Sv: Vatten för utegångshästar
Och oavsett om du har fulltransformator eller inte så skall du ha jordfelsbrytare.
Jag förstår inte heller varför du vill ha doppvärmare utan termostat. termostat sparar pengar och ser till så vattnet inte blir för varmt.
A Visst kan man ha jordfelsbrytare, elskydd kan man inte få för mycket av, men den gör ingen direkt nytta i samband med en fulltransformator. Man bör absolut ha jordfelsbrytare
för all utomhusutrustning där så går.
B För att den inte funkar i praktiken. Obs att jag nu talar om den typen av doppvärmare som finns till akvarier. Dom regleras runt 20 grader och uppåt.
Enligt min erfarenhet finns ingen chans att vattnet "blir för varmt". Vattnet i ett badkar, minst halvfyllt, blir inte så väldans varmt när yttertemperaturen ligger på några minus. Men visst kan man skaffa en extern termostat och stoppa ner i vattnet om man vill, men jag tycker det är onödigt.
Vi talar om max 300W/h. 300x24x-:70= runt 5:-/dygn om värmaren står och går dygnet runt. Gör man som vi, se nedan, så torde dygnskostnaden under vintern hålla sig runt 1:00-1:50, dvs totalt 150-250:-. Inte mycket där att tjäna in på ett termostat, eller hur?
Vi har istället valt att ha ett tidur som slår på elen över natten och av under dagen. Blir vädret varmare, drar vi ur kontakten, blir det kallare, dagtid minus 5-10 grader, slår vi ifrån tiduret så att elen är på dygnet runt. Vilket vi har beror på isskorpan.
LIA