vart somnar era spädbarn?

Sv: vart somnar era spädbarn?

Första året körde vi helt utan rutin. Barnen somnade var de för tillfället befann sig (från början i famnen, sedan i vaggorna som vi drog fram i vardagsrummet, sedan på sängen i vardagsrummet och slutligen la vi dem i deras spjälsängar och gick därifrån). Det har fungerat otroligt bra, jag tycker personligen inte att man gör barnen en tjänst genom att vänja dem att alltid somna i famnen, det är bättre att eftersom vänja dem att somna längre ifrån föräldern men ändå nära så att man kan komma dit snabbt om de skulle vakna och vara ledsna. Vi har också gjort så att vi läst sagor och dyl på kvällen, vår nattrutin är så kort den kan bli.
Våra barn har heller aldrig fått ligga och vara ledsna utan vi har direkt gått dit och tröstat, skulle det visa sig att vi missbedömt att det inte var nog trötta har de fått komma upp en stund igen.
Efter första åren (de är snart 27 mån nu) har de skapat en egen rutin med tandborstning, kissning och puss, någon gång en godnattsång.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Hur har du/ni gjort med nyfött barn i sängen? Hur ska de sova rent praktiskt för att sova "säkrast"? Dvs. att man inte lägger sig på dem eller att de trillar ned?

Vi hade vaggor (senare spjälsängar) alldeles bredvid vår egen säng. Lätt att lyfta över när man skulle amma och sedan lägga tillbaka. Jag vet att vissa brukar ta bort en sida på spjälsängen och fästa den längs långsidan, lätt att hålla om men ändå en "skyddad" plats.
Vi trodde stenhårt att vi skulle ha dem i sängen (och det går bra nu som 2-åring om de kommer över på natten- vi sover alla i samma rum än) men våra barn var så himla små och många så det fanns risk att man "tappade" bort ett- fruktansvärt obehagligt att leta barn mitt i natten:eek:).
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Nja, där tror jag mer att ni mest haft tur faktiskt!
---
TROTS detta vaknar hon oftast 5 gånger varje natt (ibland mer. Aldrig färre än 3 gånger). Enda sättet att få henne att somna är att amma då. Min dotter är 8 månader så man känner sig ju lite trött vid det här laget... :crazy:

När vår son var åtta månader vaknade han minst fem gånger under kvällen, och allt från noll till femton gånger under natten. När han var drygt fem månader hade han en period då han ständigt var mer eller mindre förkyld. Den perioden höll i sig i tre månader.

Men jag tycker inte det är konstigt att man har svårt att sova när man är ur gängorna. Vi började inte krångla med hans sömn trots att det var en tuff period. Vissa nätter fick vi sitta upp och halvsova med honom hängandes på oss. Vi brukade byta av varandra när halva natten gått.

Ammade gjorde jag dock aldrig på natten. Den principen höll jag hårt på. Och jag tror faktiskt inte att det hade hjälpt.

Förhoppningsvis visar det sig att du har samma "tur" som jag, ifall du uthärdar. Det är först efter ett år man kan skörda frukterna, tror jag.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det där tog jag ganska löst på med min första. Han fick somna hos oss de första månaderna, antingen i famnen eller mellan oss i sängen. Sedan började han somna själv i egen säng vid fyra-fem månaders ålder. Och nu vid 17 månader somnar han själv i sitt rum, efter lite mys och nattning. Han har alltid sovit bra, hela nätter från han var ett halvår.

Min tioveckorsgrabb somnar även han hos oss, oftast mellan oss i sängen efter kvällsamningen. Men denne kille är lite annolunda mot vår första, denna kille kan vi aldrig lägga själv, han blir helt utom sig och bara gråter och gråter. Men när vi känner att det kan gå att få honom att somna nöjd själv så får han göra det, men jag känner ingen brådska.

Jag tycker att huvudsaken är att barn somnar trygga, oavsett var. Utökar man det sedan med små steg så kommer de säkerligen kunna somna själva med tiden.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har gjort precis samma med min första, och planerar att göra det med andra också. Tycker det har fungerat kanon.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Min dotter har aldrig fått testa på några metoder direkt (några få småsaker har jag väl testat efter att sömnen aldrig förbättrats), fått somna som hon vill (= till bröstet). Vid kvällsläggning somnar hon sedan ett par månader i egen säng till min sång och ev lite buff (övriga läggningar dagtid/natt ammas hon till sömns). TROTS detta vaknar hon oftast 5 gånger varje natt (ibland mer. Aldrig färre än 3 gånger). Enda sättet att få henne att somna är att amma då. Min dotter är 8 månader så man känner sig ju lite trött vid det här laget...
Helammar du? Prova att börja ge välling på kvällen det brukar bli en väldig skillnad för då somnar de mätta och belåtna. Bröstmjölken blir för klen när bebisen blir äldre.
Vi har haft samma rutin till alla tre, så länge de ammats har de somnat vid bröstet och sen flyttats över till sin säng sen har de bytt bröstet mot flaskan.
Vi har på kvällen hållit till i sovrummet och släckt ner det mesta de har bytt blöja och fått pyjamas på sig.
Sen har vi legat kvar och läst själva tills de somnat när de vaknat på natten har jag sjungit Trollmors vaggsång tyst, tyst och hoppats att de ska somna om oftast har de gjort det också.
Vi har sällan tänt något lyse nattetid även om de fått mat.
Vi har däremot haft dem i vårat sovrum så länge de själv velat ha kvar sängen där.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Bröstmjölken blir för klen när bebisen blir äldre.

Fast det håller jag inte med om. Jag läser ofta råd som handlar om att ge mer mat vid läggdags för att förbättra sömnen.

Det händer fortfarande att jag ammar på kvällen, och sonen behöver inte mat förrän nästa dag igen. Och han sover hela natten.

Han är 17 månader nu. Oftast blir det välling numera, men fram till han var åtminstone ett år fick han aldrig annat än bröstmjölk på kvällen. Sen är det säkert olika från kvinna till kvinna, hur kraftig mjölk man har.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har aldrig givit vällning. Min son åt ett mindre mål gröt på kvällen från det att han började äta vid fyra månaders ålder. Han sov hela nätter med ett amningsavbrott fram tills han var sju månader.

Innan vi började med gröt ammade jag honom honom som sista mål, och han vaknade en gång per natt även då. Sedan tidig morgon, vid sx, ville han ammas eller ha frukost.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Helammar du? Prova att börja ge välling på kvällen det brukar bli en väldig skillnad för då somnar de mätta och belåtna. Bröstmjölken blir för klen när bebisen blir äldre.

Bröstmjölken blir fetare ju längre man ammar. Den anpassar sig efter barnet. Men däremot då ökar barnets behov, men bröstmjölk bör vara huvudföda hela första året (kompletterat med smakisar från ca 6 månaders ålder.)

Att knocka ut mina med gröt/välling har inte påverkat nattsömnen nämnvärt. Eventuellt har de vaknat nån enstaka gång mindre på kvällen. Men idet stora hela har det inte påverkat sömnen. Och då är till och med ett av barnen helt flaskmatad från 1 månads ålder.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

KL
Alla verkar ha det så lätt med sömnen, :( vi har ett elände med vår 5 månaders. Han kan somna själv så det är inte det att han inte lärt sig det. Men hans kropp sätter sig emot hela tiden. Han börjar vifta i sömnen, väcker sig själv, ger efter en stund upp när han inte kan ligga stilla och börjar skrika. Det här är jättejobbigt för oss alla, inatt var jag uppe med honom 2 ggr. Det är enda sättet att få honon stilla. Han somnar ft i famnen och jag lägger ner honom i sängen. En period funkade GR, och det gick att lägga honom och han somnade själv, men ft går inte det.

Vi har provat: somna hos mig, i vagnen, själv, på magen, rygg, sidan (när han vänder sig själv till sidan somnar han själv, men inte om man försöker lägga honom på sidan), ganska så ungefär allting känns det som. Känns rätt mörkt just nu.:cry:
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag har låtit allt gå i sin takt... Min bebbe fick sova med mig i min säng i 2-3 månader ungefär, tills jag vi var mogna med att ha och var i en egen säng. han visade också tydligt att han inte ville vaggas i famnen till sömn, utan han ville bli nattad vaken. Han har alltid älskat sin säng..

Min personliga uppfattning är att rutiner är bra. Det inger trygghet, barnet lär sig förutse vad som skall hända härnäst. Livet är ju under första året fyllt av överaskningar redan som det är. Men jag tror också att det är viktigt att vara observant och se när barnet behöver närhet, tröst osv, att inte bli för låst vid rutinerna. Man måste vara flexibel, och hjälpa barnet in i det mönster man lever i. Jobbiga upplevelser som feber, snor eller tänder ska inget barn behöva ta sig igenom ensam i egen säng... Jag hade en perjod när han var 5 mån ungefär som han strulade och inte ville somna. Då lät jag honom ligga, men gick dit och talade om för honom att jag finns kvar och att det är dax att sova, sjöng en trudelutt var tredje minut ungefär. Två kvällars strul i en timme ca varade det. Sen har vi inte haft några problem. Nu är han 10 mån.

Jag som förälder behöver också rutner och egen tid på kvällen för att orka. Låter kanske egoistiskt, men det är sant. Det är sjönt att få vuxen tid när hela dagarna går åt till barnen.

Det är min syn på saken, och det har funkat för mig och mitt barn.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Sebastian har somnat i sin egen säng sen han var 6 veckor gammal. Inte för att jag försökte tvinga på honom någon rutin eller så, utan för att jag helt enkelt märkte att han somnade allra snabbast när han låg själv.

Han somnar fortfarande i sin egna säng, alldeles själv, vid 1 års ålder. Har gjort det enda sen han började, och sovit hela nätter på det.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

En del hävdar att det blir chockartat för barnet att vakna på ett annat ställe än det somnade. D.v.s. somnar barnet i förälderns famn och senare vaknar själv i en säng så blir de rädda.
Hur fungerar han om du buffar och hyssjar när han vaknar eller är han för ledsen för att tröstas på det sättet? Vissa barn måste man nästan väcka för att de ska ha ro att kunna bli tröstade och därmed somna om. Jag hoppas det löser sig för er med sömnen!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Vi har ha problem sen han slutade amma sig till sömns, vilket han gjord vid ca 3 veckors ålder.

Buffa och lugna i sängen - då försöker han antingen kräla därifrån eller gallskriker och spjärnar emot. Han skriker sig hes och kräks till slut :(

Vi har fasta rutiner hemma på kvällarn, det är enda sättet att överhuvudtaget få ner honom i varv. Ska även tillägga att han är lika svår med dagssömnen, och ju sämre dagssömn desto sämre nattsömn.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

tack för alla skiftande svar!
man måste nog göra något man tror på och som känns bra, annars märker barnet orono/olusten hos föräldern och den blir otrygg.
Jag har bestämt mej för att fortsätta som vi gör i dag och tror att det viktigaste är lugn och ro kring insomnadet vart det än må vara. Att driva igenom en rutin som inte känns bra kan ju få allt att bli ännu mer traumatiskt.

Min inställning är också att jag inte tror på att barnet skriker i sin egen säng på "pin kiv" eller för att det är mer spännande att vara uppe. Han skriker för att han känner sej otrygg att bli lämnad ensam, han vill vara nära! Jag ser egentligen inte heller något problem om vår son kommer att somna tillsammans med oss framför tvn eller någon annan stans, det kan ju vara positivt att kunna somna på olika ställen. Rutinen kommer att bestå i att han ska somna samma tid varje kväll, och vart efter som han blir äldre kan vara i hans rum och läsa saga, godnatt visa och ligga i hans säng tills han somnar.
Det löser sej nog....;)



Som det funkar idag somnar han i bilsolen/famnen eller vagnen sen lägger vi honom i sin säng och han kan då sova där i flera timmar vaknar och kucklar lite kan göra så en stund, om han skriker är han ju hungrig så tar jag upp och ammar och då på natten funkar det att lägga honom tillbaka till sängen igen så somnar han. så det är ju inga stora problem eg, det var på bvc som de tyckte att det kunde vara dags att börja med andra vanor, annars kunde det bli krångel sedan
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Helammar du? Prova att börja ge välling på kvällen det brukar bli en väldig skillnad för då somnar de mätta och belåtna. Bröstmjölken blir för klen när bebisen blir äldre.

Nej, hon helammas inte. Efter alla råd om att barn sover så bra när de är riktigt mätta (samt att de inte ska behöva vakna om natten för att äta om de ätit tillräckligt dagtid) så har jag "proppat" min dotter full med mat så gott jag kunnat. Hon äter:
* Frukost, lite gröt (ej hel portion eftersom hon inte är så hungrig efter all amning på natten)
* Mellanmål, yoghurt med frukt, ca 1/2 dl
* Lunch, en liten burk barnmat + frukt ca halv liten burk
* Mellanmål, yoghurt med frukt ca 1 dl
* Middag, en liten burk barnmat + frukt ca halv/hel liten burk

I perioder har jag testat med lite välling på kvällskvisten (förlagt middagen tidigare då), men hon gillar inte flaska så mycket så det går högst i 100 ml.

Till denna mat ammar jag henne alltså 4 gånger dagtid + ca 5 nattetid.

Inte kan hon väl vara hungrig?
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Vi har ha problem sen han slutade amma sig till sömns, vilket han gjord vid ca 3 veckors ålder.

Buffa och lugna i sängen - då försöker han antingen kräla därifrån eller gallskriker och spjärnar emot. Han skriker sig hes och kräks till slut :(

Vi har fasta rutiner hemma på kvällarn, det är enda sättet att överhuvudtaget få ner honom i varv. Ska även tillägga att han är lika svår med dagssömnen, och ju sämre dagssömn desto sämre nattsömn.

Ammar du fortfarande? Vaknar han för att han är hungrig eller är det något annat? Hjälper det att amma igen när han vaknar? Om han inte ammar, tar han ersättning? Är han nog trött eller lägger han sig lite tidigt för att sedan vakna och vara pigg? Hur mycket sover han per dygn?
När våra var så små så var de nästan alltid hungriga när de vaknade på natten.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Nej, hon helammas inte. Efter alla råd om att barn sover så bra när de är riktigt mätta (samt att de inte ska behöva vakna om natten för att äta om de ätit tillräckligt dagtid) så har jag "proppat" min dotter full med mat så gott jag kunnat. Hon äter:
* Frukost, lite gröt (ej hel portion eftersom hon inte är så hungrig efter all amning på natten)
* Mellanmål, yoghurt med frukt, ca 1/2 dl
* Lunch, en liten burk barnmat + frukt ca halv liten burk
* Mellanmål, yoghurt med frukt ca 1 dl
* Middag, en liten burk barnmat + frukt ca halv/hel liten burk

I perioder har jag testat med lite välling på kvällskvisten (förlagt middagen tidigare då), men hon gillar inte flaska så mycket så det går högst i 100 ml.

Till denna mat ammar jag henne alltså 4 gånger dagtid + ca 5 nattetid.

Inte kan hon väl vara hungrig?


Nog äter hon mycket men jag skulle spontant försöka få i henne välling på kvällen (mättar betydligt längre än bröstet), kanske även erbjuda det om hon vaknar på natten och istället morgonamma och ta frukosten lite senare. Det känns som att hon förlagt kvällsmålen till natten istället och det är det som man vill komma undan.
Amningen på dagtid skulle jag försöka lägga efter "matmålet" om hon fortfarande är hungrig men inte orkar få ner något mer "fast" föda.
5 st "mål" och 9 amningstillfällen blir för många "snuttar", bättre om hon lär sig äta större men färre amningsmål.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Min Prins har sovit i egen säng sedan BB.
Dom första 3 månaderna i vårat rum och sedan dess i eget rum.
När han ammades somnade han faktiskt oftast på bröstet men vakande alltid till när man lade honom i sin säng. Dock somnade han om med en gång.
Oftast ammades han 2-3 ggr/natt

Han är nu 8 måander och vaknar forrfarande en gång på natten ( exakt samma tid varje natt) för att få mjölk ( ersättning i flaska).

En period när han var runt 5 månader sova han hela nattn utan avbrott i ca eb vecka men sedan började han vakna igen...

Efter att han slutade ammas han har han alltid somnat bäst i sin säng eller vagn men visst händer det att han sonmnar i min famn, eller att vi somnar om i min säng på morgonen under nått av våra morgon mys:love:
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Tack för att du bryr dig!!

Jag ammar, och det hörs ganska stor skillnad på när han är hungrig och inte. När han är hungig (ca 2 ggr från 20-08) så tar han bröstet, men när han bara inte får ro så tar han oftast inte.

Tar natten som exempel. Vaggade till sömns i famnen och sov 2040. Då hade han fått så mycket ersättning han ville 1930 (tiden däremellan tar det att få få honom att somna) vilket inte var så mycket. Han åt gröt kl 18.

Kl 22 när jag lade mig försökte jag dream feeda honom men då åt han bara några munnar. Var hungrig vid 00 och då åt han verkligen. Sen sover han kvar hos oss. Vid 2 märker jag att han flaxar och ligger och tittar på honom. Då börjar han snurra (då har han ju sovit sig genom en eller ett par cyklar redan), flaxa med armarna, rulla runt och knorra. Blir mer och mer orolig (jag rörde honom inte)) och när han blir överorolig försökte jag ge honom nappen. Det hela slutar någon minut senare med att han ligger i sängen och gallskriker. Där vet jag att det inte går att trösta honom . Försökte amma honom men han vill inte. Tar upp honom och går lite, och han somnar nästan direkt. Sen försökte jag lägga ner honom 3 ggr på 50 min med dåligt resultat. Somnar ganska djupt däremellan. 3e gången vänder han sig på sidan ( iegna sängen) och somnar.

Sen sover han där till 4 när han ammar och sen sover han till 7, nu hos oss. Äter frukost (amning) vid 830. Han är inte så matglad på dagen så jag förstår att han är hungrig även nattetid, men det är de här uppvaken som är jobbiga. Inte amningarna.

Jag vet ju också att man enligt många inte ska ta upp dem, men jag och maken är överens om att han inte ska behöva ligga och skrika och ingen av oss gillar 5 minuters metoden. Jag funderar mycket på, och håller på att läsa AWs Sova hela natten, men jag vet att det kommer bli mycket skrik för oss även den. Ligga på magen är inget som han gör av sig själv och jag tycker bitvis att den är rätt hårdhänt. Samtidigt vet jag att många har framgångsrika resultat med den metoden.

Dagtid är han också svår. På en timmestupplur får jag somna om honom minst 1 gång. Jag vet att bra dagsömn ger bra nattsömn så jag kämpar!! Bäst nattsömn har han om han sovit 3 h på dagen, men får han "själv välja" så hade det bara blivit 2h. Och han är trött på kvällen.

Förlåt långt inlägg, men jag funderar och läser och kämpar mycket med det här som du förstår. BVC ger ju inget stöd i frågan eftersom deras lösning (hos oss iallafall) på allt är att visa vem som bestämmer och låta barnet skrika, vilket som sagt inte är ett option i vår familj. Läser nu "Somna utan gråt" och ska så snart effekterna av dagens vaccination går ur koppen börja jobba efter den tänkte jag och se om det blir resultat.

Just det - oavsett om man lägger honom vaken, halvsovade eller sovande i sängen så är det gambling. Det kan lika väl sluta i att han ligger på magen i sängen och försöker kräla därifrån. Bäst resultat blir det om han i stort sover i famnen, vaknar lite grand när jag lägger ner honom så han vänder sig och somnar om när jag lagt honom.

Puh!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 964
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp