Vätskefylld rumpa

C

Contezza

Min medryttarhäst är ett mobboffer pga att han är skimmel.
Förra söndan så fick jag se att han hade blivit sparkad i baken och att det var en vätskefyllt blåsa typ.
Inge farligt gick att rida.
I måndas hade den blivit större.Ingen fara gick att rida.
Och idag när jag kom och hälsade på han så var den gigantiskt.
Det såg ut som han hade tre rumpor.
Han går nu i en egen hage med en kompis.
Har ej gått lektion sen i onsdas.
Vad kan man göra för att få ner den här giganten?
Han går ju som vanligt men tränas inte pga denna.

Sv: Vätskefylld rumpa

Det mest sannolika är väl att hästen fått en rejäl blodsutgjutelse under skinnet. Då blir det ofta en sådan vätskefylld bula som du beskriver. I det akuta stadiet ska hästen förstås vila eftersom rörelse kan orsaka att det på nytt börjar blöda.

Efter några dagar kan man provbehandla med antinflammatorisk gel som alltså kan lindra inflammationen och påskynda läkningen. Annars finns det inte så mycket att göra. Om bulan blir hård och öm eller om hästen får feber så finns det anledning att misstänka att det trängt in bakterier via något litet sår och då kan man behöva dränera skadan och antibiotikabehandla. Om inte så drar man sig för att exempelvis punktera den eftersom blodet därinne är sterilt och alla ingrepp kan innebära att man tillför ett infektionsagens.

Så om han går nu i en halvstor hage är det ok?
Vad kunde man isf smörja med?
Liniment eller?
Jag hoppas iaf att personalen har ringt och bokat tid hos vetrinären.

Brukar använda antiinflammatorisk gel, t ex Orudis eller Zon. Finns på apotek, samma som för människor.

*kl*
Tycker också att det låter som en hematom.
En häst i samma stall som jag fick en hematom på baken och den blev enorm. vet fick sätta dränage för att tömma den.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 507
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023