Vårt föl dog inatt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare millas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vårt föl dog inatt

Du ska INTE ta åt dig av att du vakade för lite...
Hur gör hästar i naturen?

Familjen har haft mindre uppfödning av både nf och halvblod, fick ett välskapt litet hingst föl nu i våras efter fina Maloubet de Pleville.

Oftast har stona fölat utomhus på sommaren utan övervakning, visst har vi skärpt tillsynen när det varit dags men jämt har det stått ett välskapt litet föl ute i hagen på morgonen.

Att det var död fött tror jag mest beror på att nåt var fel på det och att det var dött redan i magen.
Slå bort dina skuldkänslor!
DIREKT!

Krama om ditt sto och tänk positivare, nästa gång kommer det säkert gå bättre!

Stor kram på dig!

Hur kan man vara så fullkomligt korkad att man inte ens skäms över att man inte ser till att följa lagen ang övervakning av fölningar utan tom uppmanar andra till att göra samma sak. Det finns INGEN annan anledning än ren jäkla lathet och försumlighet att inte övervaka fölningar. Orkar man inte lägga energi på att övervaka fölningen så skall man inte heller avla. Det är du som stoppat in fölet där då får du också se till att ta ditt ansvar när det skall ut. Vet du vilka plågor det är för ett sto att försöka få ut ett föl med felläge och du menar alltså då att hon skall ligga i sådana plågor tills hon dör vilket är det som sker om hon inte får hjälp snabbt. Varför har man djur överhuvudtaget om man kan tänka sig att plåga dem till döds för att man inte orkar vara vaken utan hellre får sin skönhetssömn. Det är som sagt tom lagstadgat i djurskyddslagen att man skall övervaka fölningar just pga att det finns sådana ansvarslösa människor som du som inte bryr sig om att göra det.
Det är skrämmande att man tom skall behöva lagstadga om sådant som är rent sunt förnuft.

Ston SKALL övervakas när de fölar det finns inga ursäkter alls att inte göra det, dom skulle man tänkt på innan man betäckte stoet och avstått i det skedet i så fall.

Håller med Shaggy!

Och vad ska ett nyfött föl med en surrogatmamma till:confused:

Surrogatmamma betyder att man bär fram någon annans embryo.

Vårt sto fick ett föl som var dött. Enligt veterinären troligen död ett par dagar innan det föddes.
Hon fick hippotrim i 10 dagar och vi fick rådet att börja motionera henne så smått tämligen omgående. Juvret blev normalt på ett par veckor och inga komplikationer tillstötte.
De sköljde livmodern två gånger också.
Hoppas allt går bra för Dig.

*KL*

Angående vakning eller inte vakning. Att man ska vaka för djurets skull är ju absolut nödvändigt enligt mig. Det är någonting man gör. Men om man inte är av samma åsikt så borde man ju i alla fall vaka för sin egen ekonomis skull.

Det kostar massor av tusenlappar att ta fram ett föl. Det är pengar man kastar i sjön om man inte försöker göra allt för att rädda livet på sto och/eller föl ifall man inte vakar och försöker göra sitt bästa.

Inte bara är man enormt dumdristig mot djuren, man är dum emot sig själv också som inte ser efter sina egna intressen. Man vill ju ha fölet, det var ju därför man betäckte från början. Då vakar man också!

Tanken slog mig igår så jag kollade ammajouren men där var inga ammor som söktes så jag anmälde inte henne... annars hade jag naturligtvis gjort det. Sen var vi ju förstås lite sent ute, de flesta fölar väl mellan maj och juli..

Jag fick ett sånt föl som du i år. Jag hade vakat på stoet i 3 veckor, men missade fölningen iaf.. Första fölningen jag missar.. Fölet låg delvis i säcken, och verkade inte ha rört på sig alls för att hinnorna låg över alla benen och hinnan hade bara spruckit över sidan. Efterbörden satt fast och det var ett tecken från veterinren att fölet var dött från början. Stoet brydde sig inte om fölet alls förrän när jag började dra ut fölet från boxen. Hon hade inte tvättat den, ingenting. Troligtvis var den dödfödd.

Jag har klandrat mig själv sen i maj och kommer troligtvis alltid att klandra mig för detta.. Att jag missade det.. Men tyvärr så måste man ju sova någon gång ibland..

Jag vet precis vad du går igenom.

Liknande trådar

M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 468
Senast: CK
·
F
Avel Vårt fullblodssto fölade onsdagen den 7 maj, nästan 2 veckor över tiden, ute i hagen, denna vackra vårkväll. Kl 20.30 var han ute, vår...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: Minna_L
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 293
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan ska ta allt från början...i slutet på oktober flyttade jag från ett stall till ett annat för i stall 1 hade jag mycket mindre...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 711
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar