vatten eller inte vatten?

Ja det är frågan, ägaren till min medryttarhäst vill ha så mkt vatten i betforn att det är slafsigt och nästan som en soppa när hästen väl får det.
Vad är bra och dåligt med det , är det bättre att ha så pass mkt vatten att det precis är lite fuktigt bara eller är det bättre med slafig soppa/gryta. Jag uppfattar det som att hästarna tycker det är godare med mycket vatten.
Så skulle vilja ha lite olika synpunkter på detta, kanske rent av lite ren fakta om det om vad som är rätt eller fel, även om hur ni förbereder betforn.
tack på förhand från en frågvis skåning....

Sv: vatten eller inte vatten?

Så länge betforen sväller ordentligt spelar det ingen roll hur mycket vatten man har i. En del vill att deras hästar ska dricka mycket vatten (de kanske dricker dåligt annars tex) och blöter då rejält så att det är några enstaka betforflarn som simmar omkring i vattnet. Min häst äter det inte om det ser ut så, det är alldeles för slafsigt. Lagom är bäst enligt honom. :)

nu kör jag visserligen lusern.. men det är väl från häst till häst vad de gillar (alltså HUR blött)...

jag råka göra soppa till min för ett tag sen, hon bara tittade på mig å såg ut som att jag hade sabbat hennes lunch som hon hade längtat efter sen frukosten... hon GRÄT å tittade i krubban flera gånger.... dagen sabbad typ... å jag hade dåligt samvete ett bra tag efter...
så ingen mer sugrörsmat till henne :crazy:

Senast ändrad:

Vet man med sig att de dricker ordentligt ändå finns det ingen anledning att förstöra deras lunch så att det bli vatten/soppe/gröt.

precis (vill ändå poängtera att det va ett misstag...)

men om hästen inte dricker tillräckligt så lär inte 1-2 liter göra någon större skillnad...
å vilken häst dricker 10-15 liter för lite betfors skull?!

Hästar dricker precis så mycket vatten dom behöver. Det enda man måste se till att dom har tillgång till friskt vatten. Låt dom få sitt kraftfoder utan slafs.

Betfor ska ju blötas ordentligt för att kunna svälla och inte ge hästen foderstrupsförstoppning.
Min häst gillar betforn slafsig och blöt men inte så det simmar...

kenneth skrev:
Hästar dricker precis så mycket vatten dom behöver. Det enda man måste se till att dom har tillgång till friskt vatten. Låt dom få sitt kraftfoder utan slafs.

Min dricker inte normalt....
Inte på vintern iaf.
Vi står i ett kall stall hästarna får vatten i hink och har vattenkopp ute i hagarna och blir det tex minsta lilla is på vattnet i hinken eller skräp(damm hö eller nått) på ytan dricker hon inte....vilket ger kolik som ett brev på posten.
Då kan hela skillnaden för kolik eller inte vara den "lilla"(betfor soppa) vatten skvätt som kommer med betforn.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blöter krafftfodret så att det nästan blir som en gröt.och jag vattnar även allt hö även om det inte är dammigt.Efter det att båda mina hästar fick foderstrupsförstoppning så vattnar jag all deras mat,fick det rådet av veterinären.Och dom har inte tappat nån aptit,däremot är dom väldigt grisiga runt mulen :D.
Förut när jag gav betfor så hällde jag på minst dubbelt så mycket vatten som det var betfor...

Man brukar säga att det ska vara 1 del betfor och 3 delar vatten. Men man ska nog gå efter vad hästen själv tycker bäst om. ;)

Fast...hur kul kan det vara för hästen att behöva dricka maten innan den kan börja tugga i sig ev havre eller vad det är som ligger och flyter omkring???
Lagom är bäst tycker jag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 416
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny här på bukefalos så jag kanske inte gör alla rätt. Om mitt inlägg ligger i fel forum så får ni gärna flytta det...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Ioxia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25