Vart kan jag resa?

Jag har bil😊 min semester blir runt v. 29-32 sĂ„ rĂ€tt sent. Vet inte om det klassas som högsĂ€song? Men tack för tipsen. Ska kika pĂ„ dem😊
32 skulle jag sÀga Àr sista veckan med högt tryck (Medeltidsveckan), sen dalar det ned ganska fort redan pÄ mÄndag vecka 33.
Strand hotell har helt klart bÀst frukost i alla fall!

HĂ„ller med dom som nĂ€mnt LĂ€ckö slott. Hade en heldag dĂ€r med en kompis. Först gick vi en lĂ„ngpromenad I skogen och vid sjön. Sedan gick vi in i slottet och gick pĂ„ en guidad visning. Åkte sedan ivĂ€g och Ă„t middag innan vi Ă„kte tillbaka till slottet och lyssnade pĂ„ Macbeth-operan.
De brukar alltsĂ„ sĂ€tta upp opera dĂ€r pĂ„ sommaren, riktigt fin scen pĂ„ innergĂ„rden dĂ€r, sĂ„ rekommenderar det. De brukar Ă€ven ha konstutstĂ€llningar i slottet. 😊

Osterian i Falköping ett mÄste om man gillar ost. LÀckö slott.

Tips om du ska besöka till exempel flera slott pÄ resan att köpa kulturarvskortet. Du fÄr 50 procent rabatt pÄ intrÀdespriset och du tjÀnar rÀtt snabbt in det @Twihard . Det finns som app dÀr du köper kortet och fÄr tips pÄ sevÀrdheter i nÀrheten.

Om du bestÀmmer dig för turen med bland annat strömsholm Àr deras app hÀstsportmuseum vÀldigt kul och informativ. DÄ kan du gÄ runt pÄ strömsholm i stallarna och runt byggnaderna och lyssna pÄ,olika sakerom historien pÄ Strömsholm m.m.. I Strömsholm finns vandrarhem om du vill bo lite billigare och ha möjlighet att fixa egen mat.

32 skulle jag sÀga Àr sista veckan med högt tryck (Medeltidsveckan), sen dalar det ned ganska fort redan pÄ mÄndag vecka 33.
Strand hotell har helt klart bÀst frukost i alla fall!

HĂ„ller med dom som nĂ€mnt LĂ€ckö slott. Hade en heldag dĂ€r med en kompis. Först gick vi en lĂ„ngpromenad I skogen och vid sjön. Sedan gick vi in i slottet och gick pĂ„ en guidad visning. Åkte sedan ivĂ€g och Ă„t middag innan vi Ă„kte tillbaka till slottet och lyssnade pĂ„ Macbeth-operan.
De brukar alltsĂ„ sĂ€tta upp opera dĂ€r pĂ„ sommaren, riktigt fin scen pĂ„ innergĂ„rden dĂ€r, sĂ„ rekommenderar det. De brukar Ă€ven ha konstutstĂ€llningar i slottet. 😊

Tack för alla tips😊 MisstĂ€nkte att min semesterperiod var högsĂ€song😬

Jag vill göra nĂ„got i sommar pĂ„ min semester. Jag kĂ€nner att jag vill uppleva nĂ„got och liksom unna mig sjĂ€lv nĂ„gonting.😊 Kanske resa ensam och bara vara, ev. FrĂ„ga en kompis. Men vart?đŸ€”

Jag vill resa inom Sverige men har typ aldrig rest? Varit pĂ„ nĂ„gra resor med familj, senast 7 Ă„r sedan. Är vanligtvis en hemmasittare Och liksom nöjd med Ă€ventyr i nĂ€romrĂ„det.

Men kĂ€nner nu att jag vill uppleva nĂ„got. Jag Ă€lskar gamla slott, ruiner och historia, men gillar inte solstrĂ€nder och att sitta stilla Eller liksom softa för lĂ€nge. Ingen naturentusiast men gillar naturen (dvs. Campa eller lĂ„nga vandringar gĂ„r fetbort).😊

Har nĂ„gon tips pĂ„ nĂ„got roligt att uppleva pĂ„ sommaren som samtidigt Ă€r prisvĂ€rt?🙃 Varit sjukskriven mycket ochhaft andra utgifter sĂ„ har ingen extrem resebudget.

Är ingen stor matfantast, Ă€r "krĂ€sen" och allergisk mot mycket. Men jag Ă€lskar att baka bröd. Museum, nördiga saker och liknande gillar jag.😊

Vad kan jag hitta pĂ„?đŸ€” Vilken stad? Tips pĂ„ hotell?😁

Jag kĂ€nner att jag rest sĂ„ lite och kan sĂ„ lite om vĂ„rt vackra land att jag saknar idĂ©er.đŸ™ˆđŸ€Ł
Öland? Finns en hel del historiska saker att kolla pĂ„ dĂ€r med och Alvaret Ă€r vackert. HĂ„ller en sig borta frĂ„n stora campingar gĂ„r det att hitta prisvĂ€rda smĂ„ stugor. Kolla pĂ„ sydöstkusten, dĂ„ kan du passa pĂ„ att besöka Eketorps borg och Ölands södra udde.

Öland? Finns en hel del historiska saker att kolla pĂ„ dĂ€r med och Alvaret Ă€r vackert. HĂ„ller en sig borta frĂ„n stora campingar gĂ„r det att hitta prisvĂ€rda smĂ„ stugor. Kolla pĂ„ sydöstkusten, dĂ„ kan du passa pĂ„ att besöka Eketorps borg och Ölands södra udde.

Jag funderade faktiskt lite pĂ„ Öland😊 Har du tips pĂ„ nĂ„gon stugby eller sĂ„?😊

SkĂ„ne, KĂ„seberga och Ale stenar med omnejd ❀

Har du tips pĂ„ nĂ„got bra hotell eller sĂ„ dĂ€r?😊

SkĂ„ne, KĂ„seberga och Ale stenar med omnejd ❀

Det tÀnkte jag ocksÄ pÄ. NÀr jag bodde i SkÄne fanns "Sommarkortet" som funkade jÀttefint att ta sig runt med kollektivt! Vi gjorde mÄnga utflykter. Och tar man bilen blir man ju Àn mer mobil.

Blir det SkĂ„ne kan man ju ocksĂ„ "tura" till Helsingör ❀ om man vill. Helsingborg Ă€r ocksĂ„ fint, samt ön Ven utanför Landskrona.
Även Smygehuk, Sveriges sydligaste plats kan ju vara kul att se.
Ystad Àr ocksÄ fint.

SkÄne. Du skulle kunna boka in dig pÄ hotell nÄnstans pÄ skÄnska vÀstkusten. Det finns mycket trevligt att uppleva och titta pÄ men du kan Àven ta en dagsutflykt till Köpenhamn enkelt med tÄg. I Köpenhamn rekommenderar jag Glyptoteket om du gillar historia och konst!

Har du bil rekommenderar jag att du tar en dag pĂ„ Österlen och besöker bl.a. Ale Stenar. Magisk plats!

Det finns ju mycket att se i göteborg om du vill vara nÄgon natt dÀr? Museum finns mÄnga pÄ gÄngavstÄnd frÄn avenyn om en tar ett hotell dÀr (Scandic Rubinen)
En kanske kan matcha med nÄn spelning men sen brukar de hÀnda endel pÄ smÄ krogar runtomkring dÀr med :)

LÀste jag inte precis ett inlÀgg frÄn @IslandshÀstryttare hÀr om kulturarvskortet :confused: ? Vart tog det inlÀgget vÀgen??

Edit: Never mind. Det var ju skrivet IGÅR och finns kvar... :D LĂ€t som ett toppentips dock :up:!

Ja kulturavskortet har verkligen varit jĂ€ttebra. TjĂ€nade rĂ€tt snabbt in det nĂ€r jag var i Stockholm förra sommaren och gjorde att jag gick pĂ„ fler besök pĂ„ museer Ă€n jag tĂ€nkt frĂ„n början. Även Gripsholms slott hanns med och nu ska jag anvĂ€nda det för att gĂ„ pĂ„ nĂ„gra museer hĂ€r och Ă€ven Gunnebo slott innan det gĂ„r ut.

SÄ hÀr ser det ut nÀr jag gÄr in pÄ det

Screenshot_20250414-133123.webp

Jag gillar Breda Blick. Fantastiskt lĂ€ge, trevliga rum och personal och jĂ€ttegod frukost som man kan Ă€ta i deras trĂ€dgĂ„rd 😍 De har Ă€ven parkering i anslutning men det brukar faktiskt gĂ„ att hitta gatuparkering precis i nĂ€rheten ocksĂ„, trots högsĂ€song.

Det tÀnkte jag ocksÄ pÄ. NÀr jag bodde i SkÄne fanns "Sommarkortet" som funkade jÀttefint att ta sig runt med kollektivt! Vi gjorde mÄnga utflykter. Och tar man bilen blir man ju Àn mer mobil.

Blir det SkĂ„ne kan man ju ocksĂ„ "tura" till Helsingör ❀ om man vill. Helsingborg Ă€r ocksĂ„ fint, samt ön Ven utanför Landskrona.
Även Smygehuk, Sveriges sydligaste plats kan ju vara kul att se.
Ystad Àr ocksÄ fint.

SkÄne. Du skulle kunna boka in dig pÄ hotell nÄnstans pÄ skÄnska vÀstkusten. Det finns mycket trevligt att uppleva och titta pÄ men du kan Àven ta en dagsutflykt till Köpenhamn enkelt med tÄg. I Köpenhamn rekommenderar jag Glyptoteket om du gillar historia och konst!

Har du bil rekommenderar jag att du tar en dag pĂ„ Österlen och besöker bl.a. Ale Stenar. Magisk plats!

Det finns ju mycket att se i göteborg om du vill vara nÄgon natt dÀr? Museum finns mÄnga pÄ gÄngavstÄnd frÄn avenyn om en tar ett hotell dÀr (Scandic Rubinen)
En kanske kan matcha med nÄn spelning men sen brukar de hÀnda endel pÄ smÄ krogar runtomkring dÀr med :)

VeterinÀrmuseet i Skara Àr ocksÄ vÀrt ett besök om ni har vÀgarna förbi dÀr

Tack för alla tips😊

Och Ànnu mer med cykel, dÄ tar man sig fram precis överallt och helt obehindrat och i lagom takt utan stress sÄ man hinner ta in allt möjligt man missar nÀr man Äker bil.

Liknande trÄdar

Fritid Jag Ă€r egentligen en lantis. Gillar inte stĂ€der, har historiskt sett varit rĂ€tt ”kulturellt ointresserad” och kĂ€nner mig jĂ€ttebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
976
Senast: Kirre
·
Relationer Hej DÄ jag inte har nÄgon i min krets att vÀnda mig till kollar jag om det finns nÄgon pÄ buke. Kanske blir ett lÄngt inlÀgg, sÄ ni...
Svar
11
· Visningar
2 346
Senast: Twihard
·
Relationer Jag sÄg att min gamla trÄd frÄn i vÄras hade lÄsts, men jag fick sÄ himla mycket fina och kloka ord av er den gÄngen, sÄ jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 648
Senast: lizzie
·
Kropp & SjÀl Jag skÀmtade lite i VGV-trÄden för ett par veckor sedan om man kunde bÀra ett visst klÀdesplagg som 34-Ärig morsa. Ni vet nÀr det har... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 394

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka