vart somnar era spädbarn?

Sv: vart somnar era spädbarn?

Ja, visst är det mycket hon äter! Antar dock att hon behöver det, hon är väldigt smal och lång. Dessutom ägnar hon nog ett par timmar om dagen till att gå runt (håller mig i händerna) så det går nog åt en del energi...

Men inte borde mycket mat kunna inverka negativt på sömnen i alla fall?

Nej nej, kommenteren om matmängden hade att göra med att Sar tyckte att hon borde äta större mål istället för att småsnutta. Vilket jag inte ser nån anledning till.

Däremot så behöver stör matmängd inte betyda bra nattsömn. Det är inte alls säkert att det är hunger som gör att hon vaknar.

Jag har själv en stor och knubbig 8 månaders (9,5 kg 72 cm) som sagt inte kommer in närheten av dessa mängder fast föda. Men så ammar han ju desto mer ;) Han får väl ca 90-95% av näringen från bröstmjölk.:p
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det håller jag inte med om. 9 amningstillfällen är inte särskilt mycket och med tanke på att amning ju trots allt inte bara mat så rekommenderas fri amning även efter att man infört fast föda.

Jag personligen tycker hon äter väldigt mycket. min 8 månaders kommer inte ens i närheten av den mängden fast föda.


Jag tycker att det är för många tillfällen med tanke på att hon äter så många "vanliga" mål. Man kan ju amma i slutet av varje "vanligt" mål om man ändå vill få in amningen flera gånger dagtid.
Med många pyttemål blir förstås magsäcken väldigt liten och då måste man vakna många gånger på natten för att "tanka" vilket sällan är så positivt för nattsömnen. Även för tänderna är det bättre med lite färre mål än hela 14 st.


Sedan betackar jag mig för att du svarar i mitt ställe, jag gör det gärna helst själv....;)
Nej nej, kommenteren om matmängden hade att göra med att Sar tyckte att hon borde äta större mål istället för att småsnutta. Vilket jag inte ser nån anledning till.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag tycker att det är för många tillfällen med tanke på att hon äter så många "vanliga" mål. Man kan ju amma i slutet av varje "vanligt" mål om man ändå vill få in amningen flera gånger dagtid.
Med många pyttemål blir förstås magsäcken väldigt liten och då måste man vakna många gånger på natten för att "tanka" vilket sällan är så positivt för nattsömnen. Även för tänderna är det bättre med lite färre mål än hela 14 st.

Fast då ser man ju amningen bara som mat vilket det inte är. Amning är så mycket mer. Sen är ju frågan om vad som är ett pyttemål. Ett par dl mjölk är ju knappast ett pyttemål för en bebis.

För tändernas skull spelar amningen ingen roll då amning inte orsakar karies. Finns massor med forskningsresultat som visar på det. Att sen tandläkare inte är pålästa är ju en annan femma.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Ett par deciliter är massor av mjölk och det tror inte jag bebisen äter 9 ggr per dag, när den äter så mycket annat. Om det var det du menade.

Sen tror inte jag att en bebis på 8 månader nödvändigtvis måste amma för att få närhet och trygghet.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Fast då ser man ju amningen bara som mat vilket det inte är. Amning är så mycket mer.

Det är fullt möjligt att ge sitt barn tröst, ömhet, närhet och kärlek även utan att amma det:smirk:


Sen är ju frågan om vad som är ett pyttemål. Ett par dl mjölk är ju knappast ett pyttemål för en bebis.
Nu handlade det om ett 8 månaders barn som dessutom äter 5 "vanliga" mål. Skulle bröstsnuttarna bestå av ett par dl skulle barnet förmodligen spricka....

För tändernas skull spelar amningen ingen roll då amning inte orsakar karies. Finns massor med forskningsresultat som visar på det. Att sen tandläkare inte är pålästa är ju en annan femma.

Det är däremot en sanning med modifikation, bröstmjölken är inte mer kariogent än något annat (kanske snarare mindre eftersom det är så lättflytande) men VARJE mål sätter igång en process. Ju fler mål desto större risk för karies. Jag skulle vilja rekommendera dig att inte svälja amningshjälpens info om detta med hull och hår, de har en tendens att välja det "bästa" forskningsresultatet.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det är fullt möjligt att ge sitt barn tröst, ömhet, närhet och kärlek även utan att amma det:smirk:

Javisst, men det ena utesluter inte det andra. Och varför inte amma när det är ett sånt utmärkt sätt att ge tröst, närhet, kärlek och ett supersmidigt mellanmål på samma gång.

Nu handlade det om ett 8 månaders barn som dessutom äter 5 "vanliga" mål. Skulle bröstsnuttarna bestå av ett par dl skulle barnet förmodligen spricka....

Men en 8 månaders bebis som dricker 2-3 dl välling spricker inte. Skillnaden ligger vart? Ett amningsmål har paserat magsäcken på ca 20 min så det finns snabbt plats för mer.

Det är däremot en sanning med modifikation, bröstmjölken är inte mer kariogent än något annat (kanske snarare mindre eftersom det är så lättflytande) men VARJE mål sätter igång en process. Ju fler mål desto större risk för karies. Jag skulle vilja rekommendera dig att inte svälja amningshjälpens info om detta med hull och hår, de har en tendens att välja det "bästa" forskningsresultatet.

Nja det nyaste forskningsrönen menar att bröstmjölk inte ger en PH sänkning i munnen http://www.brianpalmerdds.com/occlusion.htm (man får scrolla lite för att hitta)

Och jag rekommendera dig att inte dra förutfattade slutsatser om huruvida jag är påläst eller sitter och kopierar AH rakt av. Men någon forskning om att amning skulel vara dåligt finns inte. Däremot finns en massa myter och okunskap. Samt ett ekonomiskt intresse hos barnmatsföretagen om att få oss att sluta amma så snart som möjligt.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Ett par deciliter är massor av mjölk och det tror inte jag bebisen äter 9 ggr per dag, när den äter så mycket annat. Om det var det du menade.

Sen tror inte jag att en bebis på 8 månader nödvändigtvis måste amma för att få närhet och trygghet.

Ingen bebis behöver ammas över huvud taget om vi ska hårdra det. Men vill man amma så finns det dock ingen anledning till att inte göra det.

Jag vet inte hur stora mål just den bebisen äter men min son äter iaf rejäla amningsmål och det gjorde även storebror vid samma ålder och han åt mycket fast föda.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag tycker att det är för många tillfällen med tanke på att hon äter så många "vanliga" mål. Man kan ju amma i slutet av varje "vanligt" mål om man ändå vill få in amningen flera gånger dagtid.
Med många pyttemål blir förstås magsäcken väldigt liten och då måste man vakna många gånger på natten för att "tanka" vilket sällan är så positivt för nattsömnen. Även för tänderna är det bättre med lite färre mål än hela 14 st.

Vad gäller tänderna är det inget problem för oss eftersom hon inte har några :). Men det är ju absolut något man ska tänka på sen.

Att jag ammar dagtid beror enbart på bekvämlighet - ett enkelt sätt att få henne att somna när jag vill. Men sedan igår har jag gått ett steg mot slutad dagamning - jag ammar henne inte till sömns utan avslutar dagläggningsrutinen på annat sätt. När det är stabilt ska jag ta bort amningen.

Jag ammar alltså inte för att hon ska bli mätt/mättare. Så i de flesta fallen äter hon nog som sagt enbart en liten skvätt så jag tror inte hon kommer börja äta mycket mer mat om jag slutar (jag tror som sagt hon redan ligger ganska högt mängdmässigt om jag jämför med jämnåriga).

Hon är vägd och mätt idag: 73 cm och 7,8 kg så det är en ganska smal tjej till sin längd!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag kom att tänka på en sak vad gäller matmängd, fast föda osv.

Visst är det väl så att man för oss vuxna säger att vi inte ska äta så nära läggdags för att då måste magen jobba när man sover.

Är det verkligen så bra när man ger en massa mat precis inpå läggningen? Jag har tänkt tanken några gånger när jag lyckats få i henne en massa burkmat och hon somnat inom 15-30 minuter och sover nästan oroligare än annars (det kanske inte har med varandra att göra, men man kan ju fundera!)
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag vet inte hur det där fungerar för alla, men jag har själv inga problem att äta innan läggdags, och inte min son heller. Han har alltid ätit ett ganska stort kvällsmål med välling precis innan läggdags, och han sover hela nätter och har så gjort nästan sen han föddes.

Det där beror säkert på hur individens mage fungerar helt enkelt.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Men en 8 månaders bebis som dricker 2-3 dl välling spricker inte. Skillnaden ligger vart? Ett amningsmål har paserat magsäcken på ca 20 min så det finns snabbt plats för mer.

Men det är en ganska stor skillnad, enligt mig, att äta 2-3 dl välling morgon och kväll, än att äta 2-3 dl bröstmjölk 5 gånger om dagen PLUS mycket fast föda.
Om du läser noga ser du att Sar skrev om just det med så många amningstillfällen, och att bebisen säkerligen inte äter så stora mängder så många gånger om dagen.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Javisst, men det ena utesluter inte det andra. Och varför inte amma när det är ett sånt utmärkt sätt att ge tröst, närhet, kärlek och ett supersmidigt mellanmål på samma gång

Varför amma om barnet är mätt och man bara vill ge det tröst, närhet och kärlek? Det finns också de som av olika skäl inte har möjlighet att amma, ex.vis pappor.


Men en 8 månaders bebis som dricker 2-3 dl välling spricker inte. Skillnaden ligger vart? Ett amningsmål har paserat magsäcken på ca 20 min så det finns snabbt plats för mer.
Du missar poängen. Det är skillnad på att ge 2-3 dl välling/bröstmjölk EN gång per dygn gentemot att ge barnet 5 "vanliga" mål +9 amningstillfällen vart och ett innehållande ett par dl. Det är därför jag pratar om småsnuttar. Gav man välling lika ofta skulle det förstås vara småsnuttar och lika skadligt i karieshänseende.



Nja det nyaste forskningsrönen menar att bröstmjölk inte ger en PH sänkning i munnen http://www.brianpalmerdds.com/occlusion.htm (man får scrolla lite för att hitta)

Jag är personligen MYCKET tveksam till nämnda Palmers forskning. Jag orkar inte ens kolla igenom det igen utan kopierar rakt av ett av mina tidigare inlägg ang. karies och bröstmjölk från ett annat forum;

"Du (och amningshjälpen) hänvisar till Brian Palmers resultat. Han i sin tur hänvisar till en forskare vid namn Berkowitz som förklarar att karies på ammande barn kan spridas till barnet från föräldrar eller andra som tar hand om barnet.
Detta är en forskning som jag som lekman har svårt att förstå, även om man suger på barnets napp och överför bakterier måste kariesbakterierna ha något att leva utav för att göra hål i barnets tänder. Jag vet heller inte om det tillhör god forskningsetik att forska efter en tes ("eftersom det vore evolutionellt självmord om bröstmjölk är kariogent...etc")
Den mest seriösa forskningen ska enligt min mening helst ske "teslöst".
Journalisten som rapporterar detta har också hittat en liten
svensk studie som visade på ett samband. Den är dock mig veterligt äldre.
Det sammantaget med att flertalet svenska landsting klart uttrycker att barn som ammas mer än ett år löper större risk för karies p.g.a antalet mål per dygn gör att jag anser forskningläget oklart.
Det är därför i min mening helt felaktigt att gå ut och tvärsäkert hävda att långtidsammande barn inte löper större risk för karies."

Jag kopierar också in ett svar från en tandläkare i tråden;


"Måste som tandläkare bara få göra ett inlägg. Det forskningen har kommit fram till är att det är svårt att dra definitiva slutsatser vad gäller amning och karies. Det har gjorts en systematisk undersökning av all litteratur vad gäller amning och karies och där man ser att de artiklarna som är starkast ur bevisvärde indikerar på att det kan finnas ett samband, men inte tillräckligt för att dra definitiva slutsatser. Det stora problemet med ämnet är att många av artiklarna har väldigt lågt bevisvärde, tex har väldigt många av de artiklar som Brian Palmer refererar till väldigt lågt bevisvärde. Brian Palmer har dessutom inte fått några studier publicerade själv. Dessutom finns det direkt felaktiga påstående som att bakterierna inte skulle kunna använda laktosen, för att den omvandlas först i tarmen. Detta är felaktigt!

Jag tycker för övrigt att det är otroligt att folk i allmänhet är så lite källkritiska att de använder en artikel på amningshjälpens sida som källa. För övrigt tycker jag även att det är sorgligt att amningshjälpen som ju är en seriös organisation inte är mer källkritiska.

Men som tandläkare tycker jag ändå att ni ska fortsätta att amma i godan ro så länge ni vill. Så länge munhygienen sköts och tänderna borstas med fluortandkräm.(finns en studie som visar att bröstmjölk är kariogent om barnet inte får tillräckligt med fluor) Bröstmjölk innehåller laktos och bakterierna kan använda laktos för att bilda syra. Och även om det är tekniskt möjligt så bedömer inte jag bröstmjölk som kariesframkallande i normalsituationen. Men att låta ett barn få bröstmjölk 100 gånger på dag skulle jag inte rekommendera. Men det är ju inte heller normalfallet."


Och jag rekommendera dig att inte dra förutfattade slutsatser om huruvida jag är påläst eller sitter och kopierar AH rakt av. Men någon forskning om att amning skulel vara dåligt finns inte. Däremot finns en massa myter och okunskap. Samt ett ekonomiskt intresse hos barnmatsföretagen om att få oss att sluta amma så snart som möjligt.


Jag tyckte jag träffade ganska rätt i prick ang. vilken forskning du skulle hänvisa till...
Amning är en av de få sakerna i livet som nästan bara har fördelar. Det finns dock ingen anledning att blunda för att det finns en ökad kariesrisk i form av småmål av föda. Amning är heller inget (som man tidigare trott) som skulle skydda extra mot allergi. Även där står fel uppgifter på AH:s sida sedanst jag kollade.

Lägg noga märke till att jag absolut inte propagerar för att man inte ska amma sina barn, jag har själv både ammat, dubbelammat och gett flaska. Däremot tipsar jag om att försöka slå ihop målen för att få en längre nattsömn.


Jag ber här Lupino om ursäkt för att jag har trådkapat ang. karies med dig och din baby som exempel. Absolut inte ont ment på något sätt!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: vart somnar era spädbarn?

Är det verkligen så bra när man ger en massa mat precis inpå läggningen? Jag har tänkt tanken några gånger när jag lyckats få i henne en massa burkmat och hon somnat inom 15-30 minuter och sover nästan oroligare än annars (det kanske inte har med varandra att göra, men man kan ju fundera!)

Jag skulle tro att det har att göra med hur lättsmält maten är, bröstmjölk och välling är mer lättsmällt än köttbullar och potatis.
Vi kunde liksom "buffra" upp våra barn genom att jag pumpade extra på nätterna och gav morgonmjölk i flaska sent på kvällen, ju mer mätta de var desto bättre sov det. Det kan dock förstås vara individuella skillnader mellan barn, du får se hur din lilla reagerar.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Håller helt med dig angående antal mål osv. Vad gäller karies så var det väldigt intressant läsning.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 964
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp