Vart ska jag ringa? (anmäla)

Sv: Vart ska jag ringa? (anmäla)

Då förstår du det fel.

Vi letade hus redan innan köpekontraktet var klart, så någon "hämnd" är jag inte ute efter. Tänkte på det någon skrev om konsekvenserna för mig, och jag kan då inte hitta några då jag ska flytta.

Även vilken ras det än är, så tycker jag att det är fel att ha för många hästar på liten yta dessutom utan skydd för oväder. Hade de vart så att jag fick bo kvar och det kom 5 halvblod hade jag reagerat.

Jag tror inte hon kommer låta hätarna gå utan foder, jag vet att hon kommer utfodra dom med hösilage i vinter.
Även att det kommer komma fler hästar och då kommer de bli ännu sämre plats i hagarna.

Det enda jag hittat i "skade väg" är skavsår från grimmor på nos och nacke på dom hästar som går bredvid vårat hus.

Och vad ska jag säga till henne? Att skjuta hästarna så dom får plats i hagarna?

rent krasst, vad ska du anmäla dem för nu? De får ha hästarna ute dygnet runt fortfarande........

Skavsår av grimma är inte bra, men inte ovanligt och säkert inget som de kommer att kunna sätta dit dem för....

Vad jag ska anmäla dom för?
För många hästar på liten yta som går ute året runt utan skydd för oväder.
Dom har haft 10 hästar här i 7 dagar och 50% av betet är redan slut och hagarna är upptrampande och det kommer över 15 hästar till.

Och med tanke på hur vintern såg ut förra året här ute tycker jag det är elakt mot hästarna att de inte har någonstans att söka skydd. Och att stalla in dom går ju inte då det är ett stall på 3 boxar som dessutom inte har lagliga mått.

Skavsår från grimma kan vilken häst som helst få så det är ingenting jag reagerat på.

Så du menar att denna hage är den enda hagen som finns ????
Tror iaf att man inte kan anmäla "i förebybggande syfte" om hästarna mår bra osv..

Vad jag ska anmäla dom för?
För många hästar på liten yta som går ute året runt utan skydd för oväder,Dom har haft 10 hästar här i 7 dagar och 50% av betet är redan slut och hagarna är upptrampande och det kommer över 15 hästar till. .
att betet är slut är inte grund nog så länge de får tillskottsfoder, och för många på för liten yta, var står det i lagen?
Och med tanke på hur vintern såg ut förra året här ute tycker jag det är elakt mot hästarna att de inte har någonstans att söka skydd. Och att stalla in dom går ju inte då det är ett stall på 3 boxar som dessutom inte har lagliga mått.
Vad jag menar är att det är svårt att anmäla dem nu, just nu gör de inget fel enligt lagen. Däremot om det är likadant i november månad, då finns det grund. 3 boxar, då kan de ha sex hästar om man vill hårddra det, 3 inne på natten och tre dagtid... De kanske bygger ett vindskydd lagom till vintern med... Det vet man ju aldrig

Jag känner stor tveksamhet till det lagliga i att publicera bilder samtidigt som man påstår att hästarna på bilderna kommer att/håller på att fara illa utan att detta är konstaterat av inspektör eller veterinär.

Det kan naturligtvis vara som du säger att man avser att hålla 25 hästar i 3 boxar och en liten vindpinad lerig hage utan skydd och att det finns för lite foder och då är det ju riktigt illa.

Det kan dock lika gärna finnas en genomtänkt plan för verksamheten. Man flyttade in för en vecka sen säger du. Jag har lite svårt att tro att en nystartad verksamhet genast skulle få 25 kunder om man inte hade ett acceptabelt omhändertagande.

Jag tycker du ska tala med gårdsägaren så du får klart för dig om det finns ngn plan. Alla nystartade hästverksamheter måste ha ett kommunalt tillstånd som innebär inspektion på platsen.

Dessutom tycker jag att moderatorn ska ta bort bilderna innan Bukefalos blir stämt för förtal. HH

HelenaHandberg skrev:
Jag känner stor tveksamhet till det lagliga i att publicera bilder samtidigt som man påstår att hästarna på bilderna kommer att/håller på att fara illa utan att detta är konstaterat av inspektör eller veterinär.

Det kan naturligtvis vara som du säger att man avser att hålla 25 hästar i 3 boxar och en liten vindpinad lerig hage utan skydd och att det finns för lite foder och då är det ju riktigt illa.

Det kan dock lika gärna finnas en genomtänkt plan för verksamheten. Man flyttade in för en vecka sen säger du. Jag har lite svårt att tro att en nystartad verksamhet genast skulle få 25 kunder om man inte hade ett acceptabelt omhändertagande.

Jag tycker du ska tala med gårdsägaren så du får klart för dig om det finns ngn plan. Alla nystartade hästverksamheter måste ha ett kommunalt tillstånd som innebär inspektion på platsen.

Dessutom tycker jag att moderatorn ska ta bort bilderna innan Bukefalos blir stämt för förtal. HH

Finns inget mer att tillägga :bow: , förutom att trådskaparen, kan ju själv bli stämd för ärekränkning & förtal!!

hovis skrev:
För att nu svara på den fråga som du ställde i stället för att börja svammla om massa annat så skall du om du nu vill göra en anmälan först kontakta Hälsa o miljö i den kommun där stallet är beläget.(detta kan anmälas anonymt) Därefter bör du även informera Djurskyddsmyndigheten om omständigheterna. Är det så illa att hästarna lider bör du även ta kontakt med länsvet. Du bör dock själv ha "torrt på fötterna" innan du drar i gång hela apparaten.
Djurskyddsmyndigheten är ingen tillsynsmyndighet i det här fallet o hanterar inte djurskyddsanmälningar.
Länsvet skall endast kontaktas om man anser att kommunen inte tar tag i ärendet på rätt sätt.
I övrigt håller jag helt med HH
PL

Hon har drivit verksamheten i 1 år men skiljde sig från sin gubbe och köpte det här.

Och bilden är tagen från mitt fönster så hur ska det vara olagligt?

Det där är en av hagarna, man ser inte dom andra, man ser en häst i bakgrunden som går ensam i sin hage, den är även inne på natten tillsammans med 2 andra som går själva.

Det är 10 tunnland som är hagmark, 1 hage som är tom resten går det hästar i.

Vår fd hyresvärd sa att en gjuten betongplatta för gödesl skulle gjutas innan hon flyttade in hästarna, vilket det inte heller är gjort.
Det har inte heller vart någon här och inspekterat gården mer än besiktingarna på vårat hus och deras boningshus.

Som sagt, jag är inte ute efter någon hämd eller liknande, utan jag vill inte att hästarna ska fara illa, jag har hållt på med hästar i över 10 år, är diplomerad hästskötare och jobbat på ridskola.

Sätt dit mig för ärekränktning & förtal, jag vill bara hästarna väl.

ok att det är taskigt, men just nu bryter hon inte mot lagen.
det är fortfarande betessäsong och då får man ha hästar ute utan skydd dygnet runt.

pmm skrev:
Hon har drivit verksamheten i 1 år men skiljde sig från sin gubbe och köpte det här.

Och bilden är tagen från mitt fönster så hur ska det vara olagligt?

Det där är en av hagarna, man ser inte dom andra, man ser en häst i bakgrunden som går ensam i sin hage, den är även inne på natten tillsammans med 2 andra som går själva.

Det är 10 tunnland som är hagmark, 1 hage som är tom resten går det hästar i.

Vår fd hyresvärd sa att en gjuten betongplatta för gödesl skulle gjutas innan hon flyttade in hästarna, vilket det inte heller är gjort.
Det har inte heller vart någon här och inspekterat gården mer än besiktingarna på vårat hus och deras boningshus.

Som sagt, jag är inte ute efter någon hämd eller liknande, utan jag vill inte att hästarna ska fara illa, jag har hållt på med hästar i över 10 år, är diplomerad hästskötare och jobbat på ridskola.

Sätt dit mig för ärekränktning & förtal, jag vill bara hästarna väl.

Förtal som kan ha ekonomiska konsekvenser för den förtalade omfattas av brottsbalken, vilket det kan om hon driver hästeriet som en företag och inte en hobby. Det kan i allvarliga fall ge fängelse.

Jag påstår inte att det du säger är förtal men det skulle kunna vara det utifrån vad vi hittills fått veta.

Det är viktigt att bry sig om djur som far illa tycker jag men det är också viktigt att ta reda på fakta.

5 hektar tycker jag inte är för litet för 25 hästar som vinterviste. På en vecka kan man ju inte förvänta sig att allt ska hinna vara stängslat och ligghall bygd.

Om gårdsägaren varit verksam i annan kommun måste hon ha ett verksamhetstillstånd från den nya kommunen. Om det är samma kommun kan hon ha sitt gamla tillstånd i botten men måste ha tillstånd för ändringar eller nybyggnationer.

Betongplattan behövs bara om man överskrider en viss mängd stallgödsel per år. Om inte reglerna ändrats (har inte hängt med här) behöver man inte det för bara 3 hästenheter på stall. Kanske forumets djurskyddsinspektör kan rätta mig i så fall. HH

När säger man att betesäsongen är "slut" i norra uppland, så man vet "när" ett vindskydd bör finnas på plats.

Ingen aning om vart hon kommer ifrån, men med tanke på hur lång tid det tog för dom att åka t.o.r med flyttlass så kommer dom nog långt här ifrån, de beror. Den här kommunen är liten, så jag tror det är mkt troligt att hon kommer från "grann-kommunen".

Väntar fortfarande på att hon ska komma över som hon sa då hon ringde den 2/8, då sa hon att hon skulle komma över när hon hade tid(nu i måndags alltså) så skulle vi få kontonr och telefonnr. Och eftersom hon inte kommit över så tar jag det som att hon inte har tid och då tänker inte jag springa över och störa.

finns ingen datum, men brukligt brukar vara 1 november... Man brukar även säga att medeltemperaturen per dygn ska överskrida 10 grader, mao kan det vara frost på natten och 15 plus på dagen

Knapplån

Jag förstår både pmm, som vills e till att hästarna inte ska behöva fara illa (dvs genom att vänta tills hösten kommer och det är grund för anmälan). Samtidigt, jag förstår också de som tycker att det finns ju inget att anmäla nu.

Det jag undrar är:

Tillskottsfodras hästarna? Är det plan på att tillskottsfodra dem när det behövs?
Finns det plan på att bygga ligghall?

Om svaret är ja, så är det ju ett temporärt problem med 'överbeläggningen' och det finns inget i lagar eller förordningar som påverkar.

DÄREMOT, med så många hästar måste hon ha tillstånd ju, och de får man såvitt jag vet inte bara 'hur som helst'?

/Alexandra

Okey, men 1 november är det ju nästan snö ute ;) Får hålla koll på termometern.

Jag pratade med min fd hyresvärd innan de flyttade, då sa han att hon kommer använda alla 10 tunnland till hagmark och kommer till vintern köpa hösilage till hästarna att utfodra med i hagarna.

Svårt att se hur mkt varje hage ligger på, men det är 3 minra hagar där hästarna går 1 och 1 och de kommer även in under nätterna.
Sen på åkern är det delat i 2 hagar, 1 står tom och i den andra går 3 hästar, i dom borde man kunna bygga ligghallar med tanke på övrig storlek i hagen och den är ju plan o.s.v.
Sen är det hagen utanför mitt fönster som jag bifogade bilderna på, där går 6 hästar. Där är marken i mina ögon för ojämn att bygga ligghall och det blir nog inte mkt kvar av hagen i så fall.

Och som jag skrev, hon skulle kommit över hit med sina uppgifter så vi kan kontakta henne och betala hyra osv men det har hon inte gjort än.
Vi har inte heller fått skriftligt att vårat avtal sagts upp som det står i papprena.

Hon har drivit gården på ett annat ställe tillsammans med en annan tant, hon som ska bo i vårat hus. Och som jag skrev, det måste vart i en annan kommun då det tog tid att köra fram och tillbaka.

Betessäsongen är så länge som tillväxt sker.
Hos er i alla fall september ut.
Hos mig en bra bit in i oktober.

Godkända mått?
För stora hästar eller ponnyer?
Tänk på att en islandshäst räknas som ponny och bara behöver en takhöjd på 220cm samt att boxarna inte behöver vara mer än 6 kvm med en minsta sida om 210cm.
Men det där vet du väl redan, du som är diplomerad hästskötare och allt.

Senast ändrad:

Du skall ringa till miljökontoret i din kommun om inte djurskyddslagen är uppfylld.
Men ännu så länge har inget brott begåtts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka