Vart tar vikten vägen?

D

Daveeka

Det här med att frilägga hästens rygg genom att stå upp i tvåpunktsits, hur funkar det egentligen? Det känns som att vikten, som då till största delen hamnar i stigbygeln, borde vara den samma på hästen så att säga. Vad jag menar är att vikten i sigbyglarna borde tynga ner sadeln lika mycket som vikten i sätet.

Jag är kanske helt ute och cyklar här, men vad är egentligen den stora skillnaden ur hästens synpunkt? Handlar det om att man lättare kan fjädra i knäna? Någon som har några idéer?:D

Sv: Vart tar vikten vägen?

Jag har också funderat på det där. Vikten hästen får bära är ju densamma, men såvitt jag kan förstå handlar det om:

1. att man inte dunsar omkring i sadeln när man står i lätt sits, vilket känns bättre och underlättar för hästen,

2. att man fördelar vikten lika i stigbyglarna och därmed ger en stadigare viktfördelning över hästens rygg jämfört med om man dunsar omkring i sadeln

3. att man som du säger kan fjädra i knäna och därmed följer med bättre och undviker punkt 1

4. att man följer med i oväntade rörelser bättre utan att störa hästen (som i punkt 1 :D )

Vikten måste väl rimligen förskjutas framåt på hästens framdel en del, och jag undrar om det innebär någon fördel? Vore intressant att höra andras synpunkter. Måste nog gå och kolla någon ridbok och se vad som står om detta. Blir dessutom osäker på om tvåpunktssits och lätt sits är detsamma...:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar