Vart hittar jag en billig...

nordsvensken

Trådstartare
... men ok bröstsele passande bruksnsv på 155-160? Tanken är att den skall användas nu när jag gör in hästarna, och vid körning med rockard.

Tyvärr så regnar det inte precis pengar nu när jag är mammaledig, men jag vill inte heller vänta flera år med att få hästarna inkörda! Jag har tittat på begagnade lokselar men dessvärre är skicket ofta ganska dåligt. Ska man dessutom komplettera dem med baksele, draglinor, höga skakelinfästningar samt laga/byta vissa delar blir det dyrt iaf, trots att själva selen bara kostade ett apr tusen...

Frågan är då om inte även en billigare bröstsele är bättre och säkrare? Hjälp mig lite nu! :)

Är equlix standardsele helt värdelös, eller hur är det? (om full nu ens passar på hästar av denna kalibern...?!)
Samma med pfiffs standardsele?
Och Bröstsele Zilco Tedex, den är ful tycker jag iam materialet, men är den ngt att ha? Dyrare än de andra är den ju dock...
Andra förslag?

Sv: Vart hittar jag en billig...

IDEAL WEB-TECH SELE hittade jag också. Den är eg dyrare än vad jag tänkt mig, men ngn som vet hurvida den är bra...?

Zilco Tedex är kanon! Inte alls ful och mycket välarbetad! Har en rejäl däckel och passar bra på hästar med lite bredare ryggar. Pfiff Standard kan se lite tunn ut på en Nordis, Tedexen har bättre kvalité.

Jaa du... Som sagt så lite som möjligt. Pengar som finns att tillgå just nu är max 3500 inkl ev frakt. Misstänker att det inte finns ngt vettigt för så små pengar :( och i så fall tvingas jag vänta. Väntan kan dock bli mkt lång, det finns liksom inga pengar som jag kan spara av! :crazy:

Zilco Tedex är kanon! Inte alls ful och mycket välarbetad! Har en rejäl däckel och passar bra på hästar med lite bredare ryggar. .

Men ser det inte fult ut att det är "textil" och sådant där neoprenliknande foder...? Jag har bara sett ngn enstaka bild och där såg den i ärlighetens namn inget vidare ut... Är funktionen god kan jag dock leva med en "ful" sele också! :crazy:

Nej ngn equilex standard eller hobby blir det INTE. Har tittat i gamla trådar... :crazy:

selar.se har em imperial basic-sele som enl. dem ska hålla för lite tuffare tag. Den är för dyr visserligen, men är den ngt att ha?

jag har klämt på den och den är helt ok, mycket kraftigare och nylonförstärkt samt snabbkoppling har jag för mig. Det som gjorde att ajg inte köpte som tävlar, var finishen. inte så välarbetad eller glansigt läder.

Jag har inga planer på att tävla utan att promenadköra i skogen 1-2 ggr/v. Då saknar finischen betydelse! ;) Jag litar ganska mkt på ditt omdömme så säger du att den är ok så kan jag känna mig ganska säker på att det är så! ;) Ngn aning om hur den är i storlekarna? Kan full räcka för ganska grova nordsvenskar 155-160?

Jag vet faktiskt inte, ring gunilla och be henne mäta däckelns omf¨ång min o max.
Jag har en idealsele till min ganska smäckra bruksnordis på 155, strl Full. Allting sitter mycket bra. svanskappan är lite lång, men man kan göra fler hål om man behöver. Bröstans tömringar sitter lite högt, eftersom hans stora nacke lyfter den, annars bra längd på bröstan med.

Din häst är väl både smäckrare och smalare än min tjocka madam om jag minns rätt! Men jag ska höre efter ang måtten...

Själv tycker jag inte att det är fult, men det är ju olika vad man tycker...;) brösta, bukgjord, baksele o.s.v. som ligger an mot hästen är mjuka och ligger bra tack vare att de är fodrade med neoprene.
(Nu "pratar" jag om Tedexselen alltså).:)

har du bild på den på en häst? Är nyfiken, hade varit såå skönt att slippa 2 timmars putsning varje månad.
Vissa betalar för yoga, jag putsar selen :)

Liknande trådar

R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 599
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: IdaaaSun
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: Jeeves
·
Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25