vart somnar era spädbarn?

Sv: vart somnar era spädbarn?

OJ vad jag känner igen mig! VÅr son påminde mkt om er son. Var fruktansvärt jobbigt för oss alla, synd om sonen som var trött men inte kunde varva ner alls.
Tidigare tog det lätt en timme att få han att somna, om inte mer ibland. Då hann han somna ett par gånger men flaxade och höll på så han vaknade igen. När han väl somnade sov han bara en kort stund och sen började det om igen.
Vi bestämde oss också för att han inte ska behöva ligga och skrika så vi har testat ge napp när han låg i sin/vår säng, lägga på sidan, mage, rygg, buffa, sjunga, nynna osv innan vi tagit upp. Ibland somnade han om men oftast fick vi ta han i famnen.

Sen var han en såndär som inte somnar i bilen, närhan var liten hatade han riktigt att åka bil. Vagnen kunde han ligga i men somnade sällan och råkade han somna så vaknade han snabbt igen trots att vagnen rullade. Enda stället han faktiskt somnade relativt snabbt var när jag testade bärsjalen och där sov han en lång stund, säkert ent imme, men jag påverkades av alla andra i min omgivning som tyckte det var fel att skämma bort han med att sova där så vi fortsatte kämpa på med sängen. Visst, det har kanske gett resultat nu, jag vet inte hur det varit annars ju.

Nu som ettåring somnar han själv i sin säng i sitt eget rum, vi är inte ens i rummet. Inga protester. Det händer nån enstaka gång att han somnar i bilen. Nu sover han dessutom bättre på dagarna också, oftast 2-3 timmar is tärck. Nätterna sover han oftast 19-07. Vi har inte kört nån metod eller något sånt, utan gått på vår magkänsla. Långa perioder har han somnat i famnen, sovit hos oss, men ibland har han somnat i sin säng.

Man blir så avundsjuk när man ser andra spädbarn som somnar lite då och då utan några större insatser och sen kan sova nån timme. Men den tiden går över och nu har även jag en sån som sover och jag njuter i fulla drag!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det är sååå skönt när man träffar på någon som har eller haft liknande barn. Annars känns det som om man är omgiven av sovande barn :(

Gjorde ni något speciellt eller gick det över av sig själv?
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag tycker att du gör helt rätt i att inte låta honom ligga och skrika! En kompis som hade barn med sömnstrul körde enligt boken "no cry"-solution och tyckte att den stämde bra. Jag vet andra som tagit för vana att låta barnet somna i vagnen och sedan vagna när det börjar knorra men då måste man ju vara helt säker på att barnet inte kan ta sig ut. Skulle det vara ett alternativ att försöka få honom att somna 2 lite kortare sovpass under dagen istället (ute och promenera i vagn el. dyl.? Det kan vara lättare att få ihop fler timmar på det sättet.
Nu myser vi på kvällen före sovdags men när våra var i din ålder så höll vi igång dem rätt friskt ända till sovdags så att de verkligen var trötta (inte kunde hålla uppe ögonen). Typ stort leende just innan de somnar (jag vet att A.W. kör ett liknande koncept). Skulle det fungera att aktivera honom lite extra mellan 19.30 och 20.30-21 för att förhoppningsvis få honom att äta lite extra (bröstmjölk el. ersättning) just vid sovdags och därmed få ett längre mellanrum tills han blir hungrig efter bröstet igen? Jag pumpade ju en hel del (då jag hade två bebisar samtidigt fick jag pumpa extra emellan för att öka produktionen) och då bytte jag ibland ut morgonmjölken till kvällsmjölk just för att de höll sig mätta längre tid då under natten.
Jag märkte stor skillnad på att de fick längre nätter med ersättning eller morgonmjölk än min späda kvällsmjölk.
Jag håller verkligen tummarna för att något ska fungera- man blir inte människa om man inte får sova:eek: och det gäller både småbarn och vuxna!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

No-cry-solution-boken har jag och ska precis börja logga i veckan (man ska göra en sömnlogg det första man gör). Tycker också den verkar bra.

Just nu försöker vi varva ner honom för han blir så himla uppvarvad, men det tål att tänka på att ändra. Vagnen ligger han och skriker i.... både ute och hemma. Ute kan man lägga honom där om han är trött redan innan, annars åker han i selen tills han nästan sover och då kan jag lägga honom. Och då gäller det att hålla den i rörelse.

Ger ersättning nu på kvällen just för att få lite längre mättnadskänsla.

Hur menar du med 2 kortare sovpass? Nu sover han 3 ggr, är som sagt 5 månder, en gång fm, en gång strax efter lunch och en gång vid 4. Längden på passen varierar, försöker få honom att sova 1h på morgonen, ca 1,5 efter lunchen och ½ på em, men det är svårt.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Hur gammal är hon?

8 månader.

Jag har en period för någon månad sedan kört med No cry sleep-metoden. Köpte boken redan innan dottern föddes och har nog haft en del tips i bakhuvudet hela tiden.

Jag höll på i drygt en vecka och förlängde daglurarna (som om hon själv får välja bara blir 30 minuter) och enligt Pantley räknas ingen daglur under 1 timme. Det gav dock varken effekt på nattsömnen eller på att hon sov längre på dagen av sig själv...
Dessutom körde jag ju även Gentle Removal även det utan någon märkbar effekt.
Men jag vet att många blivit hjälpta av metoden så jag hoppas du kan hitta något som funkar för er! Mycket är ju sunt förnuft som att ha en rutin...
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har jättesvårt att förlänga dagslurerna. Hur gör du?

Ja enligt boken räknas inget under 1h, men i sådant fall sover sonen inte mycket.... lite måste det ju räknas tycker jag.:crazy:
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Mitt missförstånd:o, jag trodde att han sov en sammanhängade period på dagen. En god väns som sov alltid 4 h på raken mitt på dagen medan mina små sov en timme här och en timme där. De var över halvåret när de började utkristallisera sig en riktig rytm med längre sovpass på dagen.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Just nu försöker vi varva ner honom för han blir så himla uppvarvad, men det tål att tänka på att ändra.

Det är det som jag menar, fungerar det inte med nedvarvning kanske han är ett sådan barn som ska vara ordentligt uppvarvat för att kunna få den ro som gör att han kan sova bättre. För oss fungerade det bevisligen så det finns de barn som kan gå från 100 till 0.

Ger ersättning nu på kvällen just för att få lite längre mättnadskänsla.

Där hade jag en undran om man skulle kunna få i honom ersättningen *2 (både 19.30 och 20.30) eller kunna förskjuta så att han får ersättningsnattmålet så nära sömnen som möjligt för att förlänga första sovpasset.

Jag känner ju inte din son så du får ta mina råd med en nypa salt och omvandla dem så att de passar er. Jag hoppas dock att något kan komma till användning!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Sebastian är också sådan, att han behöver leka mycket sista timmen innan nattning. Inte så att vi behöver rejsa omkring med honom, men han behöver pilla med leksaker, gå omkring och bära runt på dom, klättra lite här och där och göra saker större delen av tiden. Då slocknar han på under 1 minut, utan ett knyst.

Lägger man honom däremot när han mest bara suttit, kanske med vid matbordet när jag gjort något eller liknande, då protesterar han direkt.

Så numera ägnas i princip alltid 1-2 timmar innan nattning åt lek och rörelse, det fungerar ypperligt!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har jättesvårt att förlänga dagslurerna. Hur gör du?

Nu sover vår son endast en gång per dag. Mellan två och tre timmar. Men när han var yngre sov han först de där typiska 30 minutrarna själv, sedan fortsatte han sova i vår famn, ytterligare minst en timme.

Jag tror väldigt många små bebisar behöver känna förälderns närhet för att kunna sova en längre, sammanhängande period.

Jag minns inte när vår son började kunna sova längre stunder själv. Kanske någon gång runt ettårsåldern.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det är jättebra! Vi har idétorka och behöver input från alla håll!:bow:

Jag ska prova att inte varva ner honom utan låta honom busa innan läggning.

Tanken med ersättningen är att den ska komma så nära inpå, men tyvärr så vet man aldrig hur lång tid nattningen tar...
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Lyssna på ditt hjärta:love: du vet vad som är bäst för ditt barn!

När min son var liten lyssnade jag tyvärr på detta skitsnack att barn SKA sova i egen säng och somna själva och blablabla:mad:

det ledde till en utmattad mamma och ledsen bebis:(

Sen sov han brevid mig, han åt en gång i timmen ibland varannan på natten tills han var femton månader.
Jag lät honom sova i min säng tills han själv vid tre-fyra års ålder ville sova i egen säng.

Min dotter var tvärtemot, hon sov hela natten när hon var tio dagar gammal:angel:
Hon ville sova i egen säng, somna i egen säng också;)
När hon var 8-9 månader ville hon dock komma över till min säng ibland.

För min del var deras trygghet viktigast, ville de sova hos mig så ja varför inte:) ville de inte så varför krångla?

Huvudsaken är ju att alla trivs:)

Jag lovar att de inte vill sova hos mig nu när de är 15 och 17 år:D
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

vi har inga rutiner. dottern är snart fyra månader å somnar lika bra oavsett vart hon är. ibland i famnen, brevid oss i soffan, hos sin morfar (som bor vägg i vägg med oss), eller i sin säng. När hon va mindre somnade hon nästan alltid när hon åt. nu är hon vaken en bra stund efter sista målet.
Nova sover hela natten, vaknar mellen 6 och halv 8 på morgonen. då matar jag i våran säng, sen får hon ligga kvar och sova lite till.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

*kl* Vår kille (snart 4 månader) somnar för det mesta i sin egna säng (som står brevid vår). Med lite vaggning och moralt stöd somnar han sedan sött och sover där hela natten. Nu har han varit sjuk och då har det blivit att han sovit i vår säng då och då men för det mesta i sin egna säng. Han somnar runt 21-22 och vaknar igen runt 5-6. Dessa rutiner har han skapat själv och jag är medveten om vilken tur jag har haft!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Nog äter hon mycket men jag skulle spontant försöka få i henne välling på kvällen (mättar betydligt längre än bröstet), kanske även erbjuda det om hon vaknar på natten och istället morgonamma och ta frukosten lite senare. Det känns som att hon förlagt kvällsmålen till natten istället och det är det som man vill komma undan.
Amningen på dagtid skulle jag försöka lägga efter "matmålet" om hon fortfarande är hungrig men inte orkar få ner något mer "fast" föda.
5 st "mål" och 9 amningstillfällen blir för många "snuttar", bättre om hon lär sig äta större men färre amningsmål.

Det håller jag inte med om. 9 amningstillfällen är inte särskilt mycket och med tanke på att amning ju trots allt inte bara mat så rekommenderas fri amning även efter att man infört fast föda.

Jag personligen tycker hon äter väldigt mycket. min 8 månaders kommer inte ens i närheten av den mängden fast föda.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Ja, visst är det mycket hon äter! Antar dock att hon behöver det, hon är väldigt smal och lång. Dessutom ägnar hon nog ett par timmar om dagen till att gå runt (håller mig i händerna) så det går nog åt en del energi...

Men inte borde mycket mat kunna inverka negativt på sömnen i alla fall?
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har jättesvårt att förlänga dagslurerna. Hur gör du?

Jag ammar direkt när hon vaknar (hon sover i stora sängen, jag sitter bredvid och surfar. Direkt när hon vaknar liggammar jag henne). Även om du normalt inte kan amma ditt barn till sömns kanske du kan testa detta (man blir nog lite som en levande napp).
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

KL

Jag har hittat en ny sak där Vincent somnar vare sig han är pigg eller inte, i hans nya babysitter!
Vi har glömt köpa batterier men jag vickar den med foten när jag sitter här & skriver samtidigt;)
Men de ska ju inte sitta där så länge, kanske högst 20 min första gångerna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 964
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp