Vart registrera?

Maja_Kandi

Trådstartare
I april väntar jag föl efter min ponny som är 50% swb och 50% welsh mountain. Hon är registrerad som korsningsponny. Hon är dräktig med Fairway och fölet blir alltså 75% swb. Får jag önska stannar den på ponnymått. ;)

Vart är det bäst att registrera? Jag har tidigare bara fått rena halvblod så det har alltid varit givet med asvh. Men nu insåg jag att det kanske inte är det bästa alternativet den här gången? Tips?
 
I april väntar jag föl efter min ponny som är 50% swb och 50% welsh mountain. Hon är registrerad som korsningsponny. Hon är dräktig med Fairway och fölet blir alltså 75% swb. Får jag önska stannar den på ponnymått. ;)

Vart är det bäst att registrera? Jag har tidigare bara fått rena halvblod så det har alltid varit givet med asvh. Men nu insåg jag att det kanske inte är det bästa alternativet den här gången? Tips?
Har också funderingar över mitt kommande föl.Den blir korsning Welsh och Swb.Tänkt först o regga den som ridponny men om den blir över ponnymåttet kan jag tilläggsregistrera i Asvh då o visa den på treårs?Eller kan den gå treårstest som reggad övervuxen ridponny ?
 
I april väntar jag föl efter min ponny som är 50% swb och 50% welsh mountain. Hon är registrerad som korsningsponny. Hon är dräktig med Fairway och fölet blir alltså 75% swb. Får jag önska stannar den på ponnymått. ;)

Vart är det bäst att registrera? Jag har tidigare bara fått rena halvblod så det har alltid varit givet med asvh. Men nu insåg jag att det kanske inte är det bästa alternativet den här gången? Tips?

Du har tre alternativ, grå papper i SWB, welsh partbred och ridponny. Jag vet inte vilka papper den får i ASRP. Är stoets pappa godkänd SWB och det blir ett sto finns det en vinst med att regga i SWB om du vill avla vidare på avkomman.
Jag vet för lite om de andra föreningarnas villkor för att kunna råda till vad som blir bäst.
 
Har också funderingar över mitt kommande föl.Den blir korsning Welsh och Swb.Tänkt först o regga den som ridponny men om den blir över ponnymåttet kan jag tilläggsregistrera i Asvh då o visa den på treårs?Eller kan den gå treårstest som reggad övervuxen ridponny ?

Är det stoet eller hingsten som är SWB?
 

Med reservation för att jag har missat något nytt så är SWB skyldig att registrera avkommor till hingstar man har godkänt, men inte till ston. Det betyder att man kan neka att tilläggsregistrera avkommor till hingstar som man inte godkänt oavsett mödernet.
 
Med reservation för att jag har missat något nytt så är SWB skyldig att registrera avkommor till hingstar man har godkänt, men inte till ston. Det betyder att man kan neka att tilläggsregistrera avkommor till hingstar som man inte godkänt oavsett mödernet.
Tack för svaret!:)*
 
Du har tre alternativ, grå papper i SWB, welsh partbred och ridponny. Jag vet inte vilka papper den får i ASRP. Är stoets pappa godkänd SWB och det blir ett sto finns det en vinst med att regga i SWB om du vill avla vidare på avkomman.
Jag vet för lite om de andra föreningarnas villkor för att kunna råda till vad som blir bäst.

Tack för svar! Stoets mamma är swb. Har samma funderingar som @Karoliten ang treårs och tilläggsregistrering. Om avkomman skulle växa över vore det ändå roligt att kunna visa den på ett eller annat sätt. Är tänkt att satsa på visning redan som föl och då är det ju bra att veta vart och hur. ;)
 
För att få regga i SWF måste avkomman ha minst 12,5% welsh-blod. Det borde ju bli ca 25% på din - så det är ett alternativ.
Är mamman reg som korsningsponny i ASRP? För annars tror jag inte du kan regga avkomman där. Och enl @Görel då kanske inte heller i SWB.
I så fall finns bara SWF som alternativ.
 
För att få regga i SWF måste avkomman ha minst 12,5% welsh-blod. Det borde ju bli ca 25% på din - så det är ett alternativ.
Är mamman reg som korsningsponny i ASRP? För annars tror jag inte du kan regga avkomman där. Och enl @Görel då kanske inte heller i SWB.
I så fall finns bara SWF som alternativ.

Ja mamman är registrerad som korsningsponny i ASRP. :) Avkomman blir 25% welsh och 75% swb. Får klura vidare på detta...
 
@Maja_Kandi Jag hade valt WPB. Om det blir en hingst som du kanske vill visa fram för godkännande blir det omöjligt med grå papper som både SWB och ASRP kommer ge. Så välj alternativet som ger gröna papper:).
 
Jag har en 3-åring som är korsning mellan Svensk Ridponny och SWB. Mamman är Sv. Ridponny med gröna papper och pappan godkänd SWB-hingst.
Avkomman skulle bli och är nu överhöjdare så jag var fundersam över hur jag registrera för att kunna visa på ev tester.
Jag tog kontakt med registratorn i ASRP innan jag skulle registrera och fick rådet att regga i SWB och sedan tilläggsregistrera i ASRP.
Avkomman fick grå papper hos SWB och gula i ASRP då hennes far inte var godkänd hos ASRP men av godkänd ras.
 
@pews1972 Aha, men visst kan avkomman hypotetiskt visas fram som hingst för godkännande som WPB?

Ja det tror jag absolut! Vill du verkligen verkligen veta så får du nog kontakta SWF - för jag är inte någon expert. Jag vet att ASRP har "jobbiga" regler för hingst. Jag har ett avelssto som är 43a med gråa papper vilket gör att hon aldrig kan bli hingstmor i ASRP men i SWF kan jag visa fram hennes avkommor. I ASRP får hennes avkommor vita papper, så om hon får ett stoföl som sedan kan får ett stoföl som i sin tur får en hingst så kan den bli godkänd (eller om det möjligen är ett mindre led).
 
@pews1972 Ponnyförbunden är verkligen ett snår med sina olika regler. Just ASRP har jag också fått intrycket av att de har väldigt knepiga regler för framvisande av hingst. Har själv ett ridponnysto med grå papper, hennes mormor är okänd så vet inte riktigt om mitt stos avkommor får gröna papper.
 
@pews1972 Ponnyförbunden är verkligen ett snår med sina olika regler. Just ASRP har jag också fått intrycket av att de har väldigt knepiga regler för framvisande av hingst. Har själv ett ridponnysto med grå papper, hennes mormor är okänd så vet inte riktigt om mitt stos avkommor får gröna papper.

Jag TROR att ett sto med gråa papper inte kan få en avkomma med gröna papper. Om du betäcker med en godk hingst så får avkomman vita papper, den avkomman betäcks med godk hingst så får den gula papper och sedan nästa blir gröna. TROR det funkar så.
 
Jag TROR att ett sto med gråa papper inte kan få en avkomma med gröna papper. Om du betäcker med en godk hingst så får avkomman vita papper, den avkomman betäcks med godk hingst så får den gula papper och sedan nästa blir gröna. TROR det funkar så.

Mitt föl fick gula papper. Stoet har gråa, men hon är stamboksförd - så det spelar en stor roll.
 
@pews1972 Ponnyförbunden är verkligen ett snår med sina olika regler. Just ASRP har jag också fått intrycket av att de har väldigt knepiga regler för framvisande av hingst. Har själv ett ridponnysto med grå papper, hennes mormor är okänd så vet inte riktigt om mitt stos avkommor får gröna papper.

Om du stambokför ditt sto så får avkommorna gula papper. Det gäller att göra ett bra treårstest/kvalité eller tävla så den kan gå in i stamboken på de meriterna. (om inte reglerna är ändrade sen mitt sto stambokfördes, hon har mor med okänd stam
 
Kan jag alltså stambokföra mitt sto som är korsningsponny i ASRP om jag tävlar henne?

@Fiorano
Visst hade det varit roligt att eventuellt kunna visa fram en hingst men den vägen är ju som bekant rätt lång. Skulle det titta ut en helt fantastisk hingst så får jag väl fundera på det. Men jag hoppas ju på stoföl. ;)
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 559
Senast: tuaphua
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: Jate Volim
·
H
Avel När jag bodde i England förundrade jag mig alltid över hur lätt de tog på avel. Hade man ett sto och grannen en hingst, ja då fick han...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: copernica
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 472
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp