Vart ska jag börja? Tips på övningar tack...

H

Heira

Jag har två hästar hemma som jag rider lite smått, en kallblodstravarhingst och ett varmblodstravarsto. Båda två går på banan och startar som travhästar fortfarande.

Hittills har jag mest ridit dem i skog och mark, lite dressyr men det är mkt lite. Mitt hjärta brinner för western, men jag vet inte hur jag ska börja med dem riktigt! Känner att jag behöver förslag på övningar som jag kan träna med dem, har total idétorka!

Vad brukar ni göra för övningar när ni rider outbildade hästar/unghästar? SKulle vilja sätta upp en slags plan, känner mig helt förvirrad just nu... :crazy:

Sv: Vart ska jag börja? Tips på övningar tack...

Det jag gjorde med min kallblodstravare var att ta kontakt med närmsta westernklubb och vara med på clinics för där fick jag hjälp som utgick från min häst och vad just vi skulle börja att träna för min dam var ganska spiddad och att få henne att börja gå i normal takt var(är) ett kapitel för sig. det är väl investerade pengar än att sitta och labborera själv och missa saker i grundarbetet.när vi hade kommit så långt att vi skulle få till galoppern så hade hon mycket svårt med höger galoppen visade sig att hon hade en liten kotförskjutning uppe i nacken troligtvis pga av uppkäkningen och att man voltstartar i höger varv.inga tips på övningar direkt men ett gott råd på vägen.

Hade gjort som ovanstående^. Kontakta närmaste w-klubb och gå på clinics.. Känner inte att jag har så bra råd o tips, kontakta någon tränare annars?!.. Lite svårt att komma igång helt o hållet på egen hand.

Tyvärr är det ju det här med tid (ja, pengar också) som är boven här... Eftersom hästarna startar för fullt, speciellt nu under våren och sommaren så blir det ju inte så mycket ridning mellan träning för vagn och starter. Det känns lite trist att börja rida för instruktör då när jag inte känner att jag får ut tillräckligt av det, om ni förstår vad jag menar? Vissa veckor blir de inte ridna alls eftersom det är fullt upp med tävlingar osv för dem istället. Om jag då rider lektion ena veckan, och sen blir de inte ridna alls tills nästa gång, ja ni förstår kanske? Vill kunna följa upp och träna hemma mellan passen...

Så det var därför jag tänkte börja lite så smått på egen hand, bara lite lätta småsaker, om det finns något sådant? :) Jag har absolut inga höga ambitioner, och de här hästarna är ju som sagt i första hand travhästar, sen rider jag dem för att både jag och de tycker det är roligt och skönt med lite variation. :)

Nån övning måste det väl ändå finnas som även jag kan använda mig av? :) Jag är ingen gröngöling inom western, har ridit det tidigare och jobbat i westernstall, men jag är ju ingen stjärna heller... :o

Sidepass, rygga i ett L..
Rida på långa tyglar, vilket jag tycker är riktigt roligt spec på hästar som inte förstår sig på neckreining alls :D (hamnar lite kors o tvärs över ridbanan i början kanske:P). Få hästen att söka sig nedåt med hjälp av att rida runt en kona i trav.. jadu det finns lite grejjer o göra ändå :p

hej!!
ja tycker det är väldigt kul att träna på svängar mellan koner, rygga mellan 2 utlagda bommar och rida i en slags labyrint:) ja har en kallblodstravare , hon fatta direkt vad hon skulle göra så det är jätte kul:bump:
lycka till med western ridningen:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 077
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 121
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.