Vårtor på snoppen

Sv: Vårtor på snoppen

Hej!
Aldrig hört talas om något liknande. Han kanske har varit ute och slarvat! ;)
MVH/Fia

Nu blir jag orolig iallafall. Trodde detta var helt normalt att de hade små utväxter på snoppen. Reagerade först när en bekants hund fått cancer, som upptäcktes av just vårtor på snoppen.

Verkligen ingen mer som sett detta????

Veterinären vet förmodligen en hel del!!

Det finns nåt som kallas för "beskällar-sjuka" som jag tror yttrar sig som vårtlika utslag på snopp och även hos ston. Jag har det i huvudet men vet inte så mycket om det.
Kanske nån annan vet mer om det, annars kan du söka reda på det i boken "Håll hästen frisk" tror jag.
Jag vet att man inte betäcker på dessa djur då det smittar vid en betäckning.
Hoppas att du får bra svar ang. detta då jag själv blev lite fundersam på detta område.

Jo, veterinären vet säkert, men jag vill ju höra mig för innan. Men alla ni som har valackar - är de verkligen helt släta? Det är inte många Vårtor/utväxter utan kankse 4-5 st. Jag har två valackar till, men de är nog rätt släta.

Jag har en valack på 5 år och han har inga vårtor eller utväxter... Har faktiskt aldrig sett det på en häst någongång. Men jag tror jag läst eller sett någon bild på det i någon bok.. Kommer dock inte ihåg vilken det var..

Vi hade en islandshäst med det problemet för länge sedan. Tyvärr visade det sig vara någon typ av cancer och vi fick ta bort honom. Han var dock gammal då och hade haft vårtorna, som vi inte direkt reflekterat över, i många år, säkert minst tio år.

Finns olika sorters beskällarsjuka och den godartade går över. Man betäcker inte med hingsten på tre veckor så "brukar" det ge med sig.

Vårtorna som blir vid godartad beskällarsjuka brukar ömma (har din häst ont?), hingstarna vill oftast inte ens betäcka när de har detta eftersom det är för smärtsamt.

Jag ringde veterinären direkt nu på morgonen och han sa att det lät som inkar. När jag frågade om det inte kunde vara cancer, sa han att det KAN vara elakartat och lovade han att komma ut och titta imorgon, för att se om han ska remittera oss till hästklinik. Det blöder tydligen kraftigt om de börjar skära i det. Om det är riksfritt att ta bort dessa vill jag naturligvis göra det.

Att han har luktat illa från snoppen beror på att det lätt blir infektioner när de får utväxter.

På lördag skall jag på bröllop vid Strömsholm, kanske jag passar på och tar med honom till djursjukhuset...

hanna_shetland skrev:
Usch då. Hoppas att det går bra!

Tack. Denna hästen är helt ovärdelig för mig rent känslomässigt. Att det alltid är just denna häst som skall råka ut för allt elende som eksem, huggormsbett etc. :cry: Tror inte han har haft vårtorna så länge så, jag hoppas att vi upptäckt och kan åtgärda det i tid, om det nu skulle visa sig vara elakartat.

Jag köpte för några år sen en valack med vårtor på snoppen, på veterinärbesiktningen sa de att det var inkar så jag reflekterade inte mer över detta. 2 år senare fick "min" veterinär syn på dessa vårtor och frågade om hon fick ta ett prov, visst sa vi.... Det visade sig vara cancer - elakartad :eek:

Efter MYCKET efterforskningar så kom vi fram till att inkar kan inte växa på "glansig" hud tex på snoppen eller insidan av ögonlock osv... Då är det cancer oftast elakartad. Inkar växer i regel på skapet och är då helt ofarliga. Tyvärr fick vi ta bort min häst, det hjälpte inte att operera, cancern kom tillbaka hela tiden och hästen mådde inte bra av operationerna.

Förra året fick en annan häst i vårat stall exakt samma diagnos, men på denna amputerade de en bit av snoppen, och den mår idag utmärkt! Detta var en ny metod och fanns inte då jag behövde den :cry:

Det är väldigt ovanligt med snoppcancer och förhoppningsvis så är "dina" inte elakartade, men ta ett prov för säkerhets skull!!!!

Hoppas allt går bra!

Sass skrev:
Efter MYCKET efterforskningar så kom vi fram till att inkar kan inte växa på "glansig" hud tex på snoppen eller insidan av ögonlock osv... Då är det cancer oftast elakartad. Inkar växer i regel på skapet och är då helt ofarliga. Tyvärr fick vi ta bort min häst, det hjälpte inte att operera, cancern kom tillbaka hela tiden och hästen mådde inte bra av operationerna.

Förra året fick en annan häst i vårat stall exakt samma diagnos, men på denna amputerade de en bit av snoppen, och den mår idag utmärkt! Detta var en ny metod och fanns inte då jag behövde den :cry:

Det är väldigt ovanligt med snoppcancer och förhoppningsvis så är "dina" inte elakartade, men ta ett prov för säkerhets skull!!!!

Hoppas allt går bra!

Näe, det låter hemskt. Vet du hur/var din veterinär fick fram informationen. Kan vara bra att veta lite mer när veterinären kommer imorgon.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 136
Senast: MissFideli
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
859
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka