: Vatten - "vattenkoppstestet"

Vattenkoppstestet = Håll nere reglaget i en vattenfylld vattenkopp under en minut och samla upp vattnet som flödar över i en spann som hålls strax under vattenkoppen.
Har du minst åtta liter i spannet - Grattis!
Jag testade igår och vi hade ca. 9 L:banana: :banana: :banana:

Jag vill bara höra om folk som har det lika eländigt som jag :mad:

*schasar iväg*

;)

Tuva-Li skrev:
Jag vill bara höra om folk som har det lika eländigt som jag :mad:

*schasar iväg*

;)
:rofl: Ok! Jag testade om i morse och nu kom det bara 2 L(:angel: ), är du nöjd då:angel: :angel:

Bra, bra :p

*kramar om och välkomnar igen*

En hästkarl i en by här i närheten har uppfunnit en ny vattenhink/kopp. (patent tror jag)
Halva hinken är inne i boxen och halva är utanför och den fylls med hjälp av en flottör i yttre hinken (samma typ som fyller toaletterna) så hästens hink i boxen fylls på automatiskt. Det vore något att införskaffa.:)

Tips!!!

Jag har över 101-12 l/minut i nya stallet. Har fått strypa flödet för annars sprutar det som en fontän. :)

Men på förra stället var det sämre, mellan 4-7 l/minut.

Då borrade vi upp ventilerna så det rann bättre, testa det! Det gick bra både alla koppar, både på de klassiska Foga-kopparna med tunga och på såna där gröna koppar med rund ventil som trycks åt sidan kunde vi klippa upp större hål så de funkade också bra sedan.

Testade trycket i stallets vattenkoppar igår, och resultatet var väl inte sådär alldeles lysande. Min hade 3.8 l/min och andra hade 6.2 l/min, 5 l/min, 4l/min etc etc. Tur att alla hästar i stallet har vattenhinkar! :)

Vår andra pålle har vattenkopp med flottör, som fyller på sig själv när hästen druckit ur till en viss nivå. Svårt att mäta flödet i en sån, någon som vet hur man kan göra?

Undrar jag också:confused: .

till mina fyra har jag hinkar. fyller dom innan de kommer in (runt 19) och fyller på när jag nattar (runt 22). funkar bra. fast...kranen och slangen är ute så när det fryser blir det till att fylla inne. ett sabla springande. får väl tänka på armmusklerna. :banana:

de dricker ca 2 hinkar när de står inne.

på jobbet har vi flottörer. smidigt? jovars, man behöver inte fylla på men... de ska rengöras varje dag. lite omständigt att tömma i hink i boxen, sen gå o tömma hinken, sen rengöra med svamp. dessutom skrubba ordentligt en gång i veckan hos de hästar som slabbar mycket med höet. annars blir det beläggningar på kanterna.

med hjälp av hinkarna har man juh koll på hur mycket de dricker, ser juh direkt om det skulle vara så att de inte dricker eller dricker mindre.

thanx

*knapplån*

Ska testa imorgon och se hur min pålles vattenkopp är. Jag har spann endå men det är intressant att veta endå.

NI som har dåligt flöde i vattenkopparna, skruva bort ventilen, ofta sitter det en liten sil där, som kan ha blivit igentäppt. Bara att rensa rent den!

Jag har sett flottörkoppar där själva "flötet" ligger dolt under/bakom ett lock som går att lyfta upp om man pillar och fixar lite med det.

Om man kommer åt flötet så testar man vattenflödet genom att manuellt hålla flötet nedtryckt i en minut (med den obligatoriska hinken under såklart;) ).

När man tex gör ren koppen och vattnet INTE ska fyllas på under tiden så håller man i stället upp flötet manuellt.

Man simulerar alltså låg resp vattennivå. Kanske funkar på era vattenkoppar också.

De som har haft en trasig spolfunktion på en toalett vet att man kan göra samma sak med den.:idea:

Ska testa imorgon :)
Vet att varmblodet har bra tryck, där sprutardet verkligen ut, men min pålle har det nog lite sämre ställt. Får slita med mig farbrorn som kan vattenkopparna, så han får mecka lite.

testat nu..

Min box: 7 liter/minut
Andra hästen: 8 liter/minut

Testade inte de obebodda boxarna.

Har inga vattenkoppar i våra stall..
Vi har hinkar.. Min häst & mammas har hinkar hängades på väggen, jag köpte sådana där hakar (vet inte namnet på just den modellen)
att hänga hinkarna i.. Det fungerar jättebra för min häst.. Men mammas kliar baken på hinkarna så hon har spräckt några nu... Börjar bli dyrt!! *suck* Som tur är jobbar vi på bageri så vi kan ta tomma hinkar därifrån & ha ståendes på golvet :)

Smart!

Skickat efter mer info om den. Tror det blir sådana för mina hästar i nya stallet!

CK skrev:
NI som har dåligt flöde i vattenkopparna, skruva bort ventilen, ofta sitter det en liten sil där, som kan ha blivit igentäppt. Bara att rensa rent den!
Var sitter ventilen? Är det den som trycks in under den stora plattan?
Jag hör nog till en av dom med dåligt flöde i koppen, men här tror jag det mest beror på att vattenpumpen är så dålig.
Har försökt med hink men den använder han som kudde eller något under natten:crazy:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 438
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar