Vart ska det bli av alla djur som finns på Blocket?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kim+pudel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 368
K

Kim+pudel

Det var länge sedan jag var inne på blocket, fick en chok över hur många hundar och valpar som anonseras ut varje dag, priserna börja oxå falla kraftigt, vavvor i massor av båda könen, folk måste ju bli sittandes med massa valpar, vad blir det av dom, valpar som omplaseras efter några månader. Tycker synd om både folk och fä. Det verkar ju inte klokt,
En kille jag känner till parade sin bl schäfer som fick 8 valpar han anonserade men fick bara en såld så han lämnade 7 valpar på hundstallet.
Fy sjutton vad ansvarslöst.

Sv: Vart ska det bli av alla djur som finns på Blocket?

Jag har också varit inne o tittat den sista tiden ,många *rea* valpar o omplaceringar. Mitt hjärta blöder .
Vet ej heller var alla dessa omplaceringar o valpar tar vägen.

Förstår vad du menar, men tycker faktiskt det varit mer ansvarslöst att skänka bort valparna än lämna dem till hundstallet. Bara en parantes.

Jag har också kollat blocket senaste tiden, utan att finna vad jag sökte där, men blev också beklämd över alla de blandraser som fanns tillsalu gång på gång.

En kille jag känner till parade sin bl schäfer som fick 8 valpar han annonserade men fick bara en såld så han lämnade 7 valpar på hundstallet.
Fy sjutton vad ansvarslöst.

Ja, att ta en kull med valpar innebär ju att man måste ha plats att behålla dom tills man hittar lämpliga hem åt dom.. Men det verkar folk inte förstå.
En kvinna i mina hemmatrakter gjorde samma sak men avlivade sedan halva kullen för att hon inte fick dom sålda.

Så länge folk är okunniga och sitter där med sina skygglappar så kommer det vara så. Frågar du mig så tror jag inte det dröjer länge innan vi får gatuhundar om det ska fortsätta så...

Man mår nästan dåligt när man är inne på blocket och ser alla dom hundar som omplacera osv:cry:

Inte för att vara sån nu men jag anser att det är bättre att folk skänker bort hundar än behåller dem "bara för att", ja det är klantigt att de skaffat en valp i första hand om de inte kan se längre än några månader fram i tiden.
Om jag skulle tvingas göra mig av med min hund så skulle jag prioritera ett bra hem framför pengar. En sällskapshund skulle jag säga har ett personligt värde, ofta ett värde som ingen skulle välja att köpa en omplaceringshund för. Så ja i så fall skulle jag också bli ansvarslös. Personligen så anser jag nämligen att det är horribelt att vissa kräver mer för en 1 åring än vad den kostade i inköp. en omplaceringshund på 1 år skriker ju att ägaren inte var beredd på att hunden skulle bli trotsig. Att då kräva en större summa pengar ger i alla mig skenet av att de vill försöka täcka de utgifter de lagt ner på hunden.

Kan även nämna att jag och sambon i förrgår hämtade hem en liten Alaskan husky tik. Vår nuvarande hund behövde sällskap och vi ville ha en till att arbeta med, då både jag och sambon är intresserade av drag. Hon vi köpte henne av hade haft henne i två veckor och hade inget syfte att behålla hunden utan fungerade som en jourhem tills hon hittade en egen familj till henne. Anledningen till att hon köpte den var att det dragteam hon kom ifrån skulle avveckla och hundarna avlivas. Hon hade satt ut hunden på blocket för 1500 kr. Vi valde henne inte pga priset, utan åkte 42 mil enkel resa och tittade på henne för att hon var så förbaskat fin.

Ansvarslöst? Nej jag skulle nog säga att vissa väljer att ge en hund en andra chans om man själv inte kan ta hand om den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 633
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 759
Senast: Shark
·
Övr. Hund Det var jag på igår, och jag vill dela med mig av lite tankar. Jag tyckte det var extremt intressant, och hon som visade runt oss (från... 2
Svar
33
· Visningar
3 343
Senast: Lenis
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 464
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka