Vatten hink!

Sv: Vatten hink!

Gör dom det svårare att mosa hinkarna också?

Vart mosar hästen hinkarna? Uppe vid kanten eller nedåt. Hinken hänger ju i metallringen så kanten borde ju fortsätta vara hel. Men de tål ju inte HUR mycket som helst ;)

Men undrar VARFÖR hon mosar dina hinkar? Tristess? Slut på mat??
Tänkte om själva mosade är en reaktion på något annat :) . Tex när hon är uttråkad så tar hon och mosar hinkar för att sysselsätta sig. Så om du tar bort anledningen så kanske hon slutar med hinkmosandet.

En tub-trug är nog en bra ide! Har ännu inte träffat en häst som lyckats förstöra eller göra illa sig på en sådan!

tubtrug-26l-flexible.jpg

Finns i olika storlekar och färger, jag är jättenöjd med mina!

Jag har två elefanter(ardenner) här Det är hinkmosare och omkullvältare tillsammans med fotbad.. Utomhus har jag löst det så att det står på några pallar. Jag har en större bytta och en bit upp. Inomhus har jag hängt vanlig murarhink i hörnet. Mina krossar med bakarna och dom är förstora för att få plats i hörnet... Jag har också haft en större tunna i ett hörn, med ett balsnöre fast överst under kanten på tunnan och sen fastbunden i boxväggen. Det har också funkat. Jag törs inte installera vattenkoppar, dom är inte okrossbara heller.. och blir dyra att byta om dom råkar sätta sig på dom..

Jag har en haflinger och använder mig av tub-trug. Han brukar vara ganska fifflig av sig, men oftast låter han vattenhinken stå upp. Dom GÅR att välta, som någon annan sa var omöjligt. Jag och stallägaren har kommit överrens om att jag fyller vattenhinken vid 3-4 tiden när han kommer in så fyller hon vid 9 tiden när de får kvällsfoder så håller sig hinken med vatten hela natten. Vet dock inte om dina ardenner välter den även om den är överfull.. Det gör iallafall inte min häst.

Vart mosar hästen hinkarna? Uppe vid kanten eller nedåt. Hinken hänger ju i metallringen så kanten borde ju fortsätta vara hel. Men de tål ju inte HUR mycket som helst ;)

Men undrar VARFÖR hon mosar dina hinkar? Tristess? Slut på mat??
Tänkte om själva mosade är en reaktion på något annat :) . Tex när hon är uttråkad så tar hon och mosar hinkar för att sysselsätta sig. Så om du tar bort anledningen så kanske hon slutar med hinkmosandet.

Sist hon mosade hinken vad jag såg så var det en spricka igenom hela hinken uppifrån och ner...

I dag när jag kom dit och skulle förbereda kvälls mat så hörde jag ett konstigt ljud. Gick till slut in i hennes box och där stog hinken och droppade...var visst nå hål under.

Varför hon mosar vet jag inte. Men hon göra inget alls om dagarna bara strosar i hagen. Hon är inte min häst så det är inte jag som bestämmer motion.
Hon får 5kg hö på kvällen och 1 kg lusern hack. Sen har dom halm att pula med så jag vet inte.
Honner inte själv motionera henne heller. Klarar mej bra med min.

Ute är det inga problem alls...där står 60 liters baljan säkert men ställer vi in hinkar när dom står i nån annan hage så e dom efter ett tag omkull puffade :) Fast det kan ju lika gärna vara min fjording om puffar omkull dom.

Mitt kallblod mosade hinkar inne, men denna jag har nu står alltid på samma plats oavsett om den är tom eller har vatten i.

De är gjora av lite kraftigare material än vanliga hinkar och blir ganska tunga när man fyller dem.
Tror även Ö&B har dem för under 100-lappen.

Vi har även en mindre modell till fåren som brukar välta alla hinkar men aldrig denna.

Vi håller på att bygga nytt stall nu som kommer att vara kallstall. Planen är att vi kommer att ha någon grej som gör att vattnet i ledningarna cirkulerar hela tiden och eventuellt elvärme i själva koppen då det inte är kul om de fryser sönder.

Visst är det svindyrt OM de går sönder men det har faktiskt aldrig hänt med våra eftersom att det är roligt att rulla och plocka med tungan till den i stället. Däremot får man tänka på, när man har plockhästar, att ledningarna inte går att komma åt att bita på och försöka sätta dem på en höjd där de inte kan sätta sig på dem. Kanske installera i ett hörn kan hjälpa?

Alternativt så får hon stå utan vatten under natten.
Det känns som det bara är typ de sista 15 åren här i sverige det har blivit kytum att de ska ha tillgång till vatten dygnet runt.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 462
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar