Vårtecken...Pälsfällning nu???

Lisis

Trådstartare
I dag såg jag att mina hästar, shettis och Fredriksborgare fäller vinterpälsen!! i januari!!! i dalarna :crazy:
De bor ute på lösdrift, otäckta.

Någon mer som sett att hästarna fäller tidigt?

Sv: Vårtecken...Pälsfällning nu???

Mina hästar har också börjat fälla. Jag har för mig att de brukar göra det vid denna tiden eller snart i alla fall.

Vi har ju inte haft så direkt kallt här i Falun så jag förstår dom :D

Hoho, hihi, haha...

Första vintrarna jag hade min dam, klippte jag inte... Då började hon fälla runt första advent och fällde fram till slutet av april eller nåt...

Sen började jag klippa henne, förrförra året tror jag... och då började hon fälla runt jul, för jag klippte nog lite tidigt och det han växa ut igen.

Nu i vinter klippte min kompis henne i slutet av november och jaa... för fjorton dagar sen började damen fälla...

Om jag är road?

Med en vit häst, en röd katt och en matte som gärna har mörka kläder? - Nä... jag äri inte särskilt road... :crazy:

Min började lite förra veckan.
Mer i dag.

ja men då så, helt normalt alltså...

Nu är det vår:banana::banana::banana:

En sån här tråd skapas det varje år vid den här tiden:p

Det är inte alls ovaligt att hästarna börjar fälla nu, dessutom är det såpass milt. Är förvånad att mina pälsbollar inte börjat fälla än, men det kommer nog snart det med

Min dam har börjat fälla som bara den.
Tänkte raka henne i höstas men det blev aldrig av för hon fick inte så jätte mycket vinterpäls enligt mig, men nu när vi var på kliniken i fredags och rakade en ruta på ryggen så fick jag ta tillbaka det :angel: den batteridrivna maskinen orkade knappt :angel:

Ja min har också börjat lite nu. Pälssättning och fällning styrs ju en hel del av ljuset. Och det har ju faktiskt börjat bli lite ljusare nu - nästan en hel timme ljusare nu faktiskt där jag bor :banana:

Yippie! Dröjer inte så länge nu tills man slipper komma till stallet när det är kolmörkt! :bump:

Min gamla connemara börjar alltid fälla mellan jul och nyår och så även i år. Nu fäller hon som en galning, kan dra av en mindre shettis i päls varje dag, såpass att hon börjar bli "naken" nästan i framstället. Ska försöka dra av massor av päls imorgon och sen fota.

Så om vi ska tro på henne blir det ingen vinter i år... Den lilla fäller men inte alls lika mycket. (Blir det kallt så den gamla fryser, så täckar jag naturligtvis).

min började fälla i pannan för två V sen.. och han brukar annars vara väldigt sen..Vi finns oxå i dalarna..

Min dam började fälla i början på november... Gick ute på natten till börgan av oktober, satte pälsen sent och ångrade sig när hon fick komma in antar jag, hon fäller fortfarande!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka