Vatten i hagen?

Lunketuss

Trådstartare
Hästarna har nu släppts på bete. Det är första sommaren för vår häst i detta stall. Enda vatten i hagen är en å som går genom hagen. Vi tänkte att våran häst ser väl var dom andra dricker (dom har gått i många år i denna hage så dom vet) så han kan dricka. Nu verkar det som han inte törs/vill dricka ur ån, dom måste gå ner med "framföttterna" i vattnet och vi tror inte att våran törs det, han gillar inte att gå ner i vatten och han är törstig när vi tar in honom.
Det är väldigt långt ut till hagen från stallet. Dom flesta säger "han dricker när han blir törstig för vatten finns ju". Jag vill bära ut vatten åt honom men dom andra tycker att det finns ju vatten hagen, är han törstig får han väl blöta ner "fötterna" å dricka. Ska man låta honom lära sig eller släpa vatten ut i hagen? Han får ju dricka när han rids 5-6 dagar i veckan men det är ju en gång per dag, är ju alldeles för lite.
Fullblodet som INTE vill bli blöt om fossingarna.:eek:

Sv: Vatten i hagen?

Åh, jag kan förstå er! Jobbigt att se när pållarna inte fattar/vågar dricka eller äta (mina pållar tycker utfodringslådan är Läskig). Är marken vid vattnet lite mjuk? Isf hade nog inte min Pålle heller velat dricka där. Kan ni inte när ni hämtar honom leda honom ner i vattnet och låta honom dricka lite (gummistövlar!) så kanske han lär sig/kommer över det läskiga?

Ge den tex. betfor med MASSOr av salt i en gang om dagen. Inte mkt betfor och enbart for att fa in den saltet (som skapar torst). Ge den inte vatten pa nagot annat satt an det den har i backen. Noden har ingen lag och sa lange det finns att tillga pa andra hall sa kommer han saklart inte att dricka i backen.
Mao, utga fran att han SKA lara sig. Du kan halla koll pa uttorkningsgraden pa honom genom att knipa i skinnet pa halsen. Det ska ga tillbaka direkt om han dricker. Gar det inte tillbaka sa ar det risk for utorkning. Men ge det en vecka eller sa.

Ska testa att leda ner honom se om han törs sig ner, kanten är ganska stadig men det är nån dm ner till vatten ytan så han måste i med fötterna. Hagen gränsar till dom andra sommarhagarna så att det kommer ju att öppnas upp om nån vecka (växel betas) och där finns det automatisk vattenkopp i andra änden av den hagen (närmare stallet), är just i denna bortesta del som det "bara" finns en å. Han rids ju 5-6 dagar i veckan och då får han kraftfoder + betfor med mycket vatten, han får det serverat i boxen och då dricker han även i vatten koppen. Är svårt att ge massa salt och sen hindra honom att dricka inne så att han tvingas dricka ute, inte lätt.

Minska da ner pa vttnet i betforen och stang av vattenkoppen, eller lagg en halv tegelsten i den. Da kommer han att bli torstig och det ar det han maste bli. Var hard mot de harda:D

Det går både en älv och en bäck genom min stora hage, men jag VILL inte att dom ska ner dit och dricka. Så jag vattnar i tunna ändå.

Inte behöver du släpa vatten till hagen, du kan ju hämta i ån. :idea:

Ställ en balja med vatten från ån precic brevid ån och sedan flyttar du den ner i ån när det gått ett par dagar. När baljan är full bör han kunna dricka utan att kliva ner i ån, men alteftersom han dricker sjunker ytan i baljan och så kanske han vänjer sig vid tanken.

Är vattnet ens tjänligt dricksvatten? Jag hade inte velat att våra hästar drack i någon å utan att vattnet är testat och godkänt. Hästar ska ha och behöver ha samma kvalite på vattnet som vi.
Jag hade tagit dit vatten så att han har att dricka. Jag hade inte riskerat kolik och uttorkning.

Ja då, nu är han inte tröstig längre så han har väl fått ge sig:crazy: Han får blöta ner fötterna som alla dom andra hästarna som är i hagen.

Hästar och alla andra djur överhuvudtaget måste väl dricka vatten som finns i åar å sjöar. Inte kan väl hästar måsta ha testat vatten, alla ni som har sjö/å i hagen, testar ni att det är godkänt? Godkänt för djur eller människa?

Min häst stannar gärna och dricker i vattenpölar, bäckar och sjöar om han får en chans och visst gojsar han runt med mulen i sunkvatten och tycker att det är både roligt och gott. MEN, vatten till hästa skall ha samma hygieniska kvalitet som till människor. Om inte du vill dricka det pga dålig smak och/eller lukt så bör inte hästen dricka det heller.

Ett tillägg: Om det rinner åar, bäckar eller forsar igenom hagen så är det bra att kolla upp hur marken och miljön ser ut uppströms. Finns där en klar källa eller rinner det förbi ett bostadsområde? Döda djur nära eller i vattnet? Storskalliga jordbruk som använder bekämpningsmedel och kraftig gödning? Ta gärna en rejäl promenad eller ridtur längs med åns sidor.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar