Vårupplägg!

cajo1312

Trådstartare
Hur har ni planerat ridningen nu i vår? Mål? vilka områden ska ni fokusera på? Har ni gjort ridschema osv?

Mitt mål är att komma igång! Iväg och träna i alla fall 1-2 gånger i månaden, starta klubbdressyrer, pay & ride och programridningar för att vänja hästen vid nya miljöer och ladda upp för att starta en lokal LC i början av sommaren eller sen vår :) Har inget speciellt schema men försöker hålla mig till ca 5 gånger i veckan varierat arbete, 1-2 ggr/vecka paddock med dressyr eller markarbete, 2 dagar uteritt varav en lite mer avslappnad och lugnare och sen en gång i veckan med tömkörning :)

Målen för våren (ja, fram till betessläpp runt midsommar) är att låta hästen komma ut på ett gäng Pay&Jumps och skaffa sig rutin :) Har första P&J i slutet av mars :)

I den vardagliga träningen fokuserar jag mycket på att få honom kvick för skänklen och liksidig. Har inget ridschema, utan rider beroende på hur han känndes dagen innan, och vad han ska göra dagen efter. Hoppträning 1 dag i veckan för tränare :)

Vad roligt att åka ut på tävlingar! Det får jag se fram emot i framtiden med en annan häst tror jag.

Mitt mål är att hålla min 19-åriga dam med artros igång på ett sätt som fungerar bra för henne, d.v.s. att hitta en balans så att jag kan rida lagom ansträngande så att hon varken tappar muskler eller får ont. Det är lättare sagt än gjort! Men jag provar mig fram.

Ett annat mål är att lastträna och körträna tills min häst står lugnt och avslappnat i transporten utan att bli nervös.

Målet för mig själv personligen är att hitta mer glädje i ridningen efter vintern ;). Dels att åka på lättare typer av träningar som fungerar för min häst, och dels att åka iväg med transporten till görfina ridvägar som vi har i närheten. Bara det blir man pepp av :).

Hur har ni planerat ridningen nu i vår? Mål? vilka områden ska ni fokusera på? Har ni gjort ridschema osv?

Planen är att jobba på lösgjordhet och styrka, i hoppningen att få rutin då vi är lite gröna fortfarande. Det är första hästen jag tar framåt själv helt från början, från inridning så jag vill inte skynda för fort.

Målet är att fortsätta P&J's där vi avslutade i höstas på 80 cm :D
Dressyr CR eller P&R hade också varit roligt om vi kunde komma ut på!

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
501
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 027
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama