Vart tog alla "kändisar" vägen?

Humelibumlan

Trådstartare
När man kikar runt här på buke, finns det ju en hel del fd. travare som sålts till ridhästar, de flesta av dem med ganska anonym stam och sämre resultat rad.. :angel:
vart tar alla de dugliga bra travarna vägen efter avslutad karriär vägen? :angel:
Att stona går till avel är ju rätt självklart, men valacker o de hingstar som inte används till avel då?
Behålls alla som gårds hästar eller finns det faktiskt någon/några som går som ridhästar?

Någon som vet nån gammal kändis som går som ridhäst? :confused:

Sv: Vart tog alla "kändisar" vägen?

Jag säger absolut INTE att det inte finns bra folk som har travhästar som ridhästar men man ser tyvärr ofta avdankade travare i fel händer.Ofta köps de till okunniga/barn för att de är billiga. De som kan rida och kan häst väljer oftast, Läs OFTAST en häst som är gjort att ridas på.

Jag tror att många tänker som vi gjorde med våran att han har gjort så mkt för oss så nu vill vi ge honom en bra pension som tack.Vi sålde inte pga att vi vet att det inte är ngt direkt ekonomiskt värde i en pensionerad travhäst.Risken är då större att den "råkar illa ut"
Därför tror ja att de flesta väljer att ha hästen som gårdshäst om de har möjlighet eller slakt hellre än att hästen far illa. De flesta travhästar, spec de bra är vana bra vård och jag har tyvärr sett många exempel på bra travhästar som inte fått det spec bra som ridhästar.

vad anses som duglig ???

kommit till start eller tjänat över en mille.

Scandal Play, nu 15 år, med sina 12,1 miljoner är väl en kändis? Vinnare av silverhästen tre gånger bla. Efter avslutad karriär så har han tränats på men i mycket mindre omfattning, fått varit sparring till unghästar när dom varit in på banan, blivit riden då och då av skötaren eller nån pryo. Fick i sommras gå på bete och bli rund och go om magen...... Just nu är han "utlånad" som gårdshäst och sällskap hos en tills han får hem sin unghäst. Det är en som mår gott!

Står fortfarande kvar hos sin tränare

Senast ändrad:

zilla skrev:
vad anses som duglig ???

kommit till start eller tjänat över en mille.
Tja, med kändisar menar jag hästar som varit duktiga.. Till start är väl inte direkt vad jag var ute efte, utan snarar de som varit riktigt duktiga och tjänat mer än de kostat ;) Ja runt 500 000:- Millen.. Vart tar de vägen?

nilema skrev:
Scandal Play, nu 15 år, med sina 12,1 miljoner är väl en kändis? Vinnare av silverhästen tre gånger bla. Efter avslutad karriär så har han tränats på men i mycket mindre omfattning, fått varit sparring till unghästar när dom varit in på banan, blivit riden då och då av skötaren eller nån pryo. Fick i sommras gå på bete och bli rund och go om magen...... Just nu är han "utlånad" som gårdshäst och sällskap hos en tills han får hem sin unghäst. Det är en som mår gott!
Japp, han är en duglig häst ;)

Roligt att höra lite om "vad som hände sen"..

Hon som skötte Legolas när han var tävlingshäst tog hand om honom tills han fick "vandra vidare".

I min by finns en fd premierad avelshingst.Som nu blivir valack och ridhäst :smirk: .

för nått år sedan läste jag i Travronden att en häst som sprungit in nån miljon (valack) dog hemma i stallet efter att ägaren/skötaren (?) hade varit ute och ridigt han. Minns dock inte vad hästen hette :confused:

kan det ha varit Lassas lavin?

Vi hade en förut i stallet som hade sprungit in 1 170 100 kr som aktiv travare.
Användes som ridhäst och kördes fram tills att han avlivades.

Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror han blev halt och fick avlivas pga det.
(COCONUT CREEK )

Förstog inte riktigt vad det var du ville veta....
Eller var det bara om dom fortfarande finns eller om dom presterat något efter travkarriären?

Smurfmodesty skrev:
Vi hade en förut i stallet som hade sprungit in 1 170 100 kr som aktiv travare.
Användes som ridhäst och kördes fram tills att han avlivades.

Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror han blev halt och fick avlivas pga det.
(COCONUT CREEK )

Förstog inte riktigt vad det var du ville veta....
Eller var det bara om dom fortfarande finns eller om dom presterat något efter travkarriären?
Nej, du svarade precis på vad jag ville veta ;)

Lines skrev:
Många hamnar ju på Malta :smirk:

I stallet där jag jobbade har många exp. till Malta, samt sålts och exp. till Irland.

Jag träffade på en nordis som sprungit in lite drygt en mille och tävlat mot Faksen nu när jag var och hälsade på i kompisens stall för några veckor sen. :smirk:

Hur den hamnat på våra "breddgrader" kan man ju undra??? :D Och hur lätt det är att göra skogsmulle av en fjortonåring som har järnkoll på det där med att tävla... :confused:

/// ghost

Jag kan ju svara för min egen häst, Bodbäckspålle (sprunigt in över 2 milj.), han rids lite (inte så hårt då hans ben inte tål det) samt körs ibland. Dessutom betäcker han på sommrarna än så länge.

Lovin är såld som ridhäst, men används också en del inom naturlig betäckning om jag förstått rätt.

jag stod i samma stall som en tjej som har en valack som heter Got to be, han har tjänat 599 350 kr, och är numera ridhäst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp med mina rättigheter å skyldigheter, hoppas någon vet mer än jag och orkar hjälpa... Sålde mitt fd. tävlingssto...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
12 487
Senast: IzeUnicorn
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 302
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka