Vatten som fryser

B

Bidouille

Hej på er alla

Jag har funderat gansak mycket på det här med vatten som fryser. När jag hade min häst hemma så hade jag en glödlampa som höll vattnet från att frysa, men nu står hon i ett stort stall och där finns inga sådana möjligheter. En tempererad vattentunna är väldigt dyr och att bära ut vatten flera gånger om dagen är en omöjlighet då jag har 7km till stallet och ingen bil.

Har ni några tips eller smarta lösningar snälla dela med er....

Sv: Vatten som fryser

Bidouille skrev:
Hej på er alla

Jag har funderat gansak mycket på det här med vatten som fryser. När jag hade min häst hemma så hade jag en glödlampa som höll vattnet från att frysa, men nu står hon i ett stort stall och där finns inga sådana möjligheter. En tempererad vattentunna är väldigt dyr och att bära ut vatten flera gånger om dagen är en omöjlighet då jag har 7km till stallet och ingen bil.

Har ni några tips eller smarta lösningar snälla dela med er....

Jag har läst någonstans att man kan lägga en skumgummiboll i vattenhinken.. Vet däremot inte om det funkar, men det borde ju vara värt ett försök!

Vi har vattnet i badkar och har mashaller under. Har ställt badkaret på cementstenar så det är ett par dm upp, sedan har vi ett eldfast kärl att ha mashallen i därunder. Fungarade bra i vintras om vi hällde på en hing varmvatten på morgonen och knackade hål på isen, gjorde likadant på em när vi kom från jobbet, fungerade hos oss iaf. Se bara till att inte hästarn kan komma åt mashallen, men det är ju självklart. :angel:

pemi

Lägg i en tennisboll!! Funkar ypperligt!! Se bara till att inte hästarna leker med den!!:angel:
Åsa

Har hört att man ska kunna använda en doppvärmare, sån där man har till akvarium, vet inte om det funkar om dom klarar kylan och så men ska pröva det till fåren hemma på gården... dessutom kostar dom inte allt för mycket så det kan vara värt ett försök... ;)

Doppvärmare funkar. Det finns även några plattor man kan köpa på granngården och lägga i vattnet. Skulle inte prova med tennisbollar då dessa innehållet färgämnen.

Jag är kankse lite tråkig men jag ger samma tips som jag brukar....

Skär en frigolitbit som är lika stor som botten på vattenkaret. Lägg i den i karet och fyll på vatten. Klart! Du behöver inte isolera karet det ska klara sig ändå. Vet inte riltigt hur kallt det klarar men en tio minus i alla fall.

Lycka till. Mia

Doppvärmare med 230V är både förbjudet och livsfarligt i vattenkar som hästarna kan komma åt.

Mia78 skrev:
Skär en frigolitbit som är lika stor som botten på vattenkaret. Lägg i den i karet och fyll på vatten. Klart! Du behöver inte isolera karet det ska klara sig ändå. Vet inte riltigt hur kallt det klarar men en tio minus i alla fall.

Måste fråga...ska frigoliten ligga längst ner i karet?
Vad har du för kar?

Har inte prövat det själv har dock bara hört att det ska funka...det funkar i akvariet så ?? men e det förbjudet rekomenderar jag det inte...

Tack för alla tips och råd, jag ska göra en mix av dom alla och prova ;) //Anette

Inkluderar uppfinningarna el, tänk på de krav och föreskrifter som finns. Det är ju - av säkerhetsskäl - inte tillåtet att göra vad som helst.

Inte_Ung skrev:
Doppvärmare med 230V är både förbjudet och livsfarligt i vattenkar som hästarna kan komma åt.
Men hallå det finns faktiskt till häst med. Som är tillåten.

åke skrev:
Men hallå det finns faktiskt till häst med. Som är tillåten.
Var då?
Och vilken då?
Jag har ännu inte hittat någon, så visa mig gärna.
Jag skulle köpa 4 st i morgon om så vore.

De doppvärmare som jag hittar på Nordpost, de får man inte ha tillsammans med djuren.
Och på Granngården så hittar jag inget.

Kan du visa mig?

Tennisboll eller en träbit som ligger i vattnet har jag hört ska funka om man inte har hästar som tycker att just tennisbollar och träbitar är JÄTTeskojiga att plocka upp ur hinken/karet :D Doppvärmare har jag inte hört något positivt om faktist. Att Knacka hål på isen och hälla i en hink varmvatten på morgonen tror jag på!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 502
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar