vart somnar era spädbarn?

R

redwine

har hört på bvc att man vid typ 3 mån ålder ska börja vänja barnen vid sovrutiner för att det inte ska bli krångel sedan längre fram...

man ska alltså i kort drag låtade somna i sin egen säng (inte i famnen, vagnen, vid bröstet efter amning eller med nappflaskan)hur lätt är det?:angel: De ska alltså somna av sej själva utan hjälp från föräldrar, vaknar de på natten ska man inte lyfta upp de utan se om de somnar om igen av egen maskin.

Vår son (nu 3 mån) somnar antingen i vagnen under promenad eller i bilbarnstolen på golvet när vi gungar den. När han somnat bär vi över honom till hans säng. Detta var enda lösningen pga kolik i början, nu är han ju van vid det. PÅ BVC antyder se att man inte ska fortsätta med en vanan för länge, för då blir det bara svårare.:( sen

Han vaknar på natten runt 2 och fem, och äter somnar ibland i vår säng och får ligga kvar, ibland bär jag honom till hans egen säng.

Min förhoppning är att detta ska lösa sej när han blir äldre och mer medveten, då kan man göra en rutin med välling, pyjamas och godnattsaga. Men nu tycker jag att den där närheten och tryggheten är så viktig.

Hur har ni gjort? Rutiner eller ej?

BVC verkar hålla på att rutiner är bäst men de har ju haft fel/ändrat sej förr:cool:
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

har hört på bvc att man vid typ 3 mån ålder ska börja vänja barnen vid sovrutiner för att det inte ska bli krångel sedan längre fram...

man ska alltså i kort drag låtade somna i sin egen säng (inte i famnen, vagnen, vid bröstet efter amning eller med nappflaskan)hur lätt är det?:angel: De ska alltså somna av sej själva utan hjälp från föräldrar, vaknar de på natten ska man inte lyfta upp de utan se om de somnar om igen av egen maskin.

Vår son (nu 3 mån) somnar antingen i vagnen under promenad eller i bilbarnstolen på golvet när vi gungar den. När han somnat bär vi över honom till hans säng. Detta var enda lösningen pga kolik i början, nu är han ju van vid det. PÅ BVC antyder se att man inte ska fortsätta med en vanan för länge, för då blir det bara svårare.:( sen

Han vaknar på natten runt 2 och fem, och äter somnar ibland i vår säng och får ligga kvar, ibland bär jag honom till hans egen säng.

Min förhoppning är att detta ska lösa sej när han blir äldre och mer medveten, då kan man göra en rutin med välling, pyjamas och godnattsaga. Men nu tycker jag att den där närheten och tryggheten är så viktig.

Hur har ni gjort? Rutiner eller ej?

BVC verkar hålla på att rutiner är bäst men de har ju haft fel/ändrat sej förr:cool:

Jag tycker inte man kan kräva så mkt rutin av en 3 mån bebis:crazy:
Vi har dock en ganska bra & inrutad vardag där jag vet vilka tider min son(2,5 mån) går efter, tex äter var 3e timme , somnar på kvällen med en matning på natten vid 3 tiden, för att sedan vakna vid 6-7 tiden för matning igen.

Bvc sköterskan har aldrig nämnt ngt om att skapa rutin med en så liten bebis(det är ju bra om man har en fungerande rutin men ska inte tvinga på en speciell rutin när det redan funkar bra på ett annat sätt), bara att man får anpassa sig efter barnet helt enkelt.
Om erat barn har kolik så tycker jag ni ska fortsätta med det barnet mår bäst av, somnar den lättast i vagnen så fortsätt med det.
Jag tycker det låter lite väl utmanande att tvinga på den en annan rutin när era egna funkar så bra & så tycker jag man kan ta speciellt mkt hänsyn till ett kolikbarn för att underlätta för den.

Min bvc sköterska tyckte det var ypperligt att låta barnet somna i vagnen om den har lättast för det(min son kan inte det, han hatar att ligga i vagnen) & speciellt bra var det att låta barnet sova ute så att den fick bygga upp sitt immunförsvar.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

mina har fortfarande ammats när de var tre månader, därför spelade det faktiskt mindre roll var de somnade, jag visste att de iaf kommer att vakna minst två gånger per natt. Jag har löst det genom att i princip amma dem till sömns, lägga dem rätt omgående i sin säng, fortfarande mätta, sen låtit dem sova där för att sedan ta upp dem och återigen amma dem till sömns och sedan stoppa dem i sängen igen. Har haft sängen stått nära min säng med för att kunna ha en hand på dem under natten vid behov.

Det jag kan tycka gällande rutiner är väl att inte göra det för "roligt" på nätterna, dvs ha så mörkt som möjligt, inte ta upp och leka, stanna i sovrummet om det inte är akutduschning av bajs som gäller. Ha blöjor och våtservetter på plats uppe för enkla snabba blöjbyten osv.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Alla mina tre barn har fått somna i min famn, när jag suttit framför TVn, fram till drygt ett års ålder, eller egentligen så länge som det har fungerat bra.
Sen har de successivt fått lära sig att somna själva i spjälsängen och då har jag suttit så att de kunnat se mig från sängen.

Jag har faktiskt inte haft några som helst problem med sömnrutinerna.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

har hört på bvc att man vid typ 3 mån ålder ska börja vänja barnen vid sovrutiner för att det inte ska bli krångel sedan längre fram...

Jag är så glad att vi struntade i alla sådana råd. (Fast vår bvc-sköterska skulle aldrig säga något sånt. Hon var mer avslappnad och inriktad på nära föräldraskap.)

Vår son fick somna precis som han ville. Ganska länge ville han bli ammad till söms, men runt sju, åtta månader visade han att han ville bli vagnad.

När han kunde resa sig i vagnen och det blev risk för att han skulle trilla ur, köpte vi en resesäng som vi har i vardagsrummet. I början fick vi klappa honom medan han somnade in. (Ibland ganska länge...:crazy:) Men efter bara några veckor räckte det om vi satt bredvid.

Vår son är väldigt krångel-fri vad gäller sömn, mat och sånt. Vi tror att det beror på att vi inte krånglade med honom när han var spädbarn. Spädbarn fattar inte varför föräldrarna envisas med olika rutiner fast de protesterar för allt vad de är värda. Det blir bara stressande för dem.

Vi tror att så lite stress som möjligt under det första året är det bästa receptet för att få fungernade rutiner längre fram.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Vi hade samma nattningsrutin från det att barnen var nyfödda till för en månad sedan ungefär. Den har hela tiden gått ut på att de somnar i vår famn och sedan lägger vi över dem i deras sängar. Vaknar de så försöker vi somna om dem i sängarna, vill de upp så får de komma upp. De ska inte skrika sig till sömns!!

För några månader sedan började jag lägga dem att somna själv på lunchen. Det fungerade jättebra! Inom 10 min sov de. Så det gjorde att vi började göra samma sak på kvällen, de kändes redo för att ändra rutin. Det fungerar jättebra!

Ibland somnar de fortfarande i famnen hos oss. Det är ju så förbaskat mysigt! :love:

Mitt bästa tips är att ni följer det som känns bäst för er och lyssnar på ert barn! Ibland kan jag tycka att det ställs för höga krav på så små barn. Gör ingenting som känns fel för er! :)


/Timsetim
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Det finns inga ska.
Man låter barnet somna där man själv vill att h*n ska somna.

Mina barn somnade i famnen ganska länge.
Nu somnar både bra i egen säng.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Vår son är väldigt krångel-fri vad gäller sömn, mat och sånt. Vi tror att det beror på att vi inte krånglade med honom när han var spädbarn.

Nja, där tror jag mer att ni mest haft tur faktiskt! Visst kan man nog skapa problem med i ett övrigt problemfritt barn genom att hålla på och störa med konstiga rutiner men jag tror mest att det beror på att barn är olika faktiskt.

Min dotter har aldrig fått testa på några metoder direkt (några få småsaker har jag väl testat efter att sömnen aldrig förbättrats), fått somna som hon vill (= till bröstet). Vid kvällsläggning somnar hon sedan ett par månader i egen säng till min sång och ev lite buff (övriga läggningar dagtid/natt ammas hon till sömns). TROTS detta vaknar hon oftast 5 gånger varje natt (ibland mer. Aldrig färre än 3 gånger). Enda sättet att få henne att somna är att amma då. Min dotter är 8 månader så man känner sig ju lite trött vid det här laget... :crazy:

Vet att BVC rekommenderar 5-minutersmetoden men den kommer inte innanför min dörr i alla fall.

Tillsvidare uthärdar jag, sover på dagarna och inväntar bättre tider.

Hade någon sagt till mig vid 3 månader att jag fortfarande skulle hålla på med dessa nattvak 5 månader senare, hade jag nog deppat ihop.

Det finns en metod som heter Gentle removal som innebär att barnet ska somna in utan någon hjälp. Dvs du får vagna, gunga, amma eller vad du vill ända fram tills barnet somnar, men i samma sekund (eller sekunden före) ska du sluta upp med det du gör, så att barnet somnar in utan stimulans (vaknar barnet då återupptar du vad du gjorde och göra likadant igen). Tanken är att h*n då inte ska sakna stimulansen när h*n kommer in i ytlig sömn och sova genom ytterligare sömncykler. Detta kan man börja med tidigt om man vill. Jag har testat detta på natten ibland vid amning men inte märkt någon skillnad så jag skulle nog inte direkt bemöda mig.

Lycka till!
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Sådana råd har jag aldrig lyssnat på. Våra barn sover i vår säng och har alltid gjort det. Vi sover jättebra hela nätterna hela familjen (vi har en sjumånaders bebis och en 2,5-åring. Jag ammar fortfarande flera gånger om nätterna och det skulle ju vara skitjobbigt om jag var tvungen att gå upp, hämta upp bebisen ur sin säng, sätta mig någonstans och amma, lägga tillbaka barnet... nu bara drar jag hene till mig, lägger henne till bröstet och somnar om, och hon somnar också om utan ett pip.

Sedan är det väl så att små barn trivs ganska bra med rutiner, att saker går till på ungefär samma sätt varje dag. Men vi har aldrig försökt införa några rutiner, utan de har liksom utkristalliserat sig av sig själva. Om man tar det lugnt och lyssnar på barnet så märker man vad som funkar bäst och så kör man på det. Sedan finns det ju också en poäng i att inte vara för rutinfixerad eftersom man blir väldigt oflexibel. Vi har ju kunnat gå bort på tex filmkvällar hos kompisar med våra barn eftersom de har kunnat somna i vagnen eller i vår famn. Det hade ju inte gått om barnen absolut skulle somna i sina egna sängar.

Det gäller ju helt enkelt för alla att hitta sätt som fungerar för just den familjen. Synd att så många inklusive BVC, så gärna vill tala om hur det ska vara :smirk:

(Har dessutom läst en studie, kan inte ange någon källa just nu men det var i en vetenskaplig tidskrift, som visade att barn som får sova med sina föräldrar blir mer harmoniska när de växer upp. Bara för att få lite motvikt till sova-själv-hysterin ;))

Just det, det korta svaret på din fråga: bebisen somnar i vår säng alternativ i bärsjal om vi är på språng :)
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Hur har du/ni gjort med nyfött barn i sängen? Hur ska de sova rent praktiskt för att sova "säkrast"? Dvs. att man inte lägger sig på dem eller att de trillar ned?
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Våran 8 månaders sover i vår säng. Funkar utmärkt. Våra andra två sov i vår säng så länge de ville. 4 åringen sover hela nätterna i egen säng. Snart 3 åringen kommer över till vår säng ibland. De två stora kan somna själva men föredrar att vi sitter/ligger brevid. 8 månades bebisen somnar vid bröstet eller i bärsjalen.

Hur har du/ni gjort med nyfött barn i sängen? Hur ska de sova rent praktiskt för att sova "säkrast"? Dvs. att man inte lägger sig på dem eller att de trillar ned?

Friska opåverkade föräldrar lägger sig inte på spädbarn. (gravt överviktiga, rökande eller av mediciner/alkohol påverkade ska inte samsova.)
Vi har ställt sängen med långsidan mot väggen och bebis ligger antingen mellan oss föräldrar eller mellan mig och väggen. I fotändan har vi sängkarm så han kan helt enkelt inte ramla ut.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Okej. Det låter bra :) Jag tycker att det känns så bakvänt att lägga bort ett litet barn när jag själv tycker att det är mysigast i hela världen att sova med min sambo. Varför skulle en nyfödd inte tycka samma sak?
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag var stenhård med Domincis sovrutiner så fort vi kom hem ifrån BB. Efter kvällsmålet vid runt 21.00 så var det ren blöja och pyjamas på och sen in i sängen för att sova. Släckte ned hela sovrummet, när Dominic vaknade efter det så fick han byta blöja, äta mat och sen sova igen. Var han för pigg för att sova så lade jag honom brevid mig i sovrummet utan att tända lampan.
När han var 2 månader så sov han hela nätterna och han somnade utav sig själv i sängen.

På dagtid fick han sova ute i en flyttbar korg ute i övriga lägenheten och endast i sängen på natttid. Jag är säker på att han började sova nätterna så tidigt för att han fick tillräckligt med mat och att han insåg att det var tråkigt att vara vaken i ett mörkt rum.

Detta fungerade för oss, och det var så vi trivdes med. Vi fick ett lugnt barn med rutiner som vi kunde ha med oss överallt eftersom han alltid somnade vid runt samma tid varje kväll oavsett vart vi än var någonstans.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Vår son har börjat somna själv när han var ca 6-7 månader. Nu är han ett år och somnar alltid själv utan protester, visst ibland behövs lite närhet men oftast somnar han själv.

De första månaderna somnade han i famnen, ammades tills sömns. Somnade sällan i vagnen och bilen.

Nu äter han mat med oss vid 18, badar, på med pyjamas mm, lägger sig kl 19-19.30. Somnar med sin lille kise, spöke och napp. Den som lägger han drar i speldosan på vägen ut.

Vi har kämpat med spjälsängen sen han föddes. Periodvis har det funkat och andra perioder har det inte funkat. Vet att när han var runt 6 månader sov han i vår säng i flera veckor. Sen helt plötsligt sov han hela nätter i sin säng. Samma gäller nu, oftast sover han hela nätter i sin säng men är det en orolig natt så får han sova hos oss.

Vi fick en gosse som inte hade nån form av egna rutiner alls förrän nu i sommar, när han var ca 8 månader. Innan har det ätits och sovits precis när som och även om vi försökt påverka ibland har det inte funkat alls. Att han sedan var en väldigt svårsövd liten herre har inte alltid varit så lätt... Nu har vi bara erfarenhet av ett barn men kommer göra en del saker på annat vis när nästa kommer, lyssna mer på oss själva och vårt barn. Självklart är ju alltid tips och idéer välkomna men sålla ut det som man inte tycker känns bra.
 
Senast ändrad:
Sv: vart somnar era spädbarn?

Jag kommer vara glad om bebisen ens sover..

Drömmen är ju såklart att den skall vara som min systers pojk som från dag 1 har sovit i sin egna säng och sovit bra på nätterna.

Jag kommer inte våga låta bebisen sova mellan mig och min sambo, men skulle inte heller hindra den från att somna i vagnen och sådant. Då är man ju låst i hemmet tills den är såpass stor att den slutar sova dagtid.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Hur har du/ni gjort med nyfött barn i sängen? Hur ska de sova rent praktiskt för att sova "säkrast"? Dvs. att man inte lägger sig på dem eller att de trillar ned?
Som Suskiv skriver, man lägger sig inte på dem helt enkelt. Det har jag känt mig fullständigt trygg i. Våra barn har sovit hos oss från dag 1 i livet, jag hade inte känt mig trygg om de sov någon annanstans.

Man rekommenderar väl att de ska ha ett eget litet täcke och att man måste vara noga med att täcken och kuddar inte hamnar över bebisen, i alla fall inte när de är pytte. Men jag har alltid haft barnen sovande typ "i armhålan" när de varit nyfödda, eftersom de ammas stup i kvarten i början. Så då ligger de förstås under mitt täcke.

Det enda vi behövt tänka på är att en vuxen måste ligga mellan bebisen och 2-åringen, som kan böka runt en del i sängen.
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

när vår son var 3mån så somnade han bara i sin vagn,eller när jag ammade han liggandes, nu så e det enklast i vagnen el brevid en. han ska inte behöva skrika sej t sömns bara för att han ska lära sej å ligga i spjäl sängen,det har jag inte hjärta till.......han e nu 8mån
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Våran dotter (snart 2 veckor gammal) sover bredvid mig, med egen kudde + täcke. Varken hon eller jag sover bra annars.. Finns det något mysigare än en bebis som snusar bredvid :). Jag tror bebisarna behöver känna denna trygghet att sova nära "flocken" precis som hundvalpar, känns onaturligt på något vis att ha dom i egen säng! Jag gissar vi är sådana föräldrar som kommer ha barnet sovandes i sängen i evigheter :o. Vi har precis lyckats vänja fyra hundar och två katter från att sova med oss i sängen till förmån för bebisen, vi gillar att trängas :angel:
 
Sv: vart somnar era spädbarn?

Innan jag fick barn så skulle jag aldrig våga låta bebisen sova mellan mig och min sambo. Det blev lite annorlunda när jag väl fick barn (nu 5 mån), han sover mellan mig och sambon, däremot har han en egen madrass som ligger på våra madrasser, så han inte trillar ner i skarven mellan våra. Han har även egen kudde och eget täcke. När jag ammar så sätter jag mig alltid upp i sängen, är lite rädd att jag ska somna och lägga mig på honom, även om de på Neo/BB sa att det gör man inte om man är frisk och nykter. Ska man ha barn i sängen, så är det nog viktigt att de har sitt eget utrymme så de inte blir för varma.

Angående hur sonen somnar, så somnar han för det mesta i famnen när vi tittar på TV och har han inte somnat tills vi lägger oss, så somnar han på sin madrass. Ska snart skaffa en spjälsäng till honom, han har en vagga som han aldrig använder.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 964
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp