Vart ska jag ringa? (anmäla)

jerseyko

Trådstartare
Jo det är så att jag hyr av en familj som nyligen köpt gården jag bor på.

Hon har konvalisent islandshästar, stallet har jag varit in i då jag flyttade in för 1 år sen och det har inte godkända mått. Där finns 3 boxar.

Det kommer hästar hit hela tiden, tror det kan vara 15st här nu, som går i små hagar som nu efter allt oväder är lervälling iprincip. Det finns inget skydd någonstans, inte ens träd dom kan ställa sig under. och de går ute dygnet runt.

Hästarna tittas till, 3 st står inne om nätterna, och alla verkar vara i fin form. Men jag läste tråden om sjv nya regler. Och snart är hösten här med allt regnoväder och sen kommer snön.

Vem ska jag kontakta? Har pratat med en av vetrinärerna på mitt jobb (Swedish Meats)

Sv: Vart ska jag ringa? (anmäla)

Glöm inte av att islandshästar kommer i från Island och trivs bättre i regn och rusk väder än vad vanliga hästar gör. Men de ska ju ändå behandlas väl.

Jag vet att dom tål vädret bättre än t.ex. små nätta fullblod, men det var mest sjv nya lag jag tänkte på.

Och jag tror ingen häst är speciellt glad av att stå flera dagar ute i regn i en lerig hage. På island kan dom if leta skydd om det skulle bli oväder.

Ingen häst ska stå i små leriga hagar inte ens Islandshästar. De är vana med stora öppna vidder ;) Den du ska kontakta är djurskyddsinspektören i din kommun och du kan vara anonym om du vill. Man ska inte anmäla i tid och otid men det kan vara bättre ibland att anmäla en gång för mycket än en gång för lite.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Precis det jag tycker oxå, varför ska islandshästar jämt vara undantag?

Får surfa in på kommunens hemsida och leta upp numret så får jag lämna ett meddelande eller så ringer jag imorgon.

Jag tycker redan det är fullt i hagarna, och det ska tydligen komma 10 hästar till!

Nibla skrev:
Glöm inte av att islandshästar kommer i från Island och trivs bättre i regn och rusk väder än vad vanliga hästar gör. Men de ska ju ändå behandlas väl.

faktum är att klimatet på island inte alls är likt klimatet i sverige..

så att ställa ut islänningar med mottot klarar dom att vara ute på island klarar dom stå ute i sverige är fel.

klimatet är faktiskt, tro det eller ej, mildare på island. Vintrarna är itne så kalla som här..

Nä, det kan tydligen vara snöstorm på morgonen och vårsol och barmark på eftermiddagen :eek: Men det är rätt att det blir inte lika kallt som här i Sverige, möjligtvis kan man jämföra med södra Skåne ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Och varför anmäla om hästarna inte ser ut att fara illa?????

Sådant förstår jag mig absolut INTE på :confused:

Varför inte ta det med hästarnas ägare först?

Tycker det är lite halvdant när man inte säger ett knyst och sen anmäler någon bakom ryggen. Tycker att det är småfegt, och jag personligen skulle ta det med hästägaren först, och om denna människa efter en diskussion inte verkade röra sina tankar åt rätt håll, anmäla!

Om du vågar ta upp det med stallägaren......."Du vet väl.........."
Om hon inte reagerar eller tycker du är påflugen och inte kan inse att ngt är fel så gör en anmälan.

För att nu svara på den fråga som du ställde i stället för att börja svammla om massa annat så skall du om du nu vill göra en anmälan först kontakta Hälsa o miljö i den kommun där stallet är beläget.(detta kan anmälas anonymt) Därefter bör du även informera Djurskyddsmyndigheten om omständigheterna. Är det så illa att hästarna lider bör du även ta kontakt med länsvet. Du bör dock själv ha "torrt på fötterna" innan du drar i gång hela apparaten.

pmm skrev:
Precis det jag tycker oxå, varför ska islandshästar jämt vara undantag?

Därför att just denna ras har en sagolik förmåga att bli ägda av en viss grupp av "hästägare" som ständigt tjatar om hur tålig den är och att den klarar sig själv. Jättebra tycker dom då den är "billig" i drift. *suck*

olgaklara skrev:
Och varför anmäla om hästarna inte ser ut att fara illa?????

Sådant förstår jag mig absolut INTE på :confused:

Håller helt och hållet med.
Om hästarna inte far illa så tycker jag att det verkar onödigt att anmäla BARA för den nya lagens skull.
Och även om du gör en anonym anmälan så kan det ändå komma fram att det är du som gjorde anmälan, och du riskerar då kanske att bli uppsagd, för tänk på att det är din hyresvärd du tänker anmäla.

Här ute där jag bor så var det några som anmälde anonymt då en av grannarna byggde ut huset lite. Det visade sig att de som byggt hade kontakter på kommunen, och därmed lyckades ta reda på vilka som gjort anmälan och det visade sig att det var deras grannar. Och då många avskyr anonyma anmälare så kan jag tala om att knaptt ett år så sålde och flyttade de anonyma anmälarna, pga utfrysning från grannskapet. Och deras familj hade ägt huset i över 40 år.

Visserligen så ska kommunen inte lämna ut anonyma tips, men "misstag" kan ju alltid ske, speciellt om man känner någon väldigt väl. Så om nu hästarna inte ser ut att må dåligt och lida så tänk dig för vad det kan få för konsekvenser för dig, trots att du är anonym.

Än sålänge finns det inget att anmäla för, det är fortfarande betes säsong, oavsett antal grässtrån i hagen....

klimatet är faktiskt, tro det eller ej, mildare på island. Vintrarna är itne så kalla som här..

Nja, lite rättelse måste jag nog få göra här. Det beror sig på var man är på Island, södra delen har milda klimat ja men den norra kan komma upp i samma temp som norra norrland vintertid. Dessvärre är det också så att snön är mycket riklig, fast för det mesta brukar den inte dyka upp förrän runt dec-jan då man också måste stödfodra för att hästarna inte får tag i maten.

Eftersom det är en sån brist på träd och annat vindskyddande, är drivsnön den värsta boven den kan man inte skydda sig mot om det inte finns något att ta skydd av. :crazy:

lånar knapp.

Det är min hyresvärd jag pratar om, hon har redan sagt ut oss för en bekant ska bo i vårat hus, som hon driver verksamheten med, men i vårt avtal står det att vi bara kan bli uppsagda om familjen vill använda huset (t.ex barnen).

Här kommer hästarna ingenstans, de jag menade är att på island kan dom iallafall vandra iväg flera mil och söka skydd.

Varför jag vill anmäla fast hästarna ser ut att må bra i hull osv är för dom har bott här i 1 vecka nu, i 50% av hagarna finns inget bete kvar och det är lervälling, hästarna ska bo där minst 51 veckor till dessutom ska det komma fler hästar. Frågan är ju nu hur länge dom kommer behålla sitt sommarhull.
Dessutom snart kommer allt reng och blåst och då kommer dom få stå på "en lerig fotbollsplan", det tycker jag är elakt mot hästarna.

Ställ dig själv med regnkläder mitt ute på en fotbollsplan i oktoberväder och se hur länge dina regnkläder håller innan även dom släpper igenom vatten.

Boj skrev:
Var då? :confused: Träden är lägre än hästarna, åtminstone de få som finns. ;)

Jag skrev leta skydd, har aldrig vart på island men domkan säkert hitta ett berg eller någon svacka eller nått som skyddar någelunda mot vind.

konsekvenserna för mig, vi är redan uppsagda från vårt hus vi hyr av henne;)

Dessutom vart hon tom dåligt omtyckt av alla här uppe innan hon flyttade in...

Fattar det du skriver på det här viset

*Hästarna är i bra skick och verkar må bra
*De är fortfarande på bete i sommarhagar
*Än är det länge innan vintern kommer

*Du är uppsagd av din hyresvärd
*Du vill anmäla denne för att inte sköta om de hästar som finns på gården(fast du själv säger att de ser ut att vara i bra skick)

Tycker det verkar som om du vill göra livet surt för din hyresvärd för att denne sagt upp ditt hyreskontrakt, på andra grunder än ni kommit överens om.....

Har du överhuvudtaget en aning om hur vinterförvaringen av hästarna är tänkt??
H*n kommer säkerligen att ge hästarna foder över vintern och inte låta dom leva på "sommarhullet", som du tycks tro..
Rekommenderar dig att prata med din hyresvärd om du nu verkligen är bekymmrad över hur hästarna kommer att ha det över vintern..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka