Vart kan man köpa tjärdrev?

T

Tallbarret

Har fått uppmaningen av min hovslagare att lägga i tjärdrev i shettisens hålrum i hoven, men vart i hela världen köper man då detta? Han trodde Granngården men där hade de inte det, har försökt på gamla byggvårdsaffärer men de säljer som minst 100 m-rullar, känns som lite för mycket. Någon som vet? :confused:

Sv: Vart kan man köpa tjärdrev?

Kanske kan du köpa lindrev på en vvs-affär och en burk hovtjära, gegga in drevet ordentligt och trycka i hoven. Detta är enbart en spontan, kreativ idé av mig och inte på något sätt säkert att det fungerar. Konstigt dock att din hovslagare rekommenderar en behandling utan att veta hur du ska kunna genomföra den :smirk:

Jag fick tjärdrev av min hovslagare när min gamla shettis behövde det, det är många år sedan nu. Min nuvarande hovis ger oxå lite till kunden om det är så att det skulle behövas. Märkligt att inte din hovslagare informerade dig om var man får tag i det.

Jag har gjort eget "tjärdrev" med hjälp av hovtjära blandat med någon variant av "trassel" (ihopsnurrad bommullstråd typ, finns på Biltema och på andra biltillbehörsställen). Inte vet jag om det var alldeles korrekt, men funkade på min häst i alla fall. :rofl:

räcker ju att använda tjära...

Tallbarret skrev:
Har fått uppmaningen av min hovslagare att lägga i tjärdrev i shettisens hålrum i hoven, men vart i hela världen köper man då detta? Han trodde Granngården men där hade de inte det, har försökt på gamla byggvårdsaffärer men de säljer som minst 100 m-rullar, känns som lite för mycket. Någon som vet? :confused:

Granngården har här iaf, ligger i en trålåda, står nåt konstigt på den dock, men lukten avslöjar den ;)

Köp lin och doppa i trätjära...detta blir tjärdrev...Enkelt va ? ;-)

Kan man inte köpa det i en båttillbehörsaffär? Har för mig att det används på båtar. Annars måste väl hovslagaren kunna hjälpa dig?
Har samma problem med vår shettis och har tjärat och tjärat utan resultat så nu ska jag be veterinären skriva ut ett preparat som jag tror hette Nelex förr men jag är inte helt säker.

Hoppas att det löser sig i a f.

Läs ovan: köp LIN och trätjära och doppa linet i tjäran...då blir det tjärdrev.

Jag köpte en påse med tjärdrev på Solvallas hovslagarebutik, inne på banan. Kostade då typ 25 kr. :o
Nu använder min hovis Soul Pack till min pålles framfötter. Tjära torkar ut hovarna!! :mad:

Ja, långvarig behandling med tjära torkar ut. Men meningen är ju inte man skall behandla särkillt länge. Tjära är ju dessutom bakteriedödande.

Min pålle måste ha hela specialsulor i fram året runt pga ringkota hf. Har ringskor.:confused:
Men sedan jag började sko hos MK och nu sedan 1 år tillbaka med en bra, trevlig och SNYGG hovis hemma i stallet, har min pålle inte haft ett enda problem alls med röta el dyl.
Men innan fick han jämt röta :eek: Men det berodde nog på mest på att dåvarande hovis la in bomull under sulorna!! :eek:

Det brukar finnas där man köper hästskor

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 893
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023