Vart går gränsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sparky

Jag har en liten undran över hur mörk en fux egentligen får vara!
Jag har en shetlandshingst som är väldigt mörk fast med väldigt ljus man o svans. Jag hade en kontrollant ute som skulle ta ett hårprov på honom ör DNA-analys och hon tyckte def. inte att han var en fux. Är så nyfiken. Han är efter Kanteborgs Sprite som jag vet det gått en hel del diskutioner om ang hans färg

:) Sparky
 
Sv: Vart går gränsen?

Hm hade tänkt lägga in en bild på honom men kan vet inte hur man gör :confused:
 
Sv: Vart går gränsen?

Jadu jag vet inte riktigt, han ser mer ut som brun på kroppen och är ännu lite mörkare brun i ansiktet.
 
Sv: Vart går gränsen?

En fux kan vara mycket mörk, hårremmen kan nästan skifta i svart, med olika nyanser på skyddshåren (man, svans etc).

New foresthingsten Parks Tambour, mörk fux:
155tambour1.jpg

155bis03.jpg


Hlsn Helena
 
Sv: Vart går gränsen?

Är den fux!!!!???

Jag är förvånad! Syns det? :eek: :eek:

Han ser ju mörkbrun ut, men det är väl färgen på man och svans som gör skillnaden, eller?

Om man och svans samt nedre delen av benen är svarta på är den brun, annars fux oavsett hur mörk den är på kroppen.
Eller har jag fel?
 
Sv: Vart går gränsen?

Han är fux.
Jag lade medvetet ut bilder där han ser "extra mörk" ut.
Här syns tydligt hans ljusa ben:
155tambour3.jpg

parkstambour_.jpg


Manen och svansen kan både vara ljusare eller mörkare (eller gråaktig) på en fux men benen är aldrig svarta som hos en brun häst.

Hlsn Helena
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går gränsen?

:eek: Är precis lika förvånad som du på dom första bilderna, men inte när jag får se dom andra.

För er med halvblod så är ju Partisan en sådan också. Väldigt mörk fux med ljusare ben. Reggad som mörk fux har jag för mig.
 
Sv: Vart går gränsen?

Sparky skrev:
Jag har en liten undran över hur mörk en fux egentligen får vara!
Jag har en shetlandshingst som är väldigt mörk fast med väldigt ljus man o svans. Jag hade en kontrollant ute som skulle ta ett hårprov på honom ör DNA-analys och hon tyckte def. inte att han var en fux. Är så nyfiken. Han är efter Kanteborgs Sprite som jag vet det gått en hel del diskutioner om ang hans färg

:) Sparky
Det ENDA han skulle kunna vara om han int eär fux är väl möjligen Silvesvart. Och hittills har ingen av de som testats (red factor test) visat sig vara annat än fux - K Sprite inkluderat...

De kan vara i princip hur mörka som helst (utom svart) och ändå vara fuxar. Ffa när det är som i ditt fall, att manen är ljusare. Så hade jag inte tvekat..
 
Sv: Vart går gränsen?

Parks Tambour är i mörkfux , har ridit på han :), sen har han slingor i man och svans också ;)
 
Sv: Vart går gränsen?

(efter att ha kikat på fotot)
som jag sa ovan, jag hade inte tvekat på att det är en fux, ffa inte när man vet stammen...
För att vara riktigt säker kollade jag dessutom upp mödernet i webstamboken och såg att mamman är fux. Och eftersom Sprite ÄR konstaterad fux (som jag skrev ovan) så finns det INGEN annan färg det kan vara. fux + fux KAN INTE ge något annat än fux.
Så spara du pengarna som DNA-testet kostar, det kommer garanterat visa att han ÄR fux.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går gränsen?

Är helt säker också på att det är en fux efter att tittat på bilden
 
Sv: Vart går gränsen?

Som de andra redan skrivit så är han fux.

Sen ska man inte lite till 100% på vad som står i webstamboken heller. Det förekommer fel även där.

Jag har f ö ett sto e. Kanteborgs Sprite (född -03).
Så här såg hon ut som föl:
glamourtest.JPG

Och reggades som mörkfux. Nu är hon "vanlig" fux, dvs mycket ljusare, hur hon ser ut i sommar när hon fällt vinterpälsen återstår att se.

Är det Östertorps Opal du har?

Jag har foton på både Sprite och hans pappa Rockall (som var riktigt mörk fux) om du vill se. :)
 
Sv: Vart går gränsen?

Mörkfux

som föl var han ljus i pälsen med normalfärgad man och svans. som ettåring var man och svans helt vita och nu är dom svarta på väg att bli silvergrå.....

Fuxar förändras hela tiden....
Har ett sto med vit man och svans som är dräktig med ovanståendes hästs pappa som har mörk man och snas, men hanns pappa har grå man och svans. alla har strumpor vilket gör det svårt att se färgen på benen...
 
Sv: Vart går gränsen?

Feeeeeel!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart går gränsen?

Det får en att fundera på hur det ligger till med Idas färg, den mörkt gulbruna som finns med bild i tråden om bork/konstantskimmel....
Hon är född ljusfux/isabell och har på 3 år mörknat till dagens färg. Hon ahr chokladbruna ben, mkt vitt i man och svans (som för övrigt är svarta). Årets föl undan henne är också född ljus fux med vit man och svans, som en ljus kola :d har nu mörknat till mörk fux och mn ser att hennes man och svans är på väg att mörkna, är detta något typiskt cobbar mån tro? enligt hennes förälrar så ska Ida inte kunna vara gulbrun, hon är blodtypad och kollad av Dan Axel som inte kunde säja 100% vilken färg hon har.
 
Sv: Vart går gränsen?

minns du när hon reggades? i vilken ålder? För när Grynet och Ida var på Riks tillsammans i Linköping så sa domaren - Och då gick ändå våra ston i samma klass! - att Grynet var den enda registrerade gulbruna sekt D stoet som levde i sverige just då...
Sen ploppar Ida upp i listorna och står som gulbrun, då blev jag fundersam. Caracas är så mkt fux man bara kan vara. Commence är kolsvart och hans föräldrar likaså. Känner ju hela den grenen med cobbar som du vet.
Lodor Beti är väl inte gul?? Jag kör på att Ida är brun ja :angel:
 
Sv: Vart går gränsen?

Riks :confused: Ida har aldrig visats på Riks! På premieringen -01 stod hon som gulbrun i visningspapprena och samma sak på ÖPS utställning -01.
I passet stod det isabell när jag köpte henne -01 och då ändrade vi det till gulbrun. Av 6 id kontrollanter så har 4 rakt sagt gubrun 1 brun och 1 (D-A) varit osäker. Många som sett Lodor Beti menar på att hon är felreggad i färgen. Hon ska tydligen ha ljusa ögon och har gulgen bakom sig så helt omöjligt är inte den teorin. Vi betäcker med gulanlagshingstar tills vi får en cremello men hitills har det bara blivit mysstisk fux :D dd

Har aldrig hört talas om någon brun som föds isabell. Möjligen att hon var ljus fux som liten och mörknat till mörk fux. Vi kanske ska ha en buke id kontrollant träff för att se hur folk tror :p tillsvidare får hon vara gulbrun orkar inte ändra passet igen :angel: Annars så skulle ingen vara gladare än jag om hon är fux eller brun då vi hoppas på gula Ärtan som blivande make :love:
 
Sv: Vart går gränsen?

Hej!!

Det stämmer bra det! Och jag vill gärna se bilderna som du har. Är det du som har Stjernens Epus?? i sånt fall grattis till en mkt snygg hingst :) Hur många "småttingar" har du?? O hur tränar du med dina?? **nyfiken**

/Sparky :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Niceperson
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 797
Senast: lilla-jag
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: ameo
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp