Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägg frågan inne på klassisk ridkonst istället, här är man bara intresserad av att diskutera snygga schabrak och lindor som matchar varandra samt olika pannband.
Ja, vart kommer egentligen passagen ifrån? Jag har för mig att hingstar utför passage för att imponera på ston men är inte helt säker... någon som vet? Skriver ett arbete om hästens beteende, därför jag undrar.
Orkar inte googla fram en källa nu med mitt dåliga trådlösa. Men passagen kommer fram när hästar visar upp sig för varandra; hingst som muckar med annan hingst, unghästar som leker och mäter styrka - vem är störst bäst och vackrast...
I vår flock är det bara bebisen som fjollar runt i "hag-passage" ibland, de andra är stabila äldre gentlemän och madamer som vuxit ifrån sådant.
Detta kallas för Imponerpassage, eller balanstrav och har inget att göra med hästens dressyrkapacitet att göra utan är helt enkelt en medfödd rörelse som hästen använder för att imponera på andra hästar eller t.ex. när den blir skrämd.
Man kan säga att det du menar liknar passage men saknar samling.
tråd finnes här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732998
Annars är väl de flesta dressyrövningarna från den högre skolan resultat av användning av hästen i krig, olika syften för olika rörelser och gångarter. Dessa har sedan utvecklats och blivit till rena uppvisningsövningar/styrkeprov/lydnad.
Ja, vart kommer egentligen passagen ifrån? Jag har för mig att hingstar utför passage för att imponera på ston men är inte helt säker... någon som vet? Skriver ett arbete om hästens beteende, därför jag undrar.
Passage utvecklades för att man vill trava långsammare så att alla hinner se ordentligt vilken untrustning man använder, och att det matchar ordentligt.