våtomslag?

C

calypso

hej!
har en kompis vars häst har fått en hovblöd..
Hovslagaren kom ut och sa att hästen skulle gå med våtomslag i några dagar, men nu undrar jag, vad är våtomslag? :)

Sv: våtomslag?

Jag själv använder jodopax eller varmtvatten på en stor bomullstuss som jag lägger "i" hoven och sedan tar jag en påse över som håller detta på plats och sen är det bara att linda runt hoven :p. (ja, jag är jättebra på att förklara)

OJ; flera dagar? Jag fick rådet från klinik att linda in HELA hoven inklusive kronrand med bommul, dränkt i varm jodopax. linda runt bra med en linda och plast för att hålla värmen. detta skulle max sitta över natten. kanske kan upprepas? passa så du inte lindar för hårt runt karleden så hoven stryps...

Ett annat tips är att ta varma linfrö och packa in hoven i, låt sitta några timmar upprepa tregånger. Gammalt beprövat på både människor och djur.

Lycka till

Min häst fick hovböld, beslastnings hovböld..
Var på Strömsholm och Mikael Westberg hittade bölden och tog hål på den.

Jag skulle ha en bomull som vart som en uppfyllnad så hoven skulle bli helt platt fick ej bukta utåt, jag skulle badda i ljumet jodopax. Om det bildades en "kula" så skulle jag gipsa .

Jag hade på självhäftande bandage, silvertejp runt kanten av hoven (slitagen) runt och över böldhålet.

Lycka till
/R

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 125
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka