Vart ska jag börja, massage, kiropraktor...

Coop

Trådstartare
Ja jag har en fjoding som är 20 år gammal. Vi fick henne förra året på hösten och hon har fungerat bra även om hon varit lite seg och bångstyrig. Hon visade lite att hon var ömfotat men sen blev det vinter och broddar på och då blev det lite mer fart.

Nu har vi inte ridit så mycket under våren av olika anledningar men hon har fått sulor fram nu då hon väljer sin väg förbi stenar.
När man kör är hon en helt annan häst.

Mitt problem, hon vill inte gärna trava långt och galoppera blir bara några steg, detta när man rider henne. När man kör så kan hon minsann trava.

Jag funderar nu på om hon kan vara öm av sadel men den sadeln har fungerat förrut. Jag väger bara 48 kilo så det är inte massvikt hon bär heller. Hon har nog alltid gått lite orent särskilt i galoppen där blir man sne i flera dar efter om man inte får till den korta galoppen. Men på sistone så har inte det fungerat.

Jag ska känna efter ryggen ikväll för att se om hon reagerar och är varm.

Men funderar på att ta ut en massör eller en kiropraktor eller vad de heter.
Tacksam för alla åsikter:bow:
 
Sv: Vart ska jag börja, massage, kiropraktor...

Kan du precisera problemet lite mer. Vad är det hästen inte vill göra under ryttare? Bjuda framåt? Bibehålla galoppen? Fatta galopp? Båda sidors galopp? På alla underlag? På böjda/raka spår?

Går hon villigt framåt på samma underlag för vagn men inte under ryttare? Provat barbacka och sett om det blir någon skillnad? Provat med andra ryttare?

Klart att det kan vara ett sadelbekymmer. Att sadeln fungerat tidigare är inte någon garanti eftersom sadeln är något som finns mellan ryttaren och hästen och olika rumpor belastar olika. Och hästen kanske har tappat lite under våren och kan inte bära upp sadeln på samma sätt. Kan också hänga på hur du sadlar, kanske för långt fram? Eller kanske är sadeln trasig i bommen, inte helt ovanligt om den är lite äldre.

Men problemet du beskriver kan precis lika gärna vara att hästen har problem med sina leder eller fötter, stapplig och bjuder inte framåt på hårt underlag, med ryttare på ryggen blir belastningen på benen större. Speciellt fram, om hästen inte bär upp sig riktigt.

En bra början är att låta veterinär titta på hästen och utesluta andra problem innan du ger dig på utrustningen. Massage kan vara toppen för lite äldre och stela hästar men ta vet.kontrollen först så du börjar i rätt ände.
 
Sv: Vart ska jag börja, massage, kiropraktor...

Ja jag har nog bestämt mig för att kolla med vet först. Är lite trött bara på vet har varit lite mycket sånt nu ett tag, inge kul alls.'

Men hästen ha´r en gång fungerat bra så jag ska ringa ATG på månadag.

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 192
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 277
Senast: missdragon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp