Vatten i utebur?

cewe

Trådstartare
Finns det nåt smart tips för att det inte ska frysa nu när det börjar bli kallt ute på nätterna?
Kaninerna bor i en lekstuga, den är dragfri men det blir ju ändå kallt
Dom har även ett mindre hus i buren med halm där dom kan boa.

Sv: Vatten i utebur?

ta en raggsocka runtomkring:D jag brukkar göra det...kanske inte hjälper så mycket men lite kanske..:d

jag andvänder en plastbunke och byter vatten två gånger om dagen. ställ det på halm så det håller värmen lite längre. Plastbunken gör att det är lättare att få ut isklumpen om det fryser till.

Kör ungefär samma taktik, fast mina får platskålar som hängs på gallret.
Något annat skulle de bara välta eller smutsa ner som sjuttsiken. :angel:

Jag (min dotter) har en keramikskål som vi morgon och kväll sköljer i varmt vatten och sen ger vi lite ljummet vatten. Så dröjer det lite längre innan vattnet fryser. För fryser, ja det lär det ju göra hela vintern...

Brukar även ge vattnet innan jag ger maten - så kaninskrutten ska dricka och inte knapra morot medan vattnet fryser till is.

Va hade vatten i skål till våra kaniner. När man ändå bytte vatten lät man skålen stå under rinnande varmvatten ngn minut om det var is i den, så var den snart smält och man kunde fylla på nytt vatten. Man byter ju vatten minst 1 gång/dan.

Har man flaska kan man ju införskaffa sig en till och byta mellan dem. När du tar in den frusna sätter du ut den andra med nytt vatten och låter den frusna ligga inne i diskhon tills isen smält. Och så byter du på samma sätt nästa dag igen.

Är det första vintern ni har kaninerna? För om det inte drar, så är det väl inte så öppet, och då borde det väl inte frysa? Det kan ju bli väldigt kallt innan det fryser...
Om det fryser, så har många här skrivit bra alternativ. Bästa med keramikskålar är att de rubbas inte så lätt, rätt stora så fryser det inte lika fort. Plast är bra för det är lättare om vattnet väl fryst att få ut isen. Men de kan lättare välta den och gnaga på den istället.. och så blir det blött överallt.
Prova er fram, jag skulle nog ta en rätt stor keramikskål och byta den så ofta ni kan.. man kan gå ut och bara röra om i skålen ibland så ingen frysyta skapas.. så att de iallafall kan dricka. Och sen byta skålen så ofta man kan, och med kanske lite ljummet vatten så det tar längre tid att frysa.
Sen genom grönsakerna får de i sig vätska iallafall så de klarar sig alltid, och våra vintrar här i sverige är ju inte superbra...vi får väl hoppas på att det inte blir för kallt.. även om det skulle behövas pga alla bakterier.

Vatten fryser vid minusgrader, oavsett drag eller inte... ;)

Det vet jag, men med tanke på att det inte drog och det är en lite stuga så tänkte jag att det kanske inte blev så kallt där inne...:d

som andra har sagt: hall i varmt/ljummet vatten sa tar det atminstone langre tid for det att frysa. Och byt vatten ofta! :)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 351
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka