Vart hitta tillbehör till rockard?

T

Tjalfe

Pappa och pojkvän ska bygga en rockard, men vart hittar man t.e.x hjul? Vill ha en lite lättare modell utav rockard och vill ha moped eller cykel hjul. Men vart får man enklast tag på sånt?

Sv: Vart hitta tillbehör till rockard?

Ska du tävla (som du skrev i den andra tråden) så satsa på kraftigare hjul, hjul med så klena ekrar som cyckel eller mopedhjul håller inte för maratonkörning. Hör med vagnstillverkarna om du kan köpa lösa hjul därifrån, jag tror man kan göra det från Tidaholmsvagnar.

Typ bilhjul? Har ju bilaxlar ligger här hemma, men tycker att det blir så otroligt tungt och klumpigt(min kompis har en sån vagn). jag tycker att jag sett jätte många som tävlar med vagnar med "lättare" hjul på?:confused:

Nej nej, inte så tunga som bilhjul. Lättare hjul är inte samma sak som dåliga hjul, det finns bra lätta hjul oxå, som dessa t.ex:

12184688.jpg

12184689.jpg

Blir det inte väldigt stötit med den översta?
Kan man beställa dom understa från nått ställe? Vad kostar det isåfall ungefär?

Dom översta är dom bättre hjulen, det blir inte stötigt om man har fjädring. Ska man tävla i maraton så är dessa hjul absolut att föredra då dom sladdar bättre (=går fortare), dom klättrar inte på stolpar etc. som man kanske kör på och därmed minskar vältrisken och du riskerar inte att få punktering. Kolla med Tidaholmsvagnar om du kan beställa bara hjul, vet inte vad det kan kosta.

Tack! Det måste jag kolla:banana::bow:

Även dessa är alldeles för klena om du ska tävla (eller köra i terräng), tror det var någon här som hade beställt sådana och det ena kom med punka och det ena vek sig senare. Det räcker med att få in en lite kraftigare gren i hjulet (som man ofta får när man tränar/kör maraton eller i skogen) så går ekrarna av.

Tyvärr så har jag inte råd med sånna, vet heller inte vart jag får tag på dom?
Ska mestadels bara köra på grusväg. Och eventuellt träna i gräspaddock.

Det är ju bra, då får man ju med axel också. och dom hjulen måste väl vara ganska bra?

Tycker de ser OK ut, men ring o prata med han som säljer så får du nog veta mer... han har byggt några vagnar själv och han vet kanske vad du behöver?
Lycka till! :)

Du skrev ju tidigare att du tänkte tävla lättare klasser?

Dom hjulen som Ioch länkade till är ju jätte bra!

Tyvärr är det dyrt med bra hjul (körning öht iofs), men det är det ju värt för att undvika olyckor. Dom hjulen som jag visade tidigare får du tag på genom Tidaholmsvagnar www.tidaholmsvagnar.se

Jag trodde jag hade sparat mailet från tillverkaren/försäljaren men det hade jag inte. Men jag har för mig att det var per par.
Hos denna försäljaren var det. Då jag frågade så var det utgående modell men kanske de har några kvar.

http://www.torpangan.com/vagnar.html

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 307
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur