Vårt föl dog inatt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare millas
  • Startdatum Startdatum
M

millas

Måste skriva av mig lite.. Mitt dräktiga sto som jag köpte i våras var beräknad att föla nu kring 15 augusti. Hon är en islandshäst och detta skulle vara mitt första föl. Jag har tittat till henne regelbunden dygnet runt för att se om det kan vara något på gång. I natt var jag ute kl 3 och allt såg lugnt ut, inget oroligt sto men det är klart att jag tänkte att det kanske är ngt på gång pga att hennes juver blivit rejält de senaste dagarna. Kom ut igen kl 6 i morse och det ligger ett dött föl brevid henne. Hemska upplevelse!

Veterinären har varit här och tittat över stoet och inte kunnat hitta någon förklaring till vad som hänt, stoet var helt och fint, foster hinnan var sprucken osv... Hon har fölat 3 ggr innan och allt har flutit på som det skulle men inte denna gången, uppenbarligen...

Vilka skuldkänslor jag har för att jag inte var med, då hade man iallafall vetat om det var dött när det kom ut eller om det helt enkelt var för svagt. Nu går jag i ovisshet om jag hade kunnat rädda det eller göra något om jag varit på plats under fölningen. Nästa gång blir det definitivt både fölalarm och vaka nätterna igenom.

Varsågoda och skäll på mig, det kan jag förtjäna, ville bara dela med mig av denna hemska upplevelse så att ingen annan gör samma misstag i onödan.

Sv: Vårt föl dog inatt

Slå inte för hårt på dig själv för något du ändå inte kan ändra i efterhand. Nu vet du till nästa gång att du ska ha en monitor så att du kan kolla på ditt sto eller vaka i stallet så att du har koll. Förstår att det känns otroligt tungt tyvärr:(.

Så hemskt tråkigt!

Tyvärr måste man titta på dem oftare än med tre timmars mellanrum. Och det hjälper inte alltid att veta hur stoet har betett sig innan tidigare fölningar, hon kan ändra på sig. Mitt eget har tre föl, inför ettan och tvåan hade hon inga vaxproppar men var orolig. Inför trean i år hade hon vaxproppar men var inte orolig just natten hon fölade. Jag tittade 00.00 och då stod hon och sov, nästa gång var 01.15 och då var huvudet och frambenen ute.

Du har fått en väldigt tråkig erfarenhet, den enda nyttan den kan göra är att du håller bättre uppsikt nästa gång. Att skaffa en kamera som du kollar varje timme är det bästa du kan göra.

Det är en fruktansvärd förlust för dig och stoet. Vi missade fölningen på en timme. Vi var extra nog tyckte vi eftersom det kunde vara fel på fölet (en annan historia). Jag gick ut och kollade kl 23.00 då stod hon lugnt och tuggade hö inte det minsta tecken på fölning. Jag satt och tittade på TV men skulle gå och titta en gång till innan jag skulle sova (ställer klockan på 2 timmar) 00.10 då låg där ett föl!!! Det gick bra men det visar bara hur snabbt det kan gå.

Du skrev att veterinären inte kunde se något fel men det vet man inte förrän det obducerat fölet. Det var kanske något fel på det. Tragiskt men shit happens.
Anklaga inte dig själv för mycket vi är bara människor inte Gud.

Tack, jag ska skaffa alarm nästa gång det är dags, bara att hoppas att allt går bra då.. när man läser här på nätet känns det som var och varannat föl dör, var inne på någon tråd där olika människor skrev hur stor andel föl de förlorat genom åren. Inte helt ovanliga siffror med 4 av 15 och 5 av 30 osv... (inte alltid vid fölningen då naturligtvis utan även genom kastning etc) kanske speglar inte riktigt det verkligheten (hoppas jag) men det låter ju otroligt mycket. Trodde faktiskt i min naivitet att hästar var rubusta när det kom till fölning och klarade det mesta själva och det är klart att det kan gå fel men att det ändå tillhörde ovanligheterna. Efter den här erfarenheten har jag definitivt tänkt om, herregud vad jag kommer att vara nervös näst gång..

Nu har iallafall tillslut efterbörden släppt efter två besök av veterinären under dagen med dropp etc. och den var hel och fin, så det var ju skönt. Hoppas bara det fortsätter gå bra för stoet nu så att det inte blir några vidare komplikationer, hon verkar pigg som det är nu så med regelbunden motion och temptagning närmsta veckan så hoppas jag att allt går tillbaka till det normala för henne.

Nu har iallafall tillslut efterbörden släppt efter två besök av veterinären under dagen med dropp etc. och den var hel och fin, så det var ju skönt. .

En tanke.. kan det inte vara ett tecken på att något var fel med fölet från början eftersom stoet inte släppte sin efterbörd direkt? Det finns ju självklart de som inte släpper efterbörden direkt även om alltid gått rätt till, men ändå...

Jag förstår att du har skuldkänslor, men du har i alla fall lärt dig något av det! Jag hade fölvakt på min, men missade ändå fölningen eftersom stoet inte hade svettats tillräckligt. Dock kollade jag henne en gång i timmen ändå, för säkerhets skull. Man kan inte vara nog försiktig, men det är svårt att veta vad man kan lita på och inte...

Styrkekramar till dig i alla fall! Du har ju iaf stoet kvar, du får tänka så! Det finns ju de fölningar där stoet också stryker med.

Ja, jag kommer nog inte heller våg lita på förvakt nästa gång utan kommer också köra dubbelt med "nattjour" när det verkar vara på gång.. Kanske var det ngt fel med fölet, vem vet men det får vi aldrig reda på nu.. Min sambo är ute och gräver en grav till lillman nu.. . usch...
tråkigt att hon var så sent betäckt förra året för nu känns det försent och betäcka henne utan vi får snällt vänta i två år tills nästa försök..

All heder åt dig som skriver denna tråd om ditt föl som dog. En påminnelse om vikten av att vakta ordentligt på våra ston. Kanske att du med din tråd räddar något annat litet föl i framtiden. Kanske var det redan något fel på ditt föl och det är ju jobbigt att inte veta vad det var som gick snett. Förstår om du har det kämpigt nu och hoppas att du i framtiden kan få ett annat litet föl att glädjas åt.

Du ska INTE ta åt dig av att du vakade för lite...
Hur gör hästar i naturen?

Familjen har haft mindre uppfödning av både nf och halvblod, fick ett välskapt litet hingst föl nu i våras efter fina Maloubet de Pleville.

Oftast har stona fölat utomhus på sommaren utan övervakning, visst har vi skärpt tillsynen när det varit dags men jämt har det stått ett välskapt litet föl ute i hagen på morgonen.

Att det var död fött tror jag mest beror på att nåt var fel på det och att det var dött redan i magen.
Slå bort dina skuldkänslor!
DIREKT!

Krama om ditt sto och tänk positivare, nästa gång kommer det säkert gå bättre!

Stor kram på dig!

Oftast har stona fölat utomhus på sommaren utan övervakning, visst har vi skärpt tillsynen när det varit dags men jämt har det stått ett välskapt litet föl ute i hagen på morgonen.
Tycker du verkligen att det är ok att inte övervaka stona? Tänk om inte fosterblåsan skulle gå sönder vid fölningen så att fölet kvävs, är du då med vid föningen så räddas ju enkelt fölets liv. Plus allt annat som kan hända. Nej, det är alldeles för riskabelt för att strunta i övervakning.

Så tragiskt :cry: men jag tror inte du hade kunnat göra någon även om du varit med.
Sist mitt sto fölade så var jag vaken var kvart på nätterna. Det var jobbigt men jag fick vara med. Jag har sådan lyx så jag har en tv vid sängen och en kamera ute i stallet så jag slipper springa fram och tillbaka och störa de när det är på G.

Måste skriva av mig lite.. Mitt dräktiga sto som jag köpte i våras var beräknad att föla nu kring 15 augusti. Hon är en islandshäst och detta skulle vara mitt första föl. Jag har tittat till henne regelbunden dygnet runt för att se om det kan vara något på gång. I natt var jag ute kl 3 och allt såg lugnt ut, inget oroligt sto men det är klart att jag tänkte att det kanske är ngt på gång pga att hennes juver blivit rejält de senaste dagarna. Kom ut igen kl 6 i morse och det ligger ett dött föl brevid henne. Hemska upplevelse!

Veterinären har varit här och tittat över stoet och inte kunnat hitta någon förklaring till vad som hänt, stoet var helt och fint, foster hinnan var sprucken osv... Hon har fölat 3 ggr innan och allt har flutit på som det skulle men inte denna gången, uppenbarligen...

Vilka skuldkänslor jag har för att jag inte var med, då hade man iallafall vetat om det var dött när det kom ut eller om det helt enkelt var för svagt. Nu går jag i ovisshet om jag hade kunnat rädda det eller göra något om jag varit på plats under fölningen. Nästa gång blir det definitivt både fölalarm och vaka nätterna igenom.

Varsågoda och skäll på mig, det kan jag förtjäna, ville bara dela med mig av denna hemska upplevelse så att ingen annan gör samma misstag i onödan.

Eftersom fosterhinnan var brusten och stoet helt, ligger förmodligen problemet hos fölet och varken du eller en veterinär skulle sannolikt ha kunnat göra något. Ska fölet obduceras?

Självklart ska högdräktiga märrar övervakas - vilket du ju också gjorde - tyvärr går det ju på tok ändå ibland.

Jag önskar dig och ditt sto bättre lycka nästa gång!

Jag tycker att det är oerhört vanskligt att säga till andra att de inte behöver vaka med hänvisning till naturen. Med övervakning kan man rädda liv och besprara djur lidanden.

Själv har jag vakat på tre föl i sammanlagt 50 dygn. Det är lite överdrivet åt andra hållet men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände min älskade häst något som hade kunnat undvikas om jag bara inte varit lat utan vakat bättre.

Du ska INTE ta åt dig av att du vakade för lite...
Hur gör hästar i naturen?

Hur dom gör i naturen?
Jo, selektivgallring där ston och föl stryker med i jämna intervaller.
Fölbevakning är ju ett måste om man inte vill ha samma gallring i stallet som du har i "naturen"

Till TS

Jag hör nog till dom som tror att ni troligen inte kunde ha gjort något ändå. Troligen.

Och ni bör se positivt på en sak:
Om fölet var dött vid födseln så var det ju bra att stoet lyckades driva ut det utan komplikationer.
För när fölet inte "hjälper till" att komma ut så ÄR risken stor att du får otäcka fellägen.

Men det är bra om ni tar prover på fölet för att kunna utesluta virusabort.

AM

Tack alla!

(ja jag menar 2 år till näst föl föds) Jag hoppas verkligen att det faktiskt var ngt fel och fölet var svagt så att det hade hänt i vilket fall men som sagt det är ingen ide att fundera över det, det får vi aldrig reda på. Har man varit med om ngt sånt här så tycker jag naturen i all ära men det naturligtvis kommer det att vakas i all oändlighet nästa gång... sen tror jag på naturliga urvalet så sätt att man inte bör hålla liv i svaga föl med alla, alla, alla medel för det leder troligtvis till en svag häst med massor av sjukdomar och lidande även i vuxen ålder.... Men är det bara lite "enklare" fel som kvävning av fosterhinnan eller syrebrist pga utdragen förlossning så är det ju himla onödigt att mista föl pga det!

Pratade precis med veterinären igen och nu är det nya mediciner på gång för mitt sto som skall hämtas ut och ges ett par gånger om dagen. Dels för att förhindra fång, inflamationer och dels för hjälp att tömma livmodern... Hon sade dock att livmodern verkar dragit ihop sig bra igår när hon kände så jag vet inte riktigt varför... kanske är det bara för säkrhets skull om det nu mot förmodan skulle hända ngt med mitt sto också. Hon såg pigg och frisk ut i morse iallafall trots att man märker att hon sörjer på sitt sätt genom att vara agressiv mot hästarna som går i hagen brevid.. (vilket hon aldrig är annars)

Jag har ingen som helst erfarenhet kring avel, föl, förlossningar eller liknande, men min första tanke är att nånstans ute i landet kan det finnas ett föl som förlorat sin mamma, och ditt sto kan vara livsviktigt. Har du förmedlat detta på något sätt, typ nån hemsida för att para ihop föl med surrogatmammor (förutom här då..)? Jag såg för ett tag sen att nån på facebook via sin status som kopierades vidare desperat sökte efter en surrogatmamma till sitt nyfödda föl. Kanske kan du göra något liknande?

Lycka till med allt!

Det där tycker jag är en sällsynt dålig ide. Ammor och föl i behov av ammor ska anmälas till ammajouren. Att skapa SMS kedjor samt sprida på Facebook gör i bästa fall varken till eller ifrån och i sämsta fall resulterar det i att fölet inte får någon amma för att telefonerna blir nerringda av folk som
1. Bara vill tala om att de lider med ägaren samt fråga hur det går.
2. Har ett föl i Happaranda när stoet finns i Ystad (vilket vanligen inte nämns i på FB).
3. Ringer 1 månad för sent eftersom inget datum nämns eller varför inte 1 år för sent.
4. Ringer av rätt orsak men tyvärr inte kommer fram då telefonen är överhopad av SMS samt att det ringer 24/7.

TS Jag lider med dig. Fy att gå och vänta och vänta och så blir det såhär :cry:
Jag kollade till mitt sto flera gånger under natten och sov i grannboxen men höll ändå på att missa fölningen. Nu var jag dock med från det att framhovarna var ute. Tur att tuppen höll mig vaken :).

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 468
Senast: CK
·
F
Avel Vårt fullblodssto fölade onsdagen den 7 maj, nästan 2 veckor över tiden, ute i hagen, denna vackra vårkväll. Kl 20.30 var han ute, vår...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: Minna_L
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 293
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan ska ta allt från början...i slutet på oktober flyttade jag från ett stall till ett annat för i stall 1 hade jag mycket mindre...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 711
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar