vätska under hakan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Contezza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 325
C

Contezza

Jag undrar vad det är för vätska som uppstår efter ridning under ansiktet på hästen?
Det blir som en liten påse med vätska i.

Nån som vet varför den uppstår och om det är farligt?

Sv: vätska under hakan

ligger påsen under nån del av utrustninen? eller är det blodådrorna du menar?

Jag tycker att det låter som att tränset på något vis hindrar blodflödet, sitter utrustningen verkligen som den ska?

Men om man säger mulen sen hakan och sen är det som en dalgång och där blir det en vätskepåse.
Vet ni vart jag är nu?

På bilden har han en underrem men när jag upptäckte detta så har jag ingen underrem på han.

Senast ändrad av en moderator:

Det har jag aldrig sett. Har du nosgrimman spänd så att du får 2 fingrar emellan ovanpå nosryggen?

Har du haft hästen länge? Är hon stressad? Tänkte på virus:o

Hästen är en ridskolehäst som har stått i samma stall sen 99.
Nej jag drar inte åt den för hårt då jag brukar alltid rida med för löst samt att när han går på ridskolan så har han ej ens en nosgrimma på tränset.

Vad har stress med att göra och jag tror inte det är nått virus.
Våran ridlärare har hästar varav jag kände likadant på en av hennes hästar och det är inge fel på nån av dom.

Våran ridlärare har hästar varav jag kände likadant på en av hennes hästar och det är inge fel på nån av dom.

Men om det inte är ngt fel, varför sätta ut den frågan här om du reagera på mitt sätt att försöka hjälpa dig?

Var bara en tanke som slog mig att streptokocker kan förekomma i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom.

Genom en virusinfektion eller stress,kan dessa bakterier växa till och orsaka kvarkaliknande symtom.

Hejsan!
de är ingen knöl då? Har du kollat om de bara är vätska?
Jag tänkte om de är någon slags knöl, jag vet inte om dom kan ha tumörer där :S
Men om de bara är vätska så har jag ingen aning vad som ör felet. Hoppas de går bra me din häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Corax
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka