Vatten grav i 130 på nationelt meeting?Snabbt tack!

F

fnorr

Ja, som ni ser....hur vanligt är det med en grävd grav(alltså ej matta) i 130 klasser i Sverige?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten grav i 130 på nationelt meeting?Snabbt tack!

På förra året och detta hitentills, har jag varit med om det två gånger. Och det va inga stora.

inte så vanligt, det är vanligare i 140. men det förekommer..

Ngn som har sett det i Sundsvall? På Kungsnäs eller vad det heter?

kungsnäs har väl inget grävt vatten på sin gräsbana ?? rätta mej om ja har fel ;)
Däremot finns de en bank.

På vår klubb är det från 1.10, en lite mindre, och en stor som brukar vara med i 1.40.

jag har tävlat nationella 130 i 2 års tid och har aldrig hoppat en vatten grav i det. den enda gången jag hoppat vatten i 130 var på ELIT-tävling. så så vanligt är det inte :D

Det var ingen grav...."pustar ut" :p

jag har tävlat nationella 130 i 2 års tid och har aldrig hoppat en vatten grav i det. den enda gången jag hoppat vatten i 130 var på ELIT-tävling. så så vanligt är det inte :D

Neråt i Skåne har det i alla fall varit vanligt tidigare med vattengrav även på regionala tävlingar from 120, dock blir de färre och färre då flera av de klubbar som har haft vattengrav har lagt igen dessa på banorna (tyvärr, bättre att ha möjlighet att hoppa dessa ofta i lite mindre varianter än att pang bom få de långa i de högre klasserna) lite konstigt är det att så många valt att plocka bort vattnet speciellt med tanke på att det gick ut som en uppmaning tror det var i fjor att gärna anlägga mindre gravar då det uppenbart fanns en brist på hästarnas vana vid vattengravar som orsakade just mkt problem när första intruduktionen på tävling blev de stora gravarna i 140 och uppåt. Vi har själv nu lyckats tävla nästan 2 år med hingstkillen utan att stöta på en enda tills vi nu började jaga tävlingar med gravar för att han skulle få erfarenhet av det.
Tidigare år var det vatten med på var varannan utetävling och mina numera äldre hästar har hoppat det hela tiden sedan de var unghästar och tycker därför inte det är ett dugg konstigt alltså precis så det borde vara.
De klubbar jag på rak arm kan komma på bara här i nedre delen av skåne som brukat använda vattengrav from reg 120 är Frosta (igenlagd), ringsjö (igenlagd), skabersjö, trelleborg, örestad, dagstorp, stävie, vellinge det är dom jag kommer ihåg direkt så nog är där en hel del som brukar använda vatten så ovanligt skulle jag inte vilja säga att det är, dock tycker jag i år att tendensen verkar att inte ta med dem förrän i 130 i år.

Nope, vi har ingen grav. Däremot har vi en matta man fyller med vatten, men den brukar vi plocka fram först på 1,40.

var du på kungsäs o tävlade ????

Skit att ja inte kunde komma upp o se allt.. *ledsen*

hur gick de för dig ?

Fnorr var "bara" hästägare, och publik. Jag var med som "stöd"/sällskap. Det gick suuuuuperbra - långt över förväntan! :banana:
Fnorr var där i fredags, sen tog vi en snabb sväng i söndags och var väl där en 2-3 timmar bara för 1,30;n.

Ja han rörde inte en bom på hela meetinget och var placerad i 130 på söndag, hon red långsamt i alla klasser, vågar inte gasa än, det är en mkt kapabel häst men ack så svår......även proffsryttarinnan har "handen full".

Det var hans 1a 130 och eftersom det var nationell klass trodde jag att grav kanske kunde vara med....vi måste absolut lansera lite gravträning, var finns de? Jag håller till i Hälsingland och hästen ibland i Västerås.

Blir kanske Hammrö härnäst.

men va nu... hälsingland :eek:
nu blir jag ju jättenyfiken :bump:

Näset har vattengrav , kanske finns nån i gävle, högbo kanske?

är de LH som rider din häst som börjar på O?
Borde väl finnas grav nere på hennes anläggning eller iaf i närheten där nånstans..

Ja det stämmer:idea:Hur kunde du lista ut det? Hon har utebana på gräs men ingen grav så vitt jag vet....men du har rätt, finns säkert ngt i närheten där

Pm på väg :)

Har inte rocklunda någon grav då.. måste finnas där nere tycker jag. strömsholm kanske.

Jo på rocklunda där jag står har vi två st, jag skrev om dom lite tidigare i tråden! :)

Tyvärr så har vrken Gävle eller Högbo någon grav. Hofors hade en vet jag men har för mig att de har fyllt igen den. Kanske att Älvkarleby har någon på gräsbanan men jag ska inte lova. Det skulle inte vara helt fel att ha en på våran bana men den är lite liten för det. Funderar på om Tierp har någon eller om det bara är en p-grav.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka