Vatten som fryser inne....

Sv: Vatten som fryser inne....

Vi har ett isolerat pumprum där vattenpumpen står och där hämtar vi vatten till vattenhinkarna som de har i boxarna. Den som har kvällsfodring fyller alls hinkar och sen håller sig vattnet hyfsat under natten när alla är inne och de kan peta hål på hinkarna om det fryser på ytan. På morgonen tömmer den som har morgonfodringen allas hinkar så det inte blir bottenfruset under dagen och ställer dessa i fikarummet om de frusit. Då är det tinat och klart när man ska ha dem på kvällen.
Det fungerar bra och vi brukar ha mellan 5-10 minus i stallet under vintern, det varmare när de är inne såklart.

Svar Ja. Har ett kall stall och då är det ofta botten fruset i vattnet på morgonen i stallet. Men hästarna har uppvärmt vatten ute hela dagen. Drömmen vore en liten Thermobar i varje box.

Senast ändrad:

Jag förstod det!
Ska bygga stall och måste hitta en bra lösning. Det blir bara tre hästar där så det kommer att bli kallt!
Våra kommer också att ha thermobar ute!

Vi har en värmeslinga på vattenledningen så det fryser aldrig! Tror värmeslingan är 10 meter lång jag har för mig att den kostade 2-3000 kr. Sedan så har vi en lösdrift så vi fyller helt enkelt en termobar med vatten och så är det klart sedan.

(Då termobaren inte står direkt under kranen så använder vi en slang när vi fyller och ser man bara till att slangen är tömd efter att man har fyllt vattnet så blir det inga isproppar i den.)

I vårat stall har vi värmeslinga tror jag det är i vattenledningarna till vattenkopparna, så där fryser det aldrig, däremot blir det problem om man har en häst som alltid lämnar halva vattenkoppen full, för där frös det och då blev det svårt att få ut nytt vatten.
Hinkar däremot fryser ju jättelätt, det går ju inte att göra som på sommaren och fylla flera hinkar ifall hästen skulle vara törstig under natten eftersom det fryser jättelätt

Jag har kallstall, dock är halva stallet isolerat så det håller oftast runt tio grader högre temp inne än utomhus. Men är det tjugo minus ute så kryper tempen ned till minus tio inomhus ändå, så vattnet kan bli ett problem helt klart.

I vinter var det -37 som kallast. Då gjorde jag så att jag grävde ned vattenhinkarna i bädden inne i boxarna. Detta gjorde att vattnet klarade sig bra, endast en tunn ishinna bildades på ytan av hinken :)

I mitt stall har jag inte rinnande vatten, jag tar dunkar från huset, så några vattenledningar som fryser behöver jag iaf inte oroa mig för. Det finns för och nackdelar med allt :p

Isolerat och uppvärmt pumprum. Vatten serveras i hink/balja,... Vintertid serveras ljummet vatten morgon och kväll. Hinkar baljor fylls med slang från pumprummet... All vattenhantering vintertid sker inom 5-6 meter från pumprummet så det är inga problem att fylla på hinkar och baljor..
Har både lösdrift och kallstall... Men når både stall och lösdrift med slangen.

En stor balja med ljummet vatten hinner på sin höjd bilda ett islock till kvällen.
När kvällen kommer fylls nytt ljummet vatten i baljan som håller sig isfri nästan hela natten.. I stallet hinner hinkarna (mindre mängd vatten) ofta frysa lite mer under natten. Dessa ställs in i pumprummet för upptining underdagen och så serveras ljummet vatten till kvällen för de hästar som eventuellt skall tillbringa natten i stallet.

Fungerar utmärkt tycker jag... Det bästa med denna lösning är att inga tunga lyft förekommer utan all vattenhantering sker med slangen. Slangen rullas sen i hop och läggs in i det uppvärmda pumprummet.

Hur löser ni med utestall/kallstall vattenfrågan på vintern? Fryser inte vattnet?

Visst fryser det om det får stå bara. Här är det lösdrift och jag ställer in flera hinkar inne i ligghallen. Byter vid varje mål 3-5 ggr/dag beroende på temperaturen. Lite tungt då vi kör hinkar vintertid men planen för nästa vinter är en uppvärmd termobar. Har precis upplevt första vintern här och det har gett oss massor av uppslag inför nästa vinter ;)

Jag har värmeslingor i vattenrören så det inte ska frysa. När det är riktigt kallt fylls vattenhinkarna i boxarna med varmt vatten och det brukar bara vara en tunn ishinna på morgonen. Jag har en vattenkokare i sadelkammaren som jag fyller några gånger i varje hink. Hästarna dricker också mer då de får varmt vatten.

Vi har värmekabel - i häststallet som är isolerat och som mest har varit nere på -10 har vi utanpåliggande värmekabel och i fårstallet som har legat nere på -25 har vi invändig värmekabel + isolerade rör och eluppvärmda vattenkoppar.

Med cirkulerande uppvärmt vatten kan man hålla vattenkoppar igång ner till -40...

Vi har kallstall (eller ja, det är inte klart än) och visst kommer det frysa på nätterna. Då stallet är så pass litet (två boxar) kommer nog hästarna värma det lilla utrymmet ganska bra. Vi fyller hinkarna med trädgårdsslang som dras från uppvärmt garage till stallet och sen dras in i garaget igen så den inte fryser. Ofta är hästarna och petar så mycket i vattenhinkarna på nätterna att isen aldrig hinner bli tjock nog för att de inte ska kunna få hål på den.

Hmm... om du har så "litet" stall att två hästar värmer upp, så kommer ventilationen att vara undermålig. Förra vintern stod vi i ett pyttelitet stall, bara två boxar och 2-3 m stallgång utanför dem och runt 2.20 i takhöjd. Stallet var som två rum med en dörr mellan de två delarna. Vi ville helst ha så öppet som möjligt för stängdes det så blev luften jättedålig och det rann kondensvatten på väggarna men var det helt öppet så frös vattenpumpen sönder... Hur som, två islandshästar höjde temperaturen med kanske 3 grader - inget som märks direkt om det är 10 minusgrader ute...

Funkade det verkligen med vattenslangen i vintras? Vi gör så när det inte är frost, men har inte vågat eller ens tänkt tanken att prova annars. Tycker det fryser fort som attan och i vintras var det ju inte nådigt kallt! Eller fyller du slangen med varmt vatten först?

TS: Vi har kallstall, men högt i tak så temperaturen inne = temperaturen ute. Vi har inte vatten i stallet, bär i hinkar mellan källaren och stallet (kanske 10 m). Vi fyller varmt vatten i halva hinken när vi tar in hästarna, fyller mer varmt vatten när vi nattar dem och på morgonen får de ytterligare en skvätt varmt vatten till frukost. Sedan tömmer vi hinkarna när vi släpper ut hästarna i hagen. Vi försöker också isolera runt hinkarna, lägger en bit markfrigolit under dem i bildäcket och puttar in halm runt om så gott det går. Det funkar hyfsat, hästarna dricker och det var aldrig bottenfruset ens i vintras när det var permafrost här...

Jag drömmer om en vattenledning till stallet, med elvärme i och en vask att tömma hinkarna i, men vattenkoppar vill jag nog inte ha... stod en gång i ett stall där ledningen gick sönder en kväll (turligt nog var jag lite sen den dagen) och min hästs box förvandlades då till en kalldusch :crazy: Stallägaren sa bara att "ja, det brukar gå sönder någonstans när det är kallt ute" :eek: Jag kan fortfarande inte förstå att hon inte stängde av vattnet när det var frysgrader ute och risk för sprängda ledningar - vilken otrolig nonchalans! Tänk om min häst stått hela natten i sprutande kallvatten!

Vi får max -7 i stallet, det fryser. Vi stänger av vattenledningarna och hinkar vatten. Huvudkranen är fortfarande på, mitt i stallet, men den får man tina upp med jämna mellanrum. Någon värmekabel eller så vill vi inte installera, känns superäckligt ifall det skulle bli elfel och börja brinna... har pratat länge om att bara sätta på isoleringsskal runt ledningarna, men det blir aldrig av...

Vi har tempererat vatten till vattenkopparna både ute och inne, och ute har vi även slingor och själva kopparna är också uppvärmda. Håller alltid frysfritt :love:

När hästarna är ute blir det lika kallt som utomhus i mitt stall och är det minus ute blir det även minus inne även om natten. Är det bara några minus är det ingen fara, men när det smäller till och blir riktigt kallt är det lite svårare. Rören till vattnet är isolerade och själva kranen jag har mitt i stallet lägger jag ett par handdukar över när det är kallt. Viktigast är ändå att spola i kranen flera ggr/dag. När det varit riktigt svinkallt enstaka nätter har jag låtit kranen rinna i en tunn stril. Jag har tagit bort vattenkopparna och vattnar enbart ur hinkar nu. I hinkarna fryser inte vattnet när hästarna är inne. I hagen har hästarna en murarbalja som jag isolerat med vanlig isolering. (dubbla baljor) Den fylls på med lite varmvatten varje morgon och då håller det sig isfritt under dagen.

Senast ändrad:

Vi har kallstall hemma eller ett ombyggt kostall. Stallet var gjort för 20 kor och nu har vi fyra boxar istället. Numera har vi dock bara två hästar så de har inte en chans att värma upp stallet (detta i kombination med bra ventilation).

Vi ger vatten i hink och pumpen finns i frostfri källare under lägenheten i samma byggnad ( vägg i vägg med stallet). Innan har vattnet alltid frysit och vi har fått bära vatten innefrån huset under vintern. I år har vi fått en värmeslinga samt isolering och jag kan bara säga att rinnande vatten är lyx :bow: Detta klarade sig tills det blev flera dagar i sträck med temperaturer under -20 grader då frös det till. Men detta ska förhoppningsvis inte hända så ofta (bor i skåne)

När man installerar värmekabel i/på vattenledning så kopplar man den via jordfelsbrytare - mycket säkrare än att hålla på och tina upp frusna ledningar vilket orsakar många bränder varje år.

En värmekabel som är invändigt förlagd (dvs värmekabeln ligger inuti röret) är så säkert det kan bli om det är med jordfelsbrytare. Sätter man sedan 10-20 mm cellplastisolering utanpå rören så ska det mycket till innan det fryser.

Till hästar eller kor så bör man undvika kopparrör och istället använda stålrör med 3 mm gods som inte bryts sönder i första taget om en häst eller ko får för sig att leka med rören.

Även plaströr som tex PEX-rör fungerar bra i stall.

Mässingskopplingar som tex kranar kan spricka av kölden, och när vattnet sedan tinar upp så blir det swimmingpool i stallet - det är alltid riskfyllt att låta rören frysa. I synnerhet mjuka kopparrör tål inte frysning särskilt bra utan där kan hela röret spricka - i synnerhet som kopparn tänjs ut vid varje frysning och blir tunnare för varje gång, så risken att ett rör ska spricka pga av isbildning ökar för varje gång som rören har frusit tidigare.

Pumpen står i ett uppvärmt litet utrymme. Men när det är riktigt kallt ute tar jag dunkar med varmvatten inifrån och fyller hinkarna och tunnan ute med. Det fryser förvisso fortare, men skorpan blir porösare och mycket tunnare, så det håller sig jättebra om man krossar isen och fyller på nytt två gånger om dagen. Dessutom dricker dom bättre när vattnet är varmt på vintern. Det tycker jag är bra.

Ta en större hink/balja, proppa den full med halm, stoppa i en mindre hink så att halmen ligger runtom hela hinken, fyll med varmvatten, stoppa eventuellt i äppelbitar/bollar eller annat som flyter och woila! Thermos med rörelse på vattnet! ;) håller sig relativt frysfritt hela natten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 157
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 292
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka