Vart hittar jag utställningar??

O

OzzyN

Har skrivit i nån tråd tidigare gällande utställningar, och försöker snappa upp så mycket som möjligt, eftersom jag tänkt våga mej på att ställa valpen. Spännande men nervöst. ;)
Har kikat på SKK, rashemsidan och vår lokala kennelklubb, men jag kan inte hitta någon utställning vi kan åka på i vår..... Vart mer kan jag hitta utställningar??

Sv: Vart hittar jag utställningar??

Vad är det som hindrar att du inte kan åka på dem? Tiden eller du hittar inte på sidorna?

Annars är det nog de ställena jag skulle leta på. :)

//E

Hej!:)
Om du är medlem i SKK så brukar det finnas annonser i Hundsport på både officiella och inoficiella utställningar.

De officiella finns väl även med på SKK´s hemsida också om jag inte missminner mig alldeles.
/Camilla

Kanske inte hittar rätt på sidorna.... :angel: Men de jag har kikat på ligger längre fram mot sommarn hösten, det fanns någon enstaka utställning men som låg vääldigt långt bort.
Brukar inte alla de olika rasklubbarna anordna mindre inoff utställningar? Eller är jag helt ute och cyklar tro?.... :crazy: Men i så fall, hur hittar man alla dessa?

Är faktiskt inte medlem i SKK ÄN... Men antar att det är samma som står med på skks hemsida? Eller?...
Hmm...är en hel djungel för mej det här... :rofl:

I hundsport brukar även de inofficiella annonseras, på SKKs hemsida är det bara de officiella. Var bor du och vad har du för ras?

:) Jaha okej! Får ta och bli medlem i SKK så jag kan kika på detta. För antar att det kan vara en bra början för mig som är så ovan att börja med de inoff...?
Jag bor i västra götaland, 5 mil norr om Göteborg. Jag har en Lhasa apso.

Om rasklubben har någon tidning så kan du säkert hitta information där. Men det är ju trots allt en ganska liten ras så det kan vara svårt att hitta specialutställningar.

Det finns ju alltid de stora utställningarna där alla raser är välkomna. Nästa är Malmö internationella i mars. Sen är det Stockholm, Västerås. Skara i maj. Och du behöver inte alls börja med de inofficiella utställningarna. Min allra första utställning (ca 100 år sen) var på den svenska segrarutställningen för schäfer. Hmm, minns inte ens vad den hette.

Ja det är ju en mindre ras.... "tyvärr", inte många utst som anordnas.
Men kan man ställa så små valpar på de internationella? Han har några veckor kvar tills han är 4 månader...
Tack för alla svar! Är jättetacksam för alla tips och ideer jag får! ;)

För det första så måste du vara medlem i SKK för att få ställa på deras utställningar..

OzzyN skrev:
Jag bor i västra götaland, 5 mil norr om Göteborg. Jag har en Lhasa apso.

Ok, då kan du gå in på Svensk specialklubb för tibetanska raser - www.svktr.nu Där hittar du 2 utställningar som borde passa. Dels är det en valputställning i Varberg den 26/3, misstänker att anmälningstiden snart går ut så där får du kanske inte fundera för länge. Den andra som finns på deras sida är Tånga Hed den 13/5.

Sedan kan du gå in på nätversionen av hundsport och läsa de aktuella radannonserna här. Kanske hittar nu någon mer som passar.

Alla valpklasser är inoffare och i regel kräver man inte medlemskap för att delta inofficiellt.

Lycka till!

Jo, såpass långt är jag med :) Men tack ändå..

Ah! Tack så jätte mycket för hjälpen! Ska in och kolla direkt. Är det upp till 6 mån som man bara får ställa på inoff? Eller hur är det? Så om man ställer på dessa inoff så kräver de inget medlemskap i SKK eller så heller då??
Många frågor nu... ;)

På inofficiella utställningar bestämmer arrangerande klubb själva om de kräver medlemskap. Oftast gör det inte det, men man kan ringa och fråga om man är osäker. Det finns ingen åldersgäns för hur länge man får ställ inofficiellt, däremot är valpklass alltid inoff. Fr.o.m 9 månader kan man ställa hunden i officiell klass, för då fyller hunden "junior". I officiell klass krävs alltid medlemskap i arrangerande klubb.

OBS! ett förtydligande:
Valpklass finns även på i övrigt officiella utställningar, men resultaten registreras inte och är därför inofficiellt.

Senast ändrad:

Jaha okej, på så vis. Nu är jag med, lite mer.
Tusen tack för hjälpen!
Försöker träna några gånger i veckan på att "stå stilla", känna och klämma på honom, men hur mkt kräver de av en valp? "Ska" hunden stå blickstilla eller ser domaren det som mej när det gäller inoff, en träningsgrej?
Sen har jag även funderat lite på vilket av alla utställningskoppel rekomenderar man, och hur ska man klä sig? Hunden i fråga är vit och svart, om det har någon betydelse.... (kom i från huvudämnet lite...hoppas ok...

Med valpar får man ta det för vad det är - träning. Man tränar så mycket man kan hemma, och sedan får det gå som det går. Om bara valpen går någolunda brukar domarna vara nöjda. Lite skutt här och var gör inget, men domaren måste kunna se rörelserna för att bedöma dem, samma sak med extriören. Kommer inte domaren åt att känna och klämma är det svårt att ge någon kritik.

Vad det gäller utställningskoppel så gillar jag inte alltför smala koppel då de gärna skär in i halsen när hunden strävar framåt. Det kan göra att den inte vill gå fram ordentligt eller sätter igång och hostar. Minst 10 mm vill jag ha, gärna mer. Till min svart/vita hund har jag svart koppel, och jag brukar ha grå, blå eller mörkgröna byxor med matchande top. Inget pråligt, men rent och snyggt. Hellre en snygg skjorta än T-shirt. Ofta blir det kavaj så att jag har fickor till snask.

Det viktiga är att du framhäver din hund genom att kontrastera mot dess päls, och inte stjäl föreställningen med iögonenfallande kläder á la prickigt, rutigt, grälla färger etc.

Tack igen för tipsen! Nu ska här anmälas, hittat ett par som nog ska passa. Så får vi se vad vi tycker om det här med utställningar, jag och hunden! ;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund...
Svar
10
· Visningar
1 155
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama