vätska i knä

S

snotra

har en bekant som kikat på hopphäst som fått en skada tidigare som numer syns som en "utbuktning" på knäet där det samlats vätska. (hästen visar ej hälta eller liknande) Enligt säljaren skall detta ej vara något problem för tävling och hårdare träning. Någon som med erfarenheter av liknande skada?

Sv: vätska i knä

Jag vet bara hur det kan vara på människor. Tex en person som fått skada på knäet och vid ansträngning kan det samlas ledvätska som då måste tas bort.

Det du beskriver på hästen låter inte så bra. Har han intyg från veterinär att allt är bra med hästen nu och att hästen kan fungera till tävling och hårdare träning?

Enligt ägaren har hästen fått utlåtandet att han är återställd, men själv ställer jag mig frågan hur benet fungerar vid hårdare påfrestning en längre tid med en svullnad (som han ej i nuläget har ont av)...man vet ju liksom inte vad som händer sedan.
Det var någon ledkapsel som gått sönder och de menade på att det i nuläget mest klassas som ett "skönhetsfel". Men jag känner mig tveksam, hästen ska ju trots allt användas till sådan ridning som är påfrestande för benen.

Det beror ju helt på vad det är för något. Låt en tillförlitlig veterinär kolla upp det om det inte redan är gjort och säljaren har papper på det.

Har själv en häst med rejäl galla/utbuktning på knäet. Hon fick den som tvååring i transporten till oss när vi köpt henne. I hennes fall är det kollat på klinik och vet. sa att det kommer alltid se fult ut, men hon kommer aldrig att få ont av det. Kommer inte ihåg exakt vad det var nu, men något i stil med fyllnad i ett senskidefäste eller liknande.

Ja jag hade också varit tveksam, om nu hästen ska användas till hårdare träning och tävling vilket är påfrestande för benen. Det finns ju många hästar att välja på när man ska köpa häst. :smirk:

Jo det finns en hel del att välja mellan, men min kompis såg ut såhär :love: ....så jag fösröker få henne att vara lite objektiv och kritisk :smirk: För det kanske som sagt inte är ett problem nu, men kan ju bli...men det är svårt att avgöra då säljaren propsar på att det inte är ngt att bry sig om.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar