Vätska i livmodern vid dräktighet?

Noa

Trådstartare
Vill rådfråga er kunniga om min väninnas sto som idag är konstaterat dräktig på 25 dygn men där man även upptäckte vätska i livmodern. Hur vanligt är det och hur stor är risken för resorbering? Enligt hennes seminveterinär finns det ingenting att göra utan bara att avvakta. Kan man inte behandla med någon typ av antibiotika? Finns det någon som varit med om detta men ändå fått en frisk fölunge i slutändan??

Önskar så för hennes skull att det ska gå vägen!!

Noa

Sv: Vätska i livmodern vid dräktighet?

Jag är inte särskilt gammal i gemet:crazy: Lite erfarenhet har jag av det här: vårt sto hade vätska (ödem) i livmodern vid 16 dygnskollen. Det kan tyda på att stoet är på väg att resorbera. Vår vet. valde att göra ett nytt UL redan vid dygn 25 igen då var det betydligt mindre ödem. Hon är kollad igen vid dygn 49 och då var hon fortfarande dräktig!

Antar alltså att det finns en ökad risk för att ert sto ska resobera. Tror också att er seminvet. säkert vet vad h*n gör och
att ni nog bara kan avvakta. Håller tummarna för stoet!

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! Gjorde ultraljud på min ena tik (snart 3 år) för att kolla lever/galla (p.g.a lite förhöjda värden), i samband med det upptäcktes...
Svar
7
· Visningar
2 942
Senast: Belethien
·
Avel Vet inte om min tråd hamnat rätt, men chansar att den hör hemma här. I somras hade jag mitt sto hos hingst för betäckning. Efter flera...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: smedsussie
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka