Vatten i hagen?

S

sandrabjelkelov

Bara lite nyfiken, hur gör ni med vatten till hästarna i denna kalla årstid?
Har sett många hagar utan vatten, så undrar hur ni gör?

Mvh

Sv: Vatten i hagen?

I det stall där jag har min ponny har dom vatten hoar som är uppvärmda så att vattnet inte frysa

har inte vatten i hagen vintertid.

om de rids eller körs så står de inne en timma efter så de kan dricka.

Vi fyller nytt vatten varje dag oavsett väderlek. Hästarna får hö ute och min erfarenhet är att de dricker mycket under dagen. Har fått för mig att det minskar risken för kolik mm om de har tillgång till vätska. Jag vet dock hästfolk som menat på att de får i sig tillräckligt via snö tex men det tror inte jag.;)

Jag har vinterhagen precis vid huset. Brukar fylla tunnan med slang, som jag kopplar bort och förvarar i källaren mellan varven när det fryser. Under dagen brukar jag ta med en spann varmvatten ut när jag fodrar och fylla på i tunnan för att smälta isen. Jag tycker att de dricker rättså mycket när det är kallt och torr luft, så att låta dem gå utan skulle jag inte vilja!

När jag släpper ut hästarna sätter jag ut vatten i spannar.
När de sen får middagshö, så sätter vi upp nya spannar, med vatten.
Våra hästar dricker mycket, när de äter hö, och det är fruset i marken.
För oss är det jätteviktigt med vatten i hagen, eftersom hästarna dricker minst varsin spann, och sen ytterligare vars en spann i boxen över natten.

Våra hästar går ute 7-19 varje dag. Morgon och lunch fylls det på med varmt vatten i karen, och isen tas ut. Fungerar bra med är jobbigt att bära....

Okej, tycker det också är otroligt viktigt att hästarna har vatten i hagen har också läst att man minskar risken för kolik då.
Har mina hästar hemma på gården och har byggt egna termobars, så mina hästar har alltid vatten i hagen oavsett tempratur ute.

Inget vatten vid -grader, då det fryser.

Ni som inte har vatten till era hästar ute, hur mycket dricker era per dygn då? Dricker de mycket nattetid eller?

Ja. Vet inte exakt hur mkt, vattenkopp.
Men han har tillgång hela tiden han står inne.

KL

Svårt, vi har vatten men det fryser ju i hagen och ingen som fyller på eller tar bort isen om dagarna så han får ju bara det vatten han får av mig innan det frysit, han har två hinkar i boxen och han dricken ca 1-1,5 halv tycker han dricker mindre på vintern.

Jag har en 20-litersdunk som jag fyller i diskhon med varmvatten. Det häller jag på det frysta i vattentunnan så tinar isen och varmvattnet blir ljummet. Det är sällan så kallt här att man måste fylla på fler gånger per dag.
Fast just nu har vi 10 minus, då fryser det ishinnor på hinkarna i boxarna med:mad:

Boeror väl på hur länge hästen är ute/aktiveras.

Eller vad räknar du till nattetid?

Enligt lag behöver de inte ha tillgång på nätterna heller,
utan de ska vattnas morgon och kväll/ 2 ggr per dygn.

Våra hästar dricker mycket även när det är kallt. Vi kör varmvatten i stora dunkar så att dom alltid har möjlighet att dricka. Jobbar jag så har jag alltid bett någon att kolla vattnet åt mig! Men det är ju inte så många dagar på året det är såhär kallt (inte där jag bor iaf) så jag tycker att det funkar bra.

Okej, jag själv skulle inte vilja ha vattenkopp, vill kunna hålla koll på hur mkt vatten min häst dricker, då de lätt kan bli uttorkade.

Okej, tycker det också är otroligt viktigt att hästarna har vatten i hagen har också läst att man minskar risken för kolik då.
Har mina hästar hemma på gården och har byggt egna termobars, så mina hästar har alltid vatten i hagen oavsett tempratur ute.

Hur bygger man egna termobars, låter väldigt bra. Nyfiken:)

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: Blyger
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur