vätska i benen

vinkelina

Trådstartare
känner mig lite okunnig nu.

har ju en halt häst utan fel (hon är inte varm, ömmar inte och faller in i trav tex när man tar henne till hagen, ut o gå en sväng) hon är alltså inte sjuk.

har varit halt en vecka,men är annars pigg o glad. sambon tror att hon bara fejkar. hon blev skodd igår, hade lite väl långa hovar. var kanske lite mindre halt idag än i måndags

men när vi började känna egenom benen så märkte vi att hon hade vätska i frambenen, dock mer i höger än i vänster, vilket är det sjuka.

men vad beror vätska i benen på då?

Sv: vätska i benen

för det första så fejkar inte hästar hälta (eller annat), hälta är ett tydligt tecken på att hästen har ont.

vätskan i benen antar jag är gallor ? gallor som kommer plötsligt eller ändrar sig kan även det vara en indikation på något problem. att hästen är mer gallig i det ohalta benet kan bero på att hon avlastar det ben som gör ont dvs. överbelastar det ohalta. men det är bara en vild gissning.

själv väntar jag inte länge (högst en vecka) om hästen är oförklarligt halt eller gallor uppstår/ändrar sig plötsligt innan jag åker med dom till kliniken för utredning. det har lönat sig många ggr.

Har lärt mej att så fort gallorna inte är mjuka eller liksidiga ska man ringa vet.. talar av egna erfarenheter... Är den fortfarande halt efter en vecka skulle jag ringa vet...

Du bör absolut ta din häst till veterinären.

"vätska i frambenet" tolkar jag som en svullnad.. Om den sedan sitter över hela frambenet (skenbenet) eller om det sitter som små "knutor" (gallor) kan jag inte förstå av din beskrivning.

Låter som din häst kan ha vrickat sig i hagen (vilket inte är helt konstigt om hon har haft långa, felaktiga hovar) eller kanske fått en lättare spark eller smäll, men då borde du märkt en mer akut hälsta som sedan avtar snabbare..

Det du kan göra udnertiden du kämpar på att få ut vet är att kyla benet och låta hästen vila.

nå, har ringt o pratat med vet. hon tycker att jag skall avvakta ännu, o låte henne vila

min häst och även svägerskans häst är jätte duktiga på att fejka sig halta då dom ej alltid vill ha motion. så jo hästar kan visst fejka sig halta.

har aldrig hört om de... hur gör dom de? :S

Nej nej!! En häst fejkar inte hälta!!! Hoppas ingen tror på det!!
För att kunna göra en sån grej måste de tänka och räkna ut saker:
"Hmm, näee.. idag orkar jag inte jobba.. Om jag låtsas att jag har ont så kommer matte inte rida mig idag"
Sådana uträknande tankesätt förekommer inte hos hästar!

De kan lära sig öppna boxdörrar och massa andra grejjer, men det är inte baserat på ett utredande tänkande, utan mer på att de "råkade" göra rätt och då lärt sig hur de ska göra. Inget de räknar ut!

Vill inte vet komma ut är det ju inte så mycket du kan göra.
Men kan du beskriva svullnaden lite mer? (se mitt första inlägg till dig)

tja, det är inte jättesvullet, märkte de inte ens själv, utan det var en anna i stallet som börja känna. är nog jämtjokt, men det är frågan om mm
man ser det inte med blåtta ögar, utan man måste känna sig fram (svårt att förklara)

Testa att spola av båda frambenen lika mycket med vatten ett tag och jämför efter några minuter (ca 3-5) om benen känns jämnvarma. Gör man på detta sätt kan det vara lättare att upptäcka om hästen verkligen är varmare om ena benet.

Är det inte varmare än normalt (vad det ska vara) så ger inte kylning någon effekt, men om man är osäker på om det finns en förhöjd värme är det ju bättre att kyla!

min häst och även svägerskans häst är jätte duktiga på att fejka sig halta då dom ej alltid vill ha motion. så jo hästar kan visst fejka sig halta.

jag hoppas innerligt att du skojar :eek: för det kan dom inte... en halt häst haltar pga. smärta. en häst har inte förmågan att "räkna ut" utan lever i nuet.

Om hästen varit halt i en vecka utan något tecken på skada tycker jag verkligen du ska ta ut vet.
Även om den säger att du ska avvakta (En vecka ÄR att avvakta).

Stackars hästAR! ( :eek: )
Du vet att det är djurplågeri att rida på en halt häst va?!

Att du dessutom känner två hästar som "fejkar" (= inte är friska) borde väl ändå få dig att tänka efter? :crazy: :mad:

*kl*
De där med att dom fejkar hältor, jag vet en häst på min gamla ridskola som efter en kvart varje lektion började halta, ganska så rejält. Dom kollade igenom hästen och allt men hittade aldrig nåt, sen efter att hästen gjort så väldigt länge så fortsatte dom att rida trots hältan och hästen slutade halta efter några minuter och haltade aldrig mer på det sättet.

Så jag blir osäker när det gäller sånt. Men man ska helt klart ta de på största allvar om hästen haltar och inte vänta med vet.

De enda jag kan komma på är om de skulle vara så att hästen har varit halt och kännt av det efter nån kvart och pga de lärt sig på nåt sätt att halta betyder att man får sluta och därför fortsätter halta efter tex en kvart trots att den egentligen inte är halt längre, och att det då va därför hästen helt enkelt sluta halta när man fortsatte rida.

Ungefär som vissa hästar automatiskt haltar på kliniker för att dom vart där ofta när dom har haft ont.

Rörigt det blev kanske, men ni kanske förstår hur jag menar endå.

Kan tillägga bara att jag inte tror att hästarna listar ut att testa halta en gång och se vad som händer för skoj skull.

Senast ändrad av en moderator:

Nej nej!! En häst fejkar inte hälta!!! Hoppas ingen tror på det!!
För att kunna göra en sån grej måste de tänka och räkna ut saker:
"Hmm, näee.. idag orkar jag inte jobba.. Om jag låtsas att jag har ont så kommer matte inte rida mig idag"
Sådana uträknande tankesätt förekommer inte hos hästar!

De kan lära sig öppna boxdörrar och massa andra grejjer, men det är inte baserat på ett utredande tänkande, utan mer på att de "råkade" göra rätt och då lärt sig hur de ska göra. Inget de räknar ut!

Jag tror inte TS häst fejkar, inte heller de två som omnämndes. Däremot har jag haft en ponny för många år sen som kunde fejka hälta. Dock inte i hagen för att slippa ridning, det överstiger hästars förmåga. Däremot kunde han om han tyckte det var tråkigt 'plötsligt blir jättehalt' på ett framben. Jag satt av, ledde hem, och hästen galopperade helt ren ut i hagen. I det fallet var det nog så att den FÖRSTA gången så klev han på en sten en dylikt. Matte satt av och ledde hem, och det illa ponnyskrället lärde sig att 'gör man såhär, då går vi hem'.

Samma ponny la sig helt sonika ner när det inte passade. Minns särskilt en gång när han la sig, och när jag och kompisen tittade på honom, la han raskt ner huvudet på sidan och låtsades snarka. När ingen gjorde något suckade han, klev upp och vi kunde fortsätta.

Han kollades och inga problem, och om t ex pappa var med och gick bredvis, så kom aldrig den 'plötsliga hältan', tänka sig.

Så jag anser faktiskt att det finns hästar som - av en slump från början - kan ha lärt sig att 'göra man såhär får man gå hem och äta gräs'. Men de är ytterst få. Och det finns inte en enda häst som fejkhaltar i hagen för att slippa.

tog nu inte sambons kommetar så på allvar, dvs att min häst sku fejka. men har kan inget om hästar. va me till stallet o titta på då jag pysslade med hästen, frågade om han kunde kolla om hon haltade då jag sprang med henne.
o som hon fjantade sig ner till plan (är nedförsbacke dit) hon trava, ville ut i terräng, jag fick stanna upp henne, hon trava runt mig i cirklar, o bara fjanta sig.
sen, när vi kom in i manegen o ja sku testa att trava med henne, halta hon. vi såg ingnenting på utsidan, men som hon höll på var det kanske lite svårt.
men därför fundera han om hästar kan fejka, för hon är ju så otroligt rörlig

Jo, att hästar plötsligt ha lags sig i ren protest har jag hört många historier om förut och haft bekanta som råkat ut för.

Men jag tror återigen att det inte räcker med att en häst EN gång förknippa (en sann) hälta med att slippa arbete och sedan upprepa detta. Förekommer ju bara inte att en häst kan koppa någonting så snabbt!
Strider ju mot deras natur att visa hältor dessutom, många försöker snarare visa sig friskare än vad de är. Min häst är ett toppexempel på det, vilket inte alls är bra! Hon har gått igenom veterinärbesiktningar innan hopptävlingar och sedan kunnat hoppa inne på tävlingsbanan (men med någort annorluna psyke, dock inte varit oren) så henne får man verkligen se upp med!

Om en häst skulle kunna lära sig att det är ett sätt att slippa undan är det nog ytterst få individer som är sällsynt "smarta" och har ett beteende som strider mot det naturliga.
Men, som jag vill får fram.. Kanske det kan förekomma i FÅ fall, men då (precis som du säger) att det känner under ridningen att det blir jobbigt och vet hur den kan slippa. Aldrig att den skulle börja så redan i hagen!

Samtidigt så är det inte ovanligt med hästar som avlivas på grund av hältor utan att de hittar något fel. Hästarna kan vara röntagde, ultraljudade, obducerade (med noggrann koll på nerver och leder) utan att hitta något av betydelse.

Med andra ord.. Bara för att de inte hittade något fel på den stackars ridskolehästen är inte det samma sak som att den är frisk.

Var i hela världen får folk ideer att rida halta hästar?!?!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp