Vatten fryser på vintern...

Sv: Vatten fryser på vintern...

Ja, så är det. Hästar ska få vatten minst två ggr per dygn.
Däremot står det som ett allmänt råd att hästar bör ha fri tillgång till vatten.

Vem bryr sig om det är lag eller ej med vatten, man vill ju att de ska kunna dricka när de är törstiga... Jag skaffade ett eluppvärmt kar för boxhörn på 30 liter, det har fungerat perfekt (-30 grader) och var inte dyrare än några kolik veterinär besök. Man måste förstås ha tillgång till el.
Det går att fixa själv med elkablar men man ska vara väldigt noga med att det inte är 220V ström till karet.

Mina hästar går på lösdrift och det var första vintern så jag visste inte hur det skulle gå med vattnet. Jag bor i västernorrland och det kan bli riktigt kallt på vintern. Jag hade ett vattenkar i plast inne i ligghallen. Ligghallen är isolerad i både vägg, tak och golv men det är öppet dit in och ingen värme. Det funkade över förväntan med vattnet. Jag hade halm under och runt vattenkaret och så fyllde jag alltid på med varmt vatten. Halmen isloerade lite extra runt vattenkaret. Det frös bara en hinna när det blev -15 eller kallare och då tryckte hästarna hål på isen med antingen mularna eller hovarna. Jag har även provat med pingisbollar i vattnet men det gick inte pga att mina klåfingriga hästar var tvugna att lyfta ur dem ur vattnet och bita sönder dem.

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
754
Senast: jemeni
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka