Sv: Vatten som fryser inne....
Hmm... om du har så "litet" stall att två hästar värmer upp, så kommer ventilationen att vara undermålig. Förra vintern stod vi i ett pyttelitet stall, bara två boxar och 2-3 m stallgång utanför dem och runt 2.20 i takhöjd. Stallet var som två rum med en dörr mellan de två delarna. Vi ville helst ha så öppet som möjligt för stängdes det så blev luften jättedålig och det rann kondensvatten på väggarna men var det helt öppet så frös vattenpumpen sönder... Hur som, två islandshästar höjde temperaturen med kanske 3 grader - inget som märks direkt om det är 10 minusgrader ute...
Funkade det verkligen med vattenslangen i vintras? Vi gör så när det inte är frost, men har inte vågat eller ens tänkt tanken att prova annars. Tycker det fryser fort som attan och i vintras var det ju inte nådigt kallt! Eller fyller du slangen med varmt vatten först?
TS: Vi har kallstall, men högt i tak så temperaturen inne = temperaturen ute. Vi har inte vatten i stallet, bär i hinkar mellan källaren och stallet (kanske 10 m). Vi fyller varmt vatten i halva hinken när vi tar in hästarna, fyller mer varmt vatten när vi nattar dem och på morgonen får de ytterligare en skvätt varmt vatten till frukost. Sedan tömmer vi hinkarna när vi släpper ut hästarna i hagen. Vi försöker också isolera runt hinkarna, lägger en bit markfrigolit under dem i bildäcket och puttar in halm runt om så gott det går. Det funkar hyfsat, hästarna dricker och det var aldrig bottenfruset ens i vintras när det var permafrost här...
Jag drömmer om en vattenledning till stallet, med elvärme i och en vask att tömma hinkarna i, men vattenkoppar vill jag nog inte ha... stod en gång i ett stall där ledningen gick sönder en kväll (turligt nog var jag lite sen den dagen) och min hästs box förvandlades då till en kalldusch
Stallägaren sa bara att "ja, det brukar gå sönder någonstans när det är kallt ute"
Jag kan fortfarande inte förstå att hon inte stängde av vattnet när det var frysgrader ute och risk för sprängda ledningar - vilken otrolig nonchalans! Tänk om min häst stått hela natten i sprutande kallvatten!