Vatten hink!

Kicki_83

Trådstartare
Blir tokig på ardennern i stallet....hon är en hink mosare :devil:

Till förra hösten skaffade jag hink med en rak kant och en såndär hållare man knäpper fast hinkhantaget i till henne och min fjording.

Ja då började ardenner fippla med hinken så hon lyckades ju få ut hinken från hållaren. Så det tog ju inte lång tid innan den var trasig. Så då fick hon en annan hängare. Det fungerade bra i vintras.

Men nu i höst när hon börjat gå in igen så har hon förstårt den sista upphängningen. Och sen skruvades hinken fast men nu i natt har hon mosat hela hinken så halva stallet är blött.

Hur ska man göra så hon får vatten men inte ha ha omkull eller förståra hinken? Hon kan ju inte vara utan vatten hela natten :confused:

Sv: Vatten hink!

Vi har avlånga typ murbruksbaljor till våra hästar. Finns i olika storlekar, vi har 40 liter.
Våra har haft sina i en månad och ingen har vält eller flyttat på dem.
Perfekta då det inte finns nåt som hästarna kan fastna i plus att man får plats med mycket vatten. Vi fyller på med en stor dunk.
Finns på granngården.

Jag har en sån där "tubtrug" eller vad de heter. En mjuk plasthink som man ställer på golvet, och eftersom den är mjuk välter den inte.
Min pålle är iofs inte så våldsam mot sin hink, men han har iaf aldrig lyckats välta den.

När min häst envisades med att välta sin vattenspann så satte jag helt enkelt in en större balja till honom. Hade en likadan svart, rund balja som vi hade i hagen, vet tyvärr inte hur mycket den rymde. Men välde den gjorde han inte. :p

Sådan hade vi till halvblodsdamen, det slutade med en extremt dyr spånräkning då hon fem nätter på raken välte ut hela härligheten.

Min haflinger blev jättetråkig med vattenbaljan nu på boxvilan. Vad jag än hade så välte hon ut det. Så jag gjorde två hål uppe i kanten på en 65-liters-balja och trädde igenom balsnören som jag knöt fast brandkårshakar i. Två öglor skruvades in i väggen och nu hakar jag fast vattenbaljan jämt. Det fungerar och känns hyfsat säkert :)!

:rofl: ursäkta men jag måste tillåta mig att skratta. Jag känner så väl igen det bland mina 2 ardennerhästar. Har haft totalt 3 och alla är likadana. Vattenhink i stallet är omöjligt. Sätter man fast dem går de sönder och välter ändå. Vi gjorde en lösning som fungerade ett tag. Det var en väldigt djup hink med normalstor öppning så att säga. Den knöt vi fast HÅRT med rep utan att hänga upp den. Dock fungerade den fortfarande kanonbra till att bada fötterna i. Vi använder även en stor murarbalja i hagen för att de små fåren ska kunna dricka. Den får väl stå en dag om man har tur så lita inte på att en större balja är omöjlig att välta. Det går alldeles utmärkt för en ardenner :)

Badkar är nog det enda mina hittills inte har vält. Dock har de så fort man bytt vatten gått fram, druckit och sen satt i fötterna och sparkat/plumsat och skvätt vatten över hela marken och hela sig själva. Såå, vill du att de ska ha tillgång till vatten hela natten rekommenderar jag badkar för de är i princip ovältbara :D

Vi har löst problemet (hör och häpna). Vi tröttnade på hinkarna eftersom att det blev dyrt att köpa nytt spån stup i kvarten och bestämde oss för att installera vattenkoppar. Installerade även vattenkopp i hagen i och med att vattnet i badkaren alltid var brunt 5 minuter efter påfyllnad. Finns det möjlighet så är det hur skönt som helst. Vill du vara rädd om hinkarna rekommenderar jag de där gröna murarhinkarna. De är hopfällbara har mitt sto kommit fram till :) Hon har många gånger trampat igenom hinken men det är bara att veckla ut igen så det är väl de enda vi köper numer.

Ardennerhästarna verkar vara mycket för att prova saker och göra ljud och sparka omkull allt (min 2-åring går omvägar för att putta omkull klotgrillen) men det är ju det som gör dem så roliga :) Älskar den rasen.

Senast ändrad:

Min haflinger blev jättetråkig med vattenbaljan nu på boxvilan. Vad jag än hade så välte hon ut det. Så jag gjorde två hål uppe i kanten på en 65-liters-balja och trädde igenom balsnören som jag knöt fast brandkårshakar i. Två öglor skruvades in i väggen och nu hakar jag fast vattenbaljan jämt. Det fungerar och känns hyfsat säkert :)!

Smart idé! Dock skulle jag rekommendera en starkare typ av snöre för ardennern om TS lider av samma problem som vi har gjort. Annars kan det vara värt att prova :)

Ardennerhästarna verkar vara mycket för att prova saker och göra ljud och sparka omkull allt (min 2-åring går omvägar för att putta omkull klotgrillen) men det är ju det som gör dem så roliga :) Älskar den rasen.

Undrar om det är en "kallblodsgrej", att vara jättenyfiken och inte kunna låta bli något? Min haflinger är precis likadan :D! Man får hela tiden hålla på och försöka överlista henne...

Undrar om det är en "kallblodsgrej", att vara jättenyfiken och inte kunna låta bli något? Min haflinger är precis likadan :D! Man får hela tiden hålla på och försöka överlista henne...

Kan så vara! Min kallblodstravare ska peta och fiffla med ALLT!

TS.
Det finns en "hinkhållare" i metall som jag brukar använda till mina hästar. Den hänger slätt mot väggen när den inte används, men sitter fast rejält när en hink är i. Kanske kan vara något?

Ja sätta in badkar blir nog bra då kan hon kligga i det och sova också :p annars får nog inte båda två plats i boxen :D

Ja vattkoppar skulle man haft...är det krångligt att installera dom? Fast vi har kallstall så då kanske det fryser?

Ja Juanita har också mycket ljud för sej. I båda ändarna :laugh: Hon stånkar när hon ligger och vilar och pruttar vart hon än står och går. Och är väldigt nyfiken på allt :)

Och murar hinkar ska jag kolla på..fast våran kliver inte igenom hon trycker nog sönder dom eller biter sönder tror jag...men kan testa ändå.

Hon vänter ju tyvärr inte hinkarna hon mosar dom. Så hon mosar nog den fast det sitter fast i väggen...

i kallstall får du då lov att sätta värmekabel på vattenledningen för att det inte ska frysa på.. men det är inget problem i sig.

om de nu fipplar óch har sönder hinkarna så får du väl köpa en stor hink och fylla till hälften med betong..

Är ju inte mitt stall så jag får fråga stallägaren om installering av vatten koppar...

Ja man kanske får hälla betong i hinken...

Prova att sätta hinken i en hörn krubba med stålkant.:idea:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 462
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar