Vart kommer passagen ifrån?

Teresa00

Trådstartare
Ja, vart kommer egentligen passagen ifrån? Jag har för mig att hingstar utför passage för att imponera på ston men är inte helt säker... någon som vet? :) Skriver ett arbete om hästens beteende, därför jag undrar.

Sv: Vart kommer passagen ifrån?

Lägg frågan inne på klassisk ridkonst istället, här är man bara intresserad av att diskutera snygga schabrak och lindor som matchar varandra samt olika pannband. :cool:

Passage utvecklades för att man vill trava långsammare så att alla hinner se ordentligt vilken untrustning man använder, och att det matchar ordentligt.

:cool:

Och de sm rider flashig ökad trav gör det för att vi inte ska se hur omatchade de är!

JAg tor att det akn ligga något i det med att hingsten flashar för stoet.. Kommer ihåg när jag såg på något "planet earth" liknande program fast om gnuer.. Gissa om fåglarna byggde bo när de visade hur gnu tjurarna körde passage för att inponera på honorna!

Lägg frågan inne på klassisk ridkonst istället, här är man bara intresserad av att diskutera snygga schabrak och lindor som matchar varandra samt olika pannband. :cool:

:rofl:

Knoppar eller inte knoppar, det är frågan... :D

Ja, vart kommer egentligen passagen ifrån? Jag har för mig att hingstar utför passage för att imponera på ston men är inte helt säker... någon som vet? :) Skriver ett arbete om hästens beteende, därför jag undrar.

Orkar inte googla fram en källa nu med mitt dåliga trådlösa. Men passagen kommer fram när hästar visar upp sig för varandra; hingst som muckar med annan hingst, unghästar som leker och mäter styrka - vem är störst bäst och vackrast...

I vår flock är det bara bebisen som fjollar runt i "hag-passage" ibland, de andra är stabila äldre gentlemän och madamer som vuxit ifrån sådant. :p

Okej tack så mycket för svaret! Då vet jag så behöver jag inte gissa :)

Till er andra, borde inte sånt som matchning och färg på schabrak ligga under Hästforum/utrustning istället? :)

Orkar inte googla fram en källa nu med mitt dåliga trådlösa. Men passagen kommer fram när hästar visar upp sig för varandra; hingst som muckar med annan hingst, unghästar som leker och mäter styrka - vem är störst bäst och vackrast...

I vår flock är det bara bebisen som fjollar runt i "hag-passage" ibland, de andra är stabila äldre gentlemän och madamer som vuxit ifrån sådant. :p

Detta kallas för Imponerpassage, eller balanstrav och har inget att göra med hästens dressyrkapacitet att göra utan är helt enkelt en medfödd rörelse som hästen använder för att imponera på andra hästar eller t.ex. när den blir skrämd.

Man kan säga att det du menar liknar passage men saknar samling.
tråd finnes här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732998

Annars är väl de flesta dressyrövningarna från den högre skolan resultat av användning av hästen i krig, olika syften för olika rörelser och gångarter. Dessa har sedan utvecklats och blivit till rena uppvisningsövningar/styrkeprov/lydnad.

Detta kallas för Imponerpassage, eller balanstrav och har inget att göra med hästens dressyrkapacitet att göra utan är helt enkelt en medfödd rörelse som hästen använder för att imponera på andra hästar eller t.ex. när den blir skrämd.

Man kan säga att det du menar liknar passage men saknar samling.
tråd finnes här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=732998

Annars är väl de flesta dressyrövningarna från den högre skolan resultat av användning av hästen i krig, olika syften för olika rörelser och gångarter. Dessa har sedan utvecklats och blivit till rena uppvisningsövningar/styrkeprov/lydnad.

Javisst. Men TS fråga gällde, som jag förstod den, när hästar naturligt använder sig av passage i sin kommunikation med andra hästar. Vildhästar, eller lösa tamhästar. Inte ursprunget till uppsutten passage.

Dressyrkapaciteten nämndes inte någonstans i hennes fråga - men en häst som är välbalanserad och har taktfasta gångarter har ju det även i hagen. Så nog tycker jag att man kan se tydligt på kropp och rörelsemönster om en häst har lättare eller svårare för dressyr och samling.

Annars håller jag med. :D

Fast piaff och passagen, vad använde man det till i krig?? Känns som man skulle dö direkt :p , är det inte så att skolor över mark är de som man använde i krig?

Piaffen använde man väl lite för att samla hästen innan skolsprången. Så den användes nog i strid med. Svårt att från full karreta eller stillastående bara slänga upp hästen i en capriole. ;)
Passagen vet jag inte alls vad man skulle haft till i krig däremot.
Men kanske den var en del i trappan. Man använder väl kanske inte alla andra stegen i utbildningstrappan i striden just. Men likväl kan de tjäna till gymnasticering och hjälpa till att få hästen mer känslig och lydig.

Håller fö med den som skrev att passage inte är vad som showas i hagen. Min lillkille har lätt för att trava runt med rejält med kadens. Han balanstravar gärna om han blir uppspelt. Det är dock ingen passage.

Fick förklarat för mig av en tränare att piaffen var för att "komma upp", som Tua skrev - hästen kan inte bara galoppera fullt ös och plötsligt kasta sig uppåt rakt ur rörelsen framåt, den måste sätta sig först. Passagen (sade samma tränare...) hade liknande funktion. Levaden var för att få en överblick över slagfältet (dock rätt puckat att göra ofta - bli synlig). Skolorna ovan mark för att sparka och döda folk.

Är ingen historieexpert, men håller med om att krigssituationer med larm och döende människor/hästar är inte riktigt platsen för att stå och piaffera. Så gissningvis bara de sekunderna det tog för hästen att sätta sig. Också ett sätt att ha kontroll på ett flyktdjur omgivet av skrik och blodlukt - då får den röra sig samtidigt som den står still. Nog för att hästarna var vältränade och lydiga men jag tror inte för ett ögonblick att de inte var rädda.

För den allmänna diskussionen
Alla rörelser har ju hästen i sin naturliga arsenal, den gör det i hagen; piaff, passage, "hopp och skutt" :p. Även om man kallar det andra saker när den gör det själv, eftersom den då använder kroppen annorlunda. Håller med om att stegring inte är detsamma som levad, eller kadenstrav inte samma som passage. Det är bra att vara tydlig.

Men en häst som har anlag för vissa rörelser visar oftast detta tydligt i frihet, tar den gärna till passage (=kadenstrav) i hagen, och är då taktfast och stabil kommer den högst troligt även ha lätt för en korrekt passage under ryttare. Om den inte har SIS-problem.. :rofl:

Fast i levaden är ju tanken att du ska sitta ännu längre ner än du sitter vanligtvis (eftersom vinkeln på bakbenen är så stor). Då får man ju ingen överblick! Däremot pesad kanske? fast inte heller då kommer man jag väldigt högt upp. Jag tror snarare de rörelserna var menade som offensiva - en framhov i nyllet gör ont, och du blir svårare att komma åt på hästryggen om hästen har lättat på fronten.

Det kan mycket väl ha varit pesad hon sade, och inte levad. Det var ett tag sedan, och det är inte rörelser som förekommer i min vardagsträning direkt. Tack för korrigering. ;)

Jasså? Jag trodde att alla här på dressyr sysslade med pesad och levad till vardags ;)

Sen tror jag också att de rörelser som finns kvar i tävlingsdressyren och de som används i klassiska dressyren a la spanska ridskolan är rätt långt ifrån ursprunget. När det begav sig med stridshästar och liknande så var det ju knappast fokus på att piaffen skulle vara självbärig, taktmässig osv, utan att den skulle vara funktionell. Rörelserna då var nog mer lika hästens fria rörelsemönster (vilket jag inte säger måste vara positivt).

Sen har jag en känsla av att hästar på den tiden blev långt ifrån lika gamla som hästar idag (bland annat pga sämre tandvård) och därför kom eventuella förslitningsskador på grund av icke korrekt ridning aldrig i dager. Jag tror knappast att de som red stridshästarna red bättre än de flesta LA-ryttare gör idag.

Tillbaka igen - nu när nätet funkar...

Angånde levad och detta att hästen blir lägre - är det så? Hur mycket lägre?

Enda gången jag sett levader in real life är vid två besök på spanska ridskolan i Wien, och inte blev de hästarna lägre över manken. De reste sig, och blev högre. Sedan förblir de ju mycket djupt sittande, men manken går svagt uppåt, inte nedåt alls.

Har inget att göra med pesad/levad i krig - bara en fundering jag haft länge efter att ha varit på SRS, och sedan läst här om hur hästarna ska bli låga...

På SRS gick de in i piaff från trav, sedan upp levad. Antingen för att gå ned i piaff och sen fortsätta framåt igen, eller fortsätta uppåt-framåt i en capriole. Så gjorde de både på morgonträningen och under uppvisningen. Antingen på töm eller uppsuttet.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: Amha
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka