Vätskefylld "böld"

tina_sj

Trådstartare
Min häst har fått som en vätskefylld "böld" vid armbågen på vänster sida.
Jag tror att hon kan ha fått en spark där, det är väl ett känsligt ställe.
Hon uppvisar inga tecken på smärta (har kännt och klämt på den) och är inte halt, "bölden" stör henne ingenting alls.

Jag har rådfrågat några och de har sagt att man kan be en veterinär komma ut och "punktera" den, alltså tömma den på innehållet. Men då är jag rädd för att det kan bli infektioner.
Några andra har sagt att man kan avvakta och att den kan "torka" ut av sig själv.

Jag kommer att ringa veterinär och rådfråga på måndag!
Men jag undrar om någon har varit med om något liknande?
Och vad gjorde ni åt det isf?

Sv: Vätskefylld "böld"

Stollsvamp? Inflammation i en slemsäck, brukar komma av tryck, tex att hästen legat på hårt underlag.
Ser ut ungefär som en golfboll eller större under huden.

Jag har sökt massor på internet nu och jag tror det kan vara hygrom. Det stämde in iaf, men ska som sagt ta kontakt med veterinär. Någon som har erfarenhet av hygrom förresten!

Vad är det förnått?

Min häst har en sån "böld" på baksidan av låret. Enligt förra ägaren har han haft den sen han var liten, dom vet dock inte hur den uppkom, men gissar på yttre våld (spark). Den ser ut och känns exakt som du beskriver att det är på din häst.

Hittade en förklaring när jag googlade:

"Ödem är en vätskeansamling i vävnad med mer diffus utbredning. Den här bulan skulle kunna vara ett hematom= blodutgjutning eller ett hygrom= vattensvulst eller ett serom= blodsvulst utan röda blodkroppar i. Dessa uppstår av att hästen blir... sparkad, faller eller på något annat sätt får kraftigt våld mot låret.De här kan vara ganska stora och ha ett skvalpigt innehåll. Man bör, enligt min mening, inte öppna dem från början. De kan dra sig tillbaka ganska snabbt (dagar-veckor) och blir då bra utan någon behandling. De kan också utvecklas till bölder, och måste då öppnas och dräneras. Hästen behöver även antibiotika då. Om man öppnar dem direkt blir det ALLTID infektion i dem, och man måste behandla med dränage och antibiotika.Vanligtvis är hästarna inte speciellt besvärade av det här. "

Länk till sidan med bilder: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150213367796216.315044.147280766215&type=1
På min häst är den inte alls lika stor, men jag misstänker som sagt att det är hygrom hon har.

Ja, det låter likt det min häst har också, dock är det kanske en tredjedel så stort som på bilderna du länkade... Men förra ägarna kollade upp bölden och veterinärerna sa att det inte var nån fara, och han är inte besvärad av den... Så jag har bara antagit att det var nått sånt här, dock har jag inte haft ett namn på det, föränns nu då ;)

20110904265_164783013.jpg

Så här ser det ut.

Ett hygrom är en så kallad falsk bursa (slemsäck) som uppstår vid repeterat tryck på ställen där skelettet inte är skyddat av så mycket vävnad, t.ex vid armbågen. Det uppstår inflammation och vätska samlas under huden och en "böld-liknande struktur" ses. Alltså kan ett hygrom bara uppstå om hästen flera gånger har utsatts för ett tryck på ett specifikt ställe, genom att t.ex ligga på hårt underlag. Funktionen är helt enkelt att skydda den struktur som ligger under genom att bilda en liten kudde.
Hygrom är vanligt hos stora hundar (stor belastning på armbågarna när hunden ligger ned på hårt golv) och hos kor (som ofta också ligger ned på hyfsat hårda underlag under en längre tid).
Om strukturen slutar att utsättas för det repeterade trycket kommer hygromet att gå tillbaka av sig själv. Om hygromet inte minskar utan fortsätter att bli större så ska det behandlas (tömmas t.ex), annars kan huden ta skada av den kraftiga utsträckningen och små sår uppstå, som i sin tur medför sekundär infektion.

Du säger att din hästs svullnad känns vätskefylld? Så den är inte hård att trycka på och ömmar inte? Kan du se något litet instickssår i närheten? Antingen så är det en böld innehållande var som har uppstått pga. ett sår som det gått infektion i, eller så är det ett hematom efter en spark. Jag tror inte det är ett hygrom. I mina ögon skulle hästen i så fall ligga ner väldigt mycket på hårt underlag(!) för att det ska kunna uppstå... I och för sig skulle det kunna vara så att hästen sparkar till sin armbåge när den ligger ner flera gånger och därav hygromet. Har du möjlighet att titta på hästen när den ligger ned?

Tack för din förklaring :)

Ja, den känns vätskefylld och är mjuk. Hon ömmar inte och är inte varm där heller.
Jag har inte sett något sår, men jag misstänker att det kommer från en spark, så då borde det vara en hematom?
Bör dom tömmas? Jag har fått tid på fredag hos veterinären om den inte har gått ner tills dess.

Det låter precis som det är hygrom, vilket är en vätskeutgutning som kommer av t.ex en spark, de går oftast tillbaka av sig själv. :)

Jamen det var så lite så :) Om det är ett hematom så brukar man tömma dem om de besvärar hästen eller inte blir mindre efter en till två veckor ungefär. Men tror det är en bra idé att låta vet. komma ut och kika på den, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker att den börjar bli mindre nu:

randalinsknl_165093681.jpg

Hon har fått vila nu och då verkar den krympa.

Jah Har en häst som blev sparkad på ett bakben.Det blev ett jack av skon samt jättestort "Ödem".Kallat elefantben.
Jag såg helt enkelt till att tvättaben/såret 1-2 gånger per dag.samt såg till att såret ej slöt sig utan var öppet så vätskan kunde komma ur.Jag tvättade med väteperoxid i såret som jag torkade bort när det slutade att löddraur sig.sedan hade jag fått "Pencellin salva av vetrinär sedan tidigare skada som hon sa va helt ok att ta i såret.Nu 1vecka senare så är det fint samt såret får sluta sig för allt skit har kommit ur.Så nu tvättar jag med vatten grönsåpa eller lactacydtvål samt sprutar på bluespray.Det är allt.Jag gjick korta promenader med henne så benet fick "massage".

Lycka till!:)

Rådfråga din vetrinär innan du gör ngt som kanske behöver sys eller ngt liknande.De är ju trots allt utbildade.

Tack för ditt svar! Saken är den att jag inte har hittat något sår :S
Men vi ska till veterinären på fredag så får hon kolla på det iaf :)

Min hingst fick ett sånt i våras av ett hårdhänt sto på fribetäckning. Det satt i sadelgjordsstaden och var som på din häst mjuk, väyskefylld och oöm. Det försvann av sig själv men det tog några veckor. Ingen öppning och tömning behövdes. Vet. rekommenderade normal rörelse bara.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 787
Senast: ainasoja
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: cactuspower
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka