Vart tog musiken vägen?

MikaTela

Trådstartare
Här ligger jag och tänker och minns tiden från tonåren, genom att lyssna på från musik från då.

Och kom då på att då lyssnade jag ALLTID på musik, var alltid en hörlur i minst ett öra, man tillbringade jättemycket tid åt att bara lyssna.

Sen kom jag på att det gör jag nästan aldrig längre, inte alls på samma vis.
Men jag älskar fortfarande att ligga och lyssna på musik.

Är det så det ska vara??
Att man växer ifrån tiden man tillbringar åt att lyssna på musik?
Eller är jag helt ensam över att det blir så här?

För många som var musikjunkies i tonåren lär tidsbrist vara en lika simpel som naturlig anledning till det minskade lyssnandet. Vardagen för en genomsnittlig 15-åring är väl betydligt bättre lämpad för ständigt musiklyssnande gentemot vardagen för en genomsnittlig 30-åring.

Jo så sett, men all "ledig" tid då?
Jag kommer på mig själv att jag ofta sitter med ljudet på mute eller liknande.

Man borde ju som vuxen kunna ha musik i livet. Ha det på när man lagar mat, städar, tränar eller vad man nu gör.

Jag märker samma sak. När jag var yngre var jag väldigt aktiv i mitt musikintresse. Jag letade upp nya band i min genre, skaffade kontakter i USA som tipsade om band osv. Nu lyssnar jag på radio när jag åker bil typ. Där spelas inte "min" sorts musik ens. Trist egentligen.

@MikaTela Det är väl just den "lediga" tiden som för många blivit mindre. Folk skaffar djur, sambo och/eller familj, har ofta åtaganden utöver jobb och studier, äter (ute) med vänner eller partner oftare istället för att laga mat hemma, osv. Jag kan åtminstone se det mönstret när jag ser till mitt umgänge och även till mig själv.

Sedan är det väl inte heller ett dugg konstigt eller ovanligt att intresset helt enkelt avtar med tiden. Musiklyssnande, ridning, tecknande, läsande, filmtittande, sportutövande... listan kan nog göras lång. Jag kan personligen rada upp många intressen och passioner som jag dragit ner betydligt på med åren, men som jag ändå älskar lika högt när jag väl ägnar mig åt dem.

Själv är jag kvar i mitt musiklyssnande trots att det var 20 år sedan kag var tonåring.
Jag tänker att det som med allt annat handlar om prioritering av tid och ork.

Musikfreak! Alltid, ständigt och jämt. På skolan där jag jobbar är det eleverna, en av musiklärarna och jag som alltid går med lurar i öronen. Spotify är guds gåva till mänskligheten, och det var mååååånga år sedan jag var tonåring. Dessutom förknippar jag allting med låtar, något jag delar med min mor. Vi kan alltid hitta citat eller någon melodi som passar in i sammanhanget.

Här ligger jag och tänker och minns tiden från tonåren, genom att lyssna på från musik från då.
Eller är jag helt ensam över att det blir så här?

Nej det är du inte. Min musik idag fyller ett syfte, ledsen, glad o.s.v. Glättiga allsång på skansen kan jag bara inte förmå mig till att lyssna på.

Livet utan musik är totalt värdelöst, då kan man lika gärna gå och skjuta sig. Webradiokanalerna med en massa blandad musik från vilket sekel man nu är intresserad av att lyssna på är också guds gåva till mänskligheten. Här har det tom. gått så långt att jag streamar dom rätt ut i grannskapet från min piratsändare så även grannarna har den musik vi alla gillar. :p

@MikaTela Handlar det inte om att skapa möjligheter för musiklyssning i ditt liv som det är nu då? Jag har med en högtalare till jobbet jag kopplar in där, och så har vi en bluetooth-högtalare i köket, det gör då att jag lyssnar på betydligt mycket mer musik nu är innan. Det är så smidigt att bara koppla in högtalaren till mobilen, slå igång en playlist på spotify och sedan ha det med. Men innan jag skaffade de högtalarna så lyssnade jag typ på musik i bilen enbart. Så det är mitt råd, gör det smidigt i vardagen igen. :)

Jag är 26 och lyssnar på musik mer eller mindre ganska konstant:D

På väg till jobbet, på jobbet, på väg hem från jobbet, när jag går/springer. Om jag sitter i bilen. Ja listan kan göras lång. :)

Känner igen mig, TS! Jag var enormt passionerat musiknördig i tonåren och några år till. Sen har det successivt avtagit. Jag lyssnar sällan speciellt aktivt, och mest blir det radio. Orkar inte kolla upp nån ny musik.

Nu vet jag inte hur gammal du är så du kanske inte delar samma erfarenhet som mig, men jag får för mig att en anledning till att intresset avtagit kan vara att musiken blivit så lättillgänglig. Bara ett knapptryck bort finns hur mycket musik som helst, och den är därmed inte lika helig som när beställningslistan till Ginza gick runt, och man väntade en vecka på att få hem paketet, och sen lyssnade in sig på en skiva i taget under några veckors tid. Eller när det första man gjorde i en ny stad var att leta upp secondhandskivaffären och bli överlycklig av att hitta EN bra skiva där. Och så blandbanden... lägga ett par timmar på att spela av låtar på kassett i en noga planerad ordningsföljd. Jag kan sakna det lite.

Känner igen mig, TS! Jag var enormt passionerat musiknördig i tonåren och några år till. Sen har det successivt avtagit. Jag lyssnar sällan speciellt aktivt, och mest blir det radio. Orkar inte kolla upp nån ny musik.

Nu vet jag inte hur gammal du är så du kanske inte delar samma erfarenhet som mig, men jag får för mig att en anledning till att intresset avtagit kan vara att musiken blivit så lättillgänglig. Bara ett knapptryck bort finns hur mycket musik som helst, och den är därmed inte lika helig som när beställningslistan till Ginza gick runt, och man väntade en vecka på att få hem paketet, och sen lyssnade in sig på en skiva i taget under några veckors tid. Eller när det första man gjorde i en ny stad var att leta upp secondhandskivaffären och bli överlycklig av att hitta EN bra skiva där. Och så blandbanden... lägga ett par timmar på att spela av låtar på kassett i en noga planerad ordningsföljd. Jag kan sakna det lite.

Tänker du att mystiken har försvunnit för att det blivit mer lätttillgängligt.

Jag har alltid varit en sån som lyssnar på musik konstant, gått på konserter, letat upp halvt okända band.... har alltid haft musik runt mig genom att familjen oxå är intresserad, men nu händer det ofta att jag sitter timmar framför datorn om sambon inte är hemma utan något ljud alls, eller går på jobbet med hörlurar på, men ingen musik.

Jag älskar musik! Det går nästan inte en dag utan musik för min del. Det har alltid varit så sedan jag föddes och har/hade två föräldrar med lika stort musikbehov som jag. Jag har en Ipod jag fullständigt sliter ut för den går de flesta dagar i veckan. I väntan på tåg, på tåg, på väg till jobb, men även när jag ska sova. Brukar till exempel sitta vid datorn och TVn och ha Ipodens hörlurar i öronen samtidigt! :D

Jag lyssnar dock mindre på musik som vuxen jämfört med när jag var barn och tonåring. Detta tror jag för min del hänger samman med stress. Ju mer stressad jag är desto mindre musik orkar jag med. Då är det tystnaden jag strävar efter.

Jag lyssnar nästan alltid på musik utom när jag håller på med hästarna, det saknas något om jag inte gör det!

Jag anpassar musiken efter humör, men det gjorde jag då med. Möjligen att min musiksmak blivit lite tyngre med åren... :p

Jag lyssnade också mer när jag var yngre, i tonåren typ. Sen har det mest varit radio i bilen. Har alltid haft dålig koll på musik, inte kunnat namn på många artister och så och tyckte alltid det var jobbigt när man lärde känna nya människor och det alltid frågades om vilken sorts musik man lyssnade på...
Är fortfarande sämst på artister, kan gilla låtar men vet sällan vem som sjunger. Har dock börjat upptäcka spotify och det är härligt, dock svårt att söka när man är kass på namn :banghead:
Brukar dock googla någon textrad jag kommer ihåg och på så vis oftast få fram namnen på en del iaf :angel:

Kan för övrigt lyssna när jag är ute och går, städar eller diskar osv :)

Min hjärna klarar inte konstant flöde av ljud numer. Lyssnar alltid på radio på jobbet men hemma är det inte lika mycket.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar