Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag har läst den andra tråden och kan ändå inte avgöra riktigt hur du gjort med din doppvärmare.LIA skrev:Det är uppenbarligen meningslöst att fortsätta diskutera.
Jag har alltså en fulltransformator som skiljer av doppvärmaren från elnätet!
Det håller alldeles utmärkt! Men det är klart, jag vet förstås inget om det, som har haft grejerna igång en vinter redan.
LIA
Det finns en fin vattenautomat som heter Isobac. Finns på Nordpost tex. Nackdelarna är att det kräver en fast installation med frostskyddade vattenledningar fram till automaten och el till automaten. Det blir dyrt men annars perfekt att ha tex utanför utegångsstallet.Chivita skrev:Har haft det så här i många vintrar och det har fungerat bra, men har i år ej tillgång till detta och ska då köpa ett badkar som värmer vattnet själv.
Nån med bra ideér, finns det fler än Thermobar?
Så du har alltså 230V ut till doppvärmaren. Men du verkar inte vilja svara på om doppvärmaren är för utomhusbruk eller inte. Varför? är kontakten och kabeln för utomhusbruk dvs fukt och minusgrader? Och varför är det så känsligt för dig att bli ifrågasatt? Du verkar tala i gåtor om din doppvärmare. Finns ingen länk till tilverkaren tex? Det skulle ju även hjälpa dem som tror på din lösning.LIA skrev:Vad ger din transformator för spänning ut sekundärt? 1:1.
Har du jordfelsbrytare? Ja, för nästan hela gården. Har du?
Vad har du för doppvärmare? Hur är den klassad? Är den för utomhusbruk? ?? Den är för vattenbruk.
Se mina inlägg!
LIA
Inte det minsta! Allt du behöver göra, är läsa mina svar till dig, t ex "Obs att jag nu talar om den typen av doppvärmare som finns till akvarier." Inte kan väl det vara att begära för mycket??Men det verkar vara hemligt.
Kanske att den här är okej?TomasN skrev:Jag struntar i vad du har för saker hemma hos dej. När du på ett diskussionsforum tipsar andra om hur bra din uppfinning är så tycker jag dock du tar på dig ett visst ansvar.
Och det kanske är jag som är dum men jag tycker faktiskt inte du beskrivit anläggningen tillräckligt än. Det är ju ganska viktigt för de som vill följa dina råd att veta vilken typ av doppvärmare du använder. Men det verkar vara hemligt.
Så jag omformulerar mig. Oavsett vilken lösning ni som tänker satsa på eluppvärmt dricksvatten väljer så SKALL ni ha jordfelsbrytare. PUNKT.
jag är ingenjör. Det är mitt liv att fundera på olika tekniska lösningar på saker och ting.camillak skrev:,Men jösses- vilken diskussion. Skaffa er ett liv, speciellt Lia....